ویژگیهای تبلیغی در سیره حضرت محمد(ص)
به گزارش خبرنگار بلاغ، حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی در همایش «پیامبر رحمت، الگوی جهانی» بیان کرد: کتابهای خوبی در زمینه ابعاد مختلف زندگی پیامبر اسلام نوشته شده است از جمله می توان به «کتاب تحلیل سیره تبلیغ پیامبر اعظم»، «سیره پیامبر به روایت امام رضا به قلم استاد محمد حکمی»، «جلد 16 کتاب شریف بحارالانوار مرحوم مجلسی»، «کتاب گرانسنگ نهج البلاغه خصوصاً خطبه های 72 و 160»، «کتاب سیره پیامبر اعظم و سخنان ایشان نوشته مرحوم ری شهری» اشاره کرد که باید به عنوان منبع تحقیقی در بین دانشپژوهان دینی مورد توجه قرار گیرد.
وی، مهمترین خاستگاه معرفی پیامبر(ص) را خود قرآن ذکر کرد و افزود: مهمترین منبع برای شناخت پیامبر اکرم(ص) قرآن کریم می باشد. آیات بسیاری در خصوص عظمت جایگاه پیامبر در قرآن بوده که برخی از آنها باید برای امور تبلیغی مبلغان مورد استفاده قرار گیرد.
استاد حوزه علمیه با اشاره به ویژگی های تبلیغی حضرت پیامبر خاتم(ص) گفت: «حکمت و استدلال»، «موعظه حسنه با الفاظ نیکو» و «به دنبال حق بودن و جدال احسن» از مهمترین ویژگیهای تبلیغی سیره حضرت محمد(ص) است.
حجت الاسلام و المسلمین رفیعی در ادامه به برخی اصولی که مبنای تبلیغ پیامبر اسلام بود اشاره کرد و افزود: اصل «نگاه مثبت» یکی از این اصول و مبنای تبلیغ پیامبر اکرم بوده و در تبلیغ نباید نگاه منفی داشت. در ناآرامی های اخیر در کشور اگر با جوانانی که از روی هیجان و ناآگاهی دست به اقدامات غیرقانونی زده اند، صحبت منطقی شود قطعا در آن ها تحول ایجاد خواهد شد.
وی اصل «تغییر پذیری» را در عرصه تبلیغ امری مهم برشمرد و گفت: اصل تغییرپذیری در عرصه تبلیغ، بسیار مهم بوده و آسانگیری در تبلیغ نیز در سیره پیامبر اسلام مشهود می باشد. امر تبلیغ علاوه بر نیاز های به روز خود باید گام به گام و تدریجی صورت بگیر تا شاهد موفقیت در این عرصه باشیم.
این کارشناس مسائل دینی تصریح کرد: برای یک تبلیغ موفق، شناخت منطقه تبلیغی و علم به آسیب های موجود در آن منطقه یک امر ضروری می باشد. مبلغ توانمند مبلغی است که این امر را در تبلیغ خود لحاظ نماید.
افزودن دیدگاه جدید