رفتن به محتوای اصلی
حجت الاسلام و المسلمین صالحی خوانساری گفت:

اتلاف وقت در ماه رمضان معنا ندارد/ خواب روزه دار هم عبادت است

تاریخ انتشار:
حجت الاسلام و المسلمین صالحی خوانساری گفت: انسان ساعاتی از عمر خود را به بطالت می گذراند یا به ناچار می خوابد، اما در ماه رمضان هیچ اتلاف وقتی نیست، حتی خواب روزه دار هم عبادت است.
حجت الاسلام صالحی خوانساری

به گزارش خبرنگار بلاغ، حجت الاسلام و المسلمین صالحی خوانساری از نخبگان تبلیغ شب گذشته در حرم حضرت معصومه(س) در ادامه تفسیر آیه «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ[1]» گفت: تمام هدف و غایت روزه داری در کلمه لعلکم تتقون خلاصه شده است. چراکه بزرگان گفته اند تمام خیر دنیا و آخرت خلاصه شده است در تقوا.
این نخبه تبلیغی در ادامه به فضیلت ماه رمضان اشاره کرد و افزود: انسان ساعاتی از عمر خود را به بطالت می گذراند یا به ناچار می خوابد، اما در ماه رمضان هیچ اتلاف وقتی نیست، حتی خواب روزه دار هم عبادت است.
حجت الاسلام خوانساری با اشاره به حدیثی از پیامبر اسلام خاطرنشان کرد: مطابق این روایت کسانی که در دنیا تقوا پیشه کنند در قیامت وقتی از قبر بلند می شوند، خداوند متعال بال هایی به آنها عنایت می کند که به وسیله آنها مستقیم به سوی بهشت پرواز می کنند و در بین راه  ملائکه را ملاقات می کنند، ملائکه می گویند: «حَدِّثُونَا مَا كَانَتْ أَعْمَالُكُمْ فِي الدُّنْيَا» به ما بگویید در دنیا چه عمل بخوصی انجام داده اید که به این مقام رسیده اید، آن افراد می گویند: «خَصْلَتَانِ كَانَتَا فِينَا فَبَلَّغَنَا اللَّهُ هَذِهِ الدَّرَجَةَ بِفَضْلِ رَحْمَتِ، كُنَّا إِذَا خَلَوْنَا نَسْتَحِي أَنْ نَعْصِيَهُ وَ نَرْضَى بِالْيَسِيرِ مِمَّا قُسِمَ لَنَا[2]» دو خصلت در ما بود، یکی اینکه آشکار که گناه نمی کردیم هیچ، حتی در خلوت هم گناه نمی کردیم و دومی اینکه به رزق حلالی که خداوند متعال برای ما مقدر فرموده بود راضی و قانع بودیم.
وی در ادامه بیان داشت: قیامت و حسابرسی محشر وادی وحشتی است که چندین هزار سال طول می کشد، چطور می شود افرادی از امت رسول الله (ص) بدون حساب و بدون معطلی به سوی بهشت پرواز می کنند؟ این در اثر تقوا و قناعت به روزی حلالی که از سوی خداوند متعال مقدر شده است محقق می شود.
حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری در پایان اظهار داشت: وقتی پولی به ما می رسد فکر می کنیم که آیا این پول برای ما حلال است یا حرام؟ وقتی نانی می خوریم به فکر حلال و حرامش هستیم یا نه؟ اگر فردی غذای مخلوط به حرام بخورد هرچند که اگر نداند، خوردنش حرام نیست و عقابی هم ندارد اما اثر طبیعی خود را می گذارد و باعث می شود انسان حال نماز، حال عبادت، حال دعا خواندن و قرآن خواندن را از دست بدهد.

پی نوشت
[1] - سوره بقره، آیه183 .
[2] - بحار الانوار، ج100، ص25 .

افزودن دیدگاه جدید

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.