رفتن به محتوای اصلی
آیت‌الله العظمی جوادی آملی تشریح کرد:

غفلت زمینه‌ساز طواف شیطان بر کعبه دل است

تاریخ انتشار:
صاحب تفسیر تسنیم ضمن تبیین مفهوم علم ذاتی و علم فعلی خداوند گفت: غفلت عاملی است که زمینه را برای طواف شیطان بر کعبه دل انسان فراهم می‌کند و در نهایت نیز دست و پا و گوش و چشم تبدیل به ابزاری در راستای اهداف شیطان می‌شود.
جوادی آملی

به گزارش بلاغ به نقل از ایکنا، آیت‌الله العظمی عبدالله جوادی آملی، صاحب تفسیر تسنیم در جلسه تفسیر خود در مسجد اعظم گفت: در سوره فاطر برای ذکر مثل کافر و مومن، آن دو را به دو رود و نهری تشبیه می‌کند که یکی آبش شور است و دیگری آب شیرین دارد.

آیت‌الله جوادی تصریح کرد: مواد اولیه عالم و بشر هوش انسان را خدا آفرید و انسان مصرف‌کننده است و اگر خداوند یک لحظه برخی از این قدرت‌ها را بگیرد انسان از پا درخواهد آمد.

این مفسر قرآن با تاکید بر جهاد فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و نظامی بیان کرد: انسان باید شاکر باشد که به دست او کارهای خیر صورت می‌گیرد و اگر انسان مسیر انحراف را برود با تلاش او، کارهای بد صورت خواهد گرفت.

وی اظهار کرد: شیطان اگر به درون کسی راه یابد دور کعبه دل انسان طواف می‌کند و منتشر است که دل چه زمانی باز شود که او بتواند طواف کند، لذا کسانی که غافل هستند دلشان در تسخیر شیطان است و وقتی شیطان وارد شد و تخم‌گذاری کرد جوجه متولد می‌کند و دائما به جنبش در می‌آید به همین دلیل در نماز، هم فرد آرامش ندارد.

صاحب تفسیر تسنیم عنوان کرد: حرف‌هایی که به هیچ چیزی نمی‌ارزد تنها صحنه دل را پر می‌کند و وقتی دل، تسخیر شد اعضاء و جوارح نیز تابع دل است و زبان و گوش نیز تابع آن خواهد بود.

آیت‌الله جوادی آملی ادامه داد: خداوند هم دریا را رام کرده که کشتی روی دریا برود و هم کشتی را توان داده که دریا را بشکافد و به نسان عقل داد تا راهبری کشتی را بر عهده بگیرد.

وی با اشاره به«كُلُّ مَنْ عَلَيْهَا فَانٍ»(رحمان/۲۶) تصریح کرد: فرمود هر کسی روی زمین است فانی است؛ من تعبیر کرده زیرا ما موجود غیرعاقل در روی زمین نداریم؛ یعنی همه ذاتا فانی هستند و به برکت قدرت خدا، زنده هستند.

این مفسر قرآن با اشاره به علم ذاتی و علم فعلی خدا بیان کرد: فرمود ما بشر را امتحان می کنیم تا بدانیم که چه کسی بهتر کار می‌کند که این علم فعلی، خارج از ذات و حادث و متغیر است.

این مفسر قرآن تاکید کرد: صفات الهی نیز بعضی، ذاتی و بعضی فعلی هستند مثلا صفت ذو الجلال؛ هم ذاتی و هم صفت فعل نظیر علم است که در آیات جهاد و ابتلاء آمده است و از این رو ائمه را نیز فرموده‌اند که انسان کامل وجه الله هستند. 

افزودن دیدگاه جدید

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.