چرا امام کاظم(ع) حسن و حسین(ع) را فرزندان پیامبر می دانست؟

پایگاه اطلاع رسانی بلاغ| چرا امام کاظم(ع) حسن و حسین(ع) را فرزندان پیامبر می دانست؟
پرسش: چرا پیامبر(ص) پسر بدون واسطه و مستقیم نداشت؟ به کدام دلیل امام حسن و امام حسین(ع) پسر آنحضرت به حساب میآیند؟
پاسخ:
الف) پیامبر اسلام سه فرزند پسر به نامهای قاسم، عبدالله(طاهر) و ابراهیم داشت که همه آنها - در سن کودکی و در اثر بیماری - در دوران حیات آنحضرت(ص) از دنیا رفتند.[1] و این امر نیاز به حکمت و فلسفه ندارد؛ زیرا «لِلَّهِ مُلْک السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ یَخْلُقُ ما یَشاءُ یَهَبُ لِمَنْ یَشاءُ إِناثاً وَ یَهَبُ لِمَنْ یَشاءُ الذُّکورَ»؛[2] مالکیت و حاکمیت آسمانها و زمین از آن خدا است، هر چه را بخواهد مىآفریند و به هر کس اراده کند، دختر میبخشد و به هر کس بخواهد پسر.
البته روایاتی نیز وجود دارد که پروردگار، به پیامبرش فرمود که میان فرزندش ابراهیم و نوهاش حسین(ع) یکی از آن دو باید از دنیا بروند و اختیار انتخاب یکی از آن دو را نیز بر عهده خود پیامبر(ص) گذاشت که حضرتشان از خدا خواست که نوهاش زنده بماند.[3]
ب) امام کاظم(ع) برای اثبات اینکه نوادگان دختری پیامبر(ص) از امام علی(ع)، فرزند پیامبر(ص) نیز به شمار میآیند، چند دلیل برای هارون عباسی ارائه فرمودند:
1. اگر پیامبر(ص) زنده شود، و دختر شما را خواستگارى کند، آیا به ایشان پاسخ مثبت میدهید؟ هارون گفت: بله! و برای این موضوع، به عرب و عجم و قریش افتخار خواهم کرد. امام(ع) به او فرمود: اما نه آنحضرت(ص) از دخترم خواستگارى میکند و نه من دخترم را به ازدواج ایشان در میآورم؛ زیرا ایشان پدر من است و پدر شما نیست. هارون هم این استدلال امام(ع) را قبول کرد».[4]
2. امام(ع) در جواب سؤال هارون که گفت به چه دلیل شما مىگویید نسل و ذرّیه پیامبر(ص) هستید، به این آیه استدلال کرد:
«...وَ مِنْ ذُرِّیَّتِهِ داوُدَ وَ سُلَیْمانَ وَ أَیُّوبَ وَ یُوسُفَ وَ مُوسى وَ هارُونَ وَ کذلِک نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ وَ زَکرِیَّا وَ یَحْیى وَ عِیسى ...»؛ (... و داوود و سلیمان و ایّوب و یوسف و موسى و هارون از فرزندان ابراهیم بودند؛ این گونه نیکوکاران را پاداش مىدهیم؛ و (همچنین) زکریّا و یحیى و عیسى و الیاس که همه از نیکان بودند...». امام بعد از تلاوت آیه فرمود: حضرت عیسى(ع) پدر نداشت، ولی خداوند او را از طریق حضرت مریم(س) به دیگر فرزندان ابراهیم ملحق کرد. به همین ترتیب ما نیز از طریق مادرمان فاطمه(س) به پیامبر(ص) ملحق میشویم.[5]
3. امام(ع) همچنین در این قضیه به آیه مباهله[6] استناد کردند.[7]
پی نوشت:
[1]. ر .ک: «فرزندان پیامبر اسلام»، 9148؛ «زندگی نامه پیامبر اسلام(ص)»، 98398.
[2]. شوری 49.
[3]. مسعودی، علی بن الحسین، إثبات الوصیة، ص 165، قم، انصاریان، 1384 ش.
[4]. شیخ صدوق، عیون اخبار الرضا(ع)، محقق، مصحح، لاجوردی، مهدی، ج 1، ص 83، تهران، نشر جهان، چاپ اول، 1378ق.
[5]. عیون اخبار الرضا(ع)، محقق، مصحح، لاجوردی، مهدی، ج 1، ص 84.
[6]. آلعمران 61.
[7]. ر .ک: «زندگی امام موسای کاظم (ع) و فرزندانش»، 1888؛ «دلالت مباهله پیامبر(ص) بر حقانیت اسلام و فضیلت اهلبیت»، 98575؛ «شرایط مباهله»، 6231.
آیات مرتبط
سوره آل عمران (36) : فَلَمَّا وَضَعَتْهَا قَالَتْ رَبِّ إِنِّي وَضَعْتُهَا أُنْثَىٰ وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا وَضَعَتْ وَلَيْسَ الذَّكَرُ كَالْأُنْثَىٰ ۖ وَإِنِّي سَمَّيْتُهَا مَرْيَمَ وَإِنِّي أُعِيذُهَا بِكَ وَذُرِّيَّتَهَا مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ
سوره الرعد (38) : وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلًا مِنْ قَبْلِكَ وَجَعَلْنَا لَهُمْ أَزْوَاجًا وَذُرِّيَّةً ۚ وَمَا كَانَ لِرَسُولٍ أَنْ يَأْتِيَ بِآيَةٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ ۗ لِكُلِّ أَجَلٍ كِتَابٌ
سوره الشورى (49) : لِلَّهِ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۚ يَخْلُقُ مَا يَشَاءُ ۚ يَهَبُ لِمَنْ يَشَاءُ إِنَاثًا وَيَهَبُ لِمَنْ يَشَاءُ الذُّكُورَ
سوره الشورى (50) : أَوْ يُزَوِّجُهُمْ ذُكْرَانًا وَإِنَاثًا ۖ وَيَجْعَلُ مَنْ يَشَاءُ عَقِيمًا ۚ إِنَّهُ عَلِيمٌ قَدِيرٌ
سوره الحجرات (13) : يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَىٰ وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ
بر گرفته از اسلام کوئست
افزودن دیدگاه جدید