رفتن به محتوای اصلی
آیت‎الله جوادی آملی:

پرورش انسان تنها با چنگ زدن به دین ممکن است/ سالم نگه داشتن قلب انسان را به مقام انابه می‎رساند

تاریخ انتشار:
حضرت آیت‎الله جوادی آملی با اشاره به این سخن از امام علی(ع) که اگر خدای دیگری در عالم وجود داشت برای ما پیامبرانی می‎فرستاد، فرستادن پیامبر را ظهوری از جلوه ربوبی خداوند دانست و گفت: پرورش انسان با دین است، اصلا خداوند آن است که تدبیر امور بشر را ...
آیت الله جوادی آملی

به گزارش بلاغ به نقل از رسا، حضرت آیت‎الله عبدالله جوادی آملی پیش از ظهر یکشنبه در ادامه تفسیر سوره مبارکه غافر با اشاره به بخشی از پرسش‎های گذشته گفت: گرچه ذات اقدس اله تسبیح را همواره مقدم بر حمد قرار می‎دهد، در سوره مبارکه روم آیه 17  و 18 وقتی از نمازهای پنج‎گانه سخن به میان می‎آید این چنین است، اما در جریان تسبیح حضرت صدیقه کبری(س) که حمد مقدم بر تسبیح است، باید گفت که روایات در این زمینه مختلف است و در برخی روایات تسبیح بر حمد مقدم می‎شود.

وی با اشاره به آیه «قَالُوا رَبَّنَا أَمَتَّنَا اثْنَتَیْنِ وَأَحْیَیْتَنَا اثْنَتَیْنِ فَاعْتَرَفْنَا بِذُنُوبِنَا فَهَلْ إِلَى خُرُوجٍ مِّن سَبِیلٍ ﴿11﴾»، افزود: برخی خواستند بگویند این چون سخن کافر است حجت نیست، این درست نیست، هر حرفی را که خداوند نقل می‎کند اگر درست نباشد، خداوند فورا آن را ابطال می‎کند، این طور نیست که قرآن کریم حرفی را نقل بکند و آن قصه عادی باشد، اگر حرفی عادی بود یقینا آن را ابطال می‎کند.

مفسر برجسته قرآن کریم اظهار کرد: این احیا و اماته برای دو بار سخن حق است، این که در سوره مبارکه دخان آمده است که «لا یذوقون فیها الموت إلا الموتت الاولی»، باید گفت که این آیه که درباره اهل ایمان است و آن آیه که درباره کفار است، هر دو درست است.

وی بیان کرد: در بخش‎های قرآن کریم این است که انسان همین که از دنیا رحلت کرده است، وارد آخرت می‎شود و احکام معاد در برزخ نیز ظهور می‎کند، بنابراین برزخ جزو آخرت است و دنیا حساب جدایی دارد و لذا برزخ دار تکلیف نیست، وقتی گفته شد که در آخرت مرگ نیست، پس واقعا مرگ نیست و در جریان نفخ صور همان صعقه یعنی مدهوشی است یعنی برای اهل ایمان تنها یک بار مرگ دارند و کافران از این قاعده مستثنی هستند.

حضرت آیت‎الله جوادی آملی بیان کرد: اهل ایمان غیر از مرگ در دنیا مرگ دیگری ندارند، حالا مدهوش هستند یا حالت‎های خاص دارند که در حالت صعقه هم یکسان نیستند، پس می‎توان گفت اهل ایمان در بهشت نیز فقط یک بار مرگ را می‎چشند، پس این‎ها همین که دنیا را پشت سر گذاشتند زنده‎اند تا قیامت و مظهر حی لایموت هستند ولی کافران دو بار احیا و دو بار اماته می‎شوند.

وی با اشاره به این‎که در سوره مبارکه غافر گاه برهان توحید، گاه وحی و نبوت و گاه معاد است و سپس بازمی‎گردد و مسأله وحی و نبوت را بازگو می‎کند، خاطرنشان کرد: «هُوَ الَّذِی یُرِیکُمْ آیَاتِهِ وَیُنَزِّلُ لَکُم مِّنَ السَّمَاءِ رِزْقًا وَمَا یَتَذَکَّرُ إِلَّا مَن یُنِیبُ ﴿13﴾»، ذات اقدس اله آیات تکوینی را نشان می‎دهد، اگر کسی چشمش بسته نباشد این آیات را می‎بیند.

اغراض و غرایز فطرت الهی را می‎پوشاند

مفسر برجسته قرآن کریم ابراز کرد: همه موجودات آیات الهی هستند، زیرا پیش از این نبودند و اکنون هستند، فرمود بعد از این‎که خداوند حق است روزی شما را هم تأمین می‎کند، ربوبیت نیز از آن اوست و از آسمان برای شما رزق نازل می‎کند، اگر منظور رزق مادی باشد، همان بالا در آسمان است و اگر منظور رزق معنوی باشد آسمانی است که درش به روی کفار باز نمی‎شود.

وی ادامه داد: فرمود رزق ظاهری شما که از این آسمان است، و آن رزق باطنی که از آسمان غیب است، فرمود این حرف‎ها را برخی‎ها متذکر می‎شوند، این به این دلیل است که این حرف‎ها را ما قبلا متذکر شدیم، در نشئه الست بربکم همه این‎ها را دیده و باور کرده و اکنون یادش نیست.

حضرت آیت‎الله جوادی آملی خاطرنشان کرد: اگر این اغراض و غرایز و غبارها نباشد، فطرت انسان آن چه که در الست رخ داده به یادش است و ما این آیات را نشان دادیم که این‎ها سابقه دارد که این‎ها شنیدند و باور کردند اما بعضی‎ها که اهل انابه هستند، یادشان می‎آید.

وی با بیان معنای انابه در آیه محل بحث به سوره مبارکه ق و معنای انابه گفت: خیلی‎ها هستند همین که مردند وارد جنت برزخی می‎شوند و می‎گویند این قدر دم دست ما بود و ما آگاهی نداشتیم، این معنای نزدیک بودن بهشت است و بر اساس سوره ق این مخصوص کسانی است که کار نیک خودشان را بیاورند و قلب منیب داشته باشند.

نویسنده کتاب مفاتیح‎الحیات ابراز کرد: منیب کسی است که قلب سلیم در قیامت بیاورد، منیب کسی است که از غیرخداوند بریده است، دل را با قلب سلیم به خداوند نشان بدهد یعنی چه؟ یک نشئه‎ای هست که انسان حرف دل را از خود دل می‎رساند و به خداوند عرض می‎کند که من دل را با هویت سالم آوردم نه عملم را که حضرت ابراهیم(ع) این چنین بود.

علم امری وجودی است

وی با اشاره به آیه «رَفِیعُ الدَّرَجَاتِ ذُو الْعَرْشِ یُلْقِی الرُّوحَ مِنْ أَمْرِهِ عَلَى مَن یَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ لِیُنذِرَ یَوْمَ التَّلَاقِ ﴿15﴾» گفت: منیب کسی است که با قلب سلیم آمد، برای این آیه 15 را فرمود که درجه می‎دهد خداوند، به چه کسی درجه بالاتر و به چه کسی درجه پایین‎تر را می‎دهد، که این را در سوره مبارکه مجادله مشخص کرد، اهل ایمان عالم چند درجه  دارد، اهل علم عادی یک درجه دارد.

حضرت آیت‎الله جوادی آملی ابراز کرد: اگر کسی عمل صالح آورد به او درجه می‎دهد، اگر کسی قلب صالح آورد به او درجات می‎دهد، اگر عمل عادی آورد به او درجه می‎دهد و اگر عمل با علم آورد به او درجات می‎دهد، انسان قابلیت این را دارد که عالم شود، علم یک امر وجودی است، بسیاری از انسان‎ها در دوران فرتوتی همه خاطراتشان از یادشان می‎رود، این‎ها علم نیست.

وی اظهار کرد: اگر گفته شد قلب اهل ایمان عرش خداوند است از آن اوحدی آنان است، اگر با علم و عمل خالص بالا برود و به لقای الهی بار یابد این اهل ایمان می‎تواند به عرش الهی بار یابد که صلحا، صدیقین، شهدا هستند، اگر کسی حرفی را به قلبش الهام می‎شد یاد می‎گرفت آن را حرف عرشی یا حکمت عرشی می‎گویند این مال کسی است که حکمت از آن خودش باشد، زیرا قلب فرد باایمان عرش خدای رحمان است و این قلب همان قلب منیب است.

مفسر برجسته قرآن کریم بیان کرد: این حرف‎ها را کسی که اهل انابه و انقطاع است خودش متوجه می‎شود، چون این گونه است از هر گونه شرک و ریا بپرهیزید «فَادْعُوا اللَّهَ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ ﴿14﴾»، شما خداوند را خالصانه بخوانید، هرچند کافران کراهت داشته باشند و اشمئزاز پیدا کنند، چون گرفتار شرک هستند.

پرورش انسان با دین است

وی با اشاره به این‎که کسی که گرفتار وثن و صنم است، از توحید منزجر است، خاطرنشان کرد: خداوند رفیع درجات و ذوالعرش است،  و مشخص است که به چه کسی درجه می‎دهد و چه کسی را به عرش نزدیک می‎کند، «یُلْقِی الرُّوحَ مِنْ أَمْرِهِ عَلَى مَن یَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ»، خود خداوند می‎داند که نبوت و پیامبری را به چه کسی القا کند، این عصمت و ولایت‎ها را بر بندگان خاص خودش نازل می‎کند تا مردم را از روز ملاقات انذار کنند.

حضرت آیت‎الله جوادی آملی با اشاره به آیه «یَوْمَ هُم بَارِزُونَ لَا یَخْفَى عَلَى اللَّهِ مِنْهُمْ شَیْءٌ لِّمَنِ الْمُلْکُ الْیَوْمَ لِلَّهِ الْوَاحِدِ الْقَهَّارِ ﴿16﴾» خاطرنشان کرد: کلمه یوم در قرآن اکثرش برای ذکر روز قیامت است، امام علی(ع) فرمود اگر خدای دیگری بود برای ما پیامبر(ص) می‎فرستاد، پرورش انسان با دین است، انسان با فکر و دین و عقل و عمل صالح کامل می‎شود، اصلا خداوند آن است که تدبیر امور بشر را بر عهده بگیرد.

وی ادامه داد: همه در روز قیامت راست برمی‎خیزند و هیچ کس خوابیده و نشسته و امثال ذالک نیست، هیچ کس مستور و مخفی نیست، همه بارز هستند، البته امروز و اکنون هم خداوند به هر چیزی علیم و دانا است، فرمود خلوت شما جلوت خداوند است، پس در دنیا هر کاری می‎کنیم در مشهد و مظهر خداوند هستیم و در قیامت می‎فهمیم که خداوند ما را می‎بیند.

نویسنده کتاب مفاتیح‎الحیات با بیان این‎که آن روز می‎فهمند که در مشهد و مرعی ذات اقدس اله هستند و آن روز خداوند می‎گوید که ملک از آن کیست، امروز هم به دست خداوند ملک است، ملک و ملکوت به دست خداوند است اما امروز بشر نمی‎بیند فردا چشمش آشکار می‎شود و سپس در آیات بعدی احکام قیامت را بیان می‎کند.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.