بایستههای تبلیغ در مناطق مشترک
پایگاه اطلاع رسانی بلاغ| ره توشه ماه رمضان۱۴۴۳(ویژه مناطق مشترک)، بایستههای تبلیغ در مناطق مشترک.
کاری از گروه تولید محتوای معاونت فرهنگی وتبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم.
حجتالاسلام والمسلمین موسیالرضا تیموری*
مقدمه
تبلیغ دین به معنای رساندن آموزههای دینی و تأکید بر انجام اوامر و دوری از نواهی الهی جهت رشد و هدایت انسانها، یکی از وظایف و رسالتهای مهم انبیای الهی و وارثان آنان است و اینک حوزههای علمیه و روحانیون به عنوان وارثان انبیا، این تکلیف را بر دوش دارند. خداوند متعال در قرآن کریم با تمجید از مبلغین، کار آنان را ارزشمند دانسته و فرموده است: «وَمَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِمَّنْ دَعَا إِلَى اللَّهِ وَ عَمِلَ صَالِحًا؛[1] کیست خوشگفتارتر از آنکه به سوی خدا دعوت کند و کار نیک انجام دهد». رهبر معظم انقلابK، تبلیغ دین را وظیفه اصلی روحانیون میداند تا دلها و ذهنهای مخاطبین به سمت یک هدف عالی و ولایی سوق پیدا کند: «جامعه علمی ـ دینی یعنی روحانیت، اولین وظیفهاش تبلیغ است. تبلیغ یک وظیفه درجه دوم و مخصوص عدهای خاص از روحانیون نیست، شرایط و لوازم و نیازها و تلاشهایی احتیاج دارد. کسانی که اهل این کارند، باید دامن همت به کمر بزنند و آستینها را بالا کنند و این حرکت را انجام دهند».[2] برای تأثیرگذاری تبلیغ، باید راهبرد مناسب آن در هر قشر و منطقه، مناسب و منطبق با زمان و مکان باشد. بر این اساس، تبلیغ در مناطق مشترک نیز از ویژگیهای خاصی برخوردار است که با توجه به اهمیت موضوع، برخی از بایستههای تبلیغ در آن مناطق به اختصار ذکر میشود.[3]
1. ترویج آموزههای قرآنی و برگزاری جلسات مشترک قرآن
قرآن کریم، معجزه الهی و کتاب مقدس همه مسلمانان است و جایگاه و حرمت خاصی در میان همه مذاهب اسلامی دارد. دعوت به توحید و یکتاپرستی، دوری از شرک و نفاق، دعوت به اتحاد و انسجام امت اسلامی و پرهیز از تفرقه، بخشی از آموزههای قرآن کریم است که باید سرلوحه زندگی فردی و اجتماعی مسلمانان قرار گیرد.
با توجه به جایگاه ویژه قرآن در جوامع اسلامی و مسلمانان، ضرورت دارد مبلغان مناطق مشترک در تبلیغ خود، قرآن را محور تبلیغ قرار دهند و عنایت ویژهای به آن داشته باشند. تلاوت زیبای قرآن و حفظ آیات نورانی آن توسط مبلغان و شیعیان، موجب نورانیت قلب و روح میشود و به آسانی برخی از شبهات معاندان را نسبت به شیعه همچون تحریف قرآن و عدم اعتقاد شیعیان به آن و نیز شبهه عدم امکان حفظ قرآن توسط شیعیان از بین میرود. برگزاری جلسات قرائت قرآن بهویژه در ایام ماه رمضان که بهار قرآن است، با حضور قاریان شیعه و اهلسنت و تلاوت آیات نورانی آن توسط روحانیون تشیع و تسنن، جلوه خاصی از وحدت و همگرایی و تمسک به قرآن را به نمایش میگذارد. همچنین اهدای قرآن با چاپ جمهوری اسلامی ایران به مساجد و افراد مؤثر و شاخص نیز اثر مثبتی خواهد داشت؛ زیرا بیشتر قرآنهای موجود در مناطق مشترک، با رسمالخطهای خاص در کشورهای پاکستان، افغانستان و عربستان است. ترویج رسمالخط رسمی جمهوری اسلامی ایران در مناطق، ضرورت دارد. تأسیس و حمایت از مؤسسات قرآنی نیز میتواند اثربخشی بسیاری داشته باشد.
2. تبیین صحیح مبانی مکتب اهلبیت:
از ابتدای شکلگیری مذهب تشیع و مکتب نورانی اهلبیت: تا کنون، عناد و دشمنی فراوانی نسبت به آن شکل گرفته و به شدت مورد بغض و کینه معاندان و مخالفان واقع شده است. آنان همواره تلاش کردهاند به هر طریقی، مبانی این مذهب را مخدوش و پیروان آن را از بین ببرند و مانع گسترش آن شوند. جنایاتی که علیه ائمه: بهویژه حادثه دردناک و ناگوار کربلا بهوجود آمد، بر اساس همین بغضها و دشمنیها بود. طرح تهمتها و شبهات متعدد توسط معاندین بر این اساس بود که اجازه ندهند حقانیت تشیع به حقطلبان برسد. در عصر حاضر نیز معاندین و افراطیون بهویژه سلفیها و وهابیت میکوشند از راههای مختلف و با ابزار و رسانههای متعدد و مخصوصاً ظرفیت فضای مجازی و ماهوارهای، عقاید شیعه را مورد هجمه قرار دهند و با طرح مسائل غیرعلمی و اتهامات واهی، چهره نورانی مکتب اهلبیت: را خدشهدار کنند. این شبهات در مناطق قومی و تلفیقی به مراتب بیشتر است و افزون بر مخدوش کردن ذهن و فکر اهلسنت منطقه نسبت به اعتقادات شیعیان، ممکن است بر تعامل آنان با برادران شیعه خود اثر منفی بگذارد و برخی از شیعیان بومی را نیز که از نظر اعتقادی قوی نیستند، دچار تردید در اعتقاد و مناسک دینی کند. از این رو مبلغین باید آموزههای دینی و مذهبی تشیع را به درستی تبیین کنند و با معرفی صحیح اعتقادات و باورهای شیعه، ایمان مردم را تقویت نمایند و کلام ائمه اهلبیت: را به مخاطبان برسانند تا اثرگذار باشند؛ چنانکه امام رضا(علیه السلام) فرموده است: «فَإِنَّ اَلنَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلاَمِنَا لاَتَّبَعُونَا؛[4] اگر مردم زیبایی سخن ما را میدانستند، از ما تبعیت میکردند».
همچنین مبلغین باید با آگاهی از جدیدترین شبهات و سؤالات مطرح شده در مناطق مشترک بهویژه شبهات شبکههای ماهوارهای و فضای مجازی، به آن پاسخ دهند تا وجدانهای بیدار و انسانهای با فطرت، حقایق را بپذیرند و کوردلان و شبههافکنان مغرض نیز رسوا شوند.
2. آشنایی با آداب و رسوم محلی و فرهنگ قومی و احترام به آن
مردم ایران بهویژه در مناطق مشترک، دارای آداب و رسوم محلی و فرهنگ قومی و قبیلهای خاص خود هستند و به آن فرهنگ و رسوم نیز علاقه دارند و احترام میگذارند. یکی از مهارتهای تبلیغ در مناطق قومی و تلفیقی، آشنایی مبلغین با این فرهنگ و رسوم است. قرآن کریم با تعبیری جامع و زیبا در توصیف پیامبران فرموده است: «وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا بِلِسَانِ قَوْمِهِ؛[5] پیامبران با ادبیات گفتاری و رفتاری مردم سخن میگفتند». مبلغینی که به آداب و رسوم مردم مناطق آشنا هستند و به فرهنگ مردم احترام میگذارند، در تبلیغ خود نیز موفقتر هستند. آشنایی برخی مبلغین با زبان و لهجه مردم و سخن گفتن آنان با همان زبان و لهجه و یا پوشیدن لباس بومیان مناطق، موجب ایجاد نوعی انس، الفت، همدلی و حس آرامش در میان مردم منطقه میشود تا جایی که فرد مبلغ را از خود میدانند. این احساس آرامش و خودی بودن، احتمال موفقیت در تبلیغ را بیشتر میکند و آثار مثبتی بر جای میگذارد.
3. تلاش جهت تقویت وحدت و تعامل با پیروان مذاهب
گسترش زندگی اجتماعی بهویژه در عصر حاضر، ضرورتی انکارناپذیر است. ملتهای مسلمان و امت اسلامی، به این تعامل و ارتباط با یکدیگر نیاز دارند تا افزون بر رفع نیازهای فردی و اجتماعی و برآورده کردن حاجات زندگی روزمره، به حفظ اتحاد و انسجام امت اسلامی نیز کمک کنند و در برابر اجانب و بیگانگان، همانند سدی محکم و خللناپذیر، منسجم و مستحکم باشند.
آموزههای قرآنی و سیره پیامبر(صلی الله علیه و آله) و ائمه: همواره بر تعامل و ارتباط پیروان مذاهب با یکدیگر تأکید کردهاند. امامان معصوم: همیشه اصحاب و یاران خود را به شرکت در نمازهای جماعت، عیادت بیماران و حضور در تشییع اموات پیروان مذاهب اسلامی سفارش نمودهاند؛ چنانکه امام صادق(علیه السلام) در بیان استراتژی و نحوه تعامل شیعیان در جامعه بهویژه در ارتباط با اهلسنت به یاران خود فرموده است:
صِلُوا عَشَائِرَکُمْ وَ اشْهَدُوا جَنَائِزَهُمْ وَ عُودُوا مَرْضَاهُمْ وَ أَدُّوا حُقُوقَهُمْ فَإِنَّ الرَّجُلَ مِنْکُمْ إِذَا وَرِعَ فِی دِینِهِ وَ صَدَقَ الْحَدِیثَ وَ أَدَّى الْأَمَانَةَ وَ حَسُنَ خُلُقُهُ مَعَ النَّاسِ قِیلَ هَذَا جَعْفَرِیٌ فَیَسُرُّنِی ذَلِکَ وَ یَدْخُلُ عَلَیَّ مِنْهُ السُّرُورُ وَ قِیلَ هَذَا أَدَبُ جَعْفَرٍ وَ إِذَا کَانَ عَلَى غَیْرِ ذَلِکَ دَخَلَ عَلَیَّ بَلَاؤُهُ وَ عَارُهُ وَ قِیلَ هَذَا أَدَبُ جَعْفَرٍ؛[6] با اقوام خود پیوند داشته باشید و به جنازه مردههایشان حاضر شوید و بیمارانشان را عیادت کنید و حقوقشان را بپردازید؛ زیرا هر کس از شما که در دینش پارسا و راستگو باشد و امانت را به صاحبش برگرداند و اخلاقش با مردم خوب باشد، گویند این جعفرى است و این، مایه سرور و شادمانى من است و اگر بر خلاف این برنامه رفتار کند، نکوهش و عار آن به من مىرسد که با مسخره و استهزا مىگویند ادب جعفرى بهتر از این نیست.
تعامل و مراوده پیروان مذاهب با یکدیگر نقش تأثیرگذاری در تقویت مشترکات مذاهب اسلامی، تحکیم، تعالی و رشد جامعه اسلامی دارد. در این تعامل همچنانکه میتوان به مناسک و اعتقادات خاص دینی خود عمل نمود، میتوان یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی را که تأکید بر وحدت، انسجام و تشویق بر زندگی مسالمتآمیز پیروان مذاهب در کنار یکدیگر با حفظ بر اعتقادات و انجام مناسک دینی بر مبنای مذهب خود است؛ به نمایش گذاشت. شایسته است مبلغین مناطق مشترک، مردم را به تداوم زندگی مسالمتآمیز ترغیب و تشویق کنند و تفرقه و جدایی برحذر دارند.
خوشاخلاقی و برخورد کریمانه
برخورد مناسب و جذاب همراه با گفتار نیکو، از دستورات دینی است. قرآن کریم رمز موفقیت پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) در جذب مردم به دین را اخلاق نیکو دانسته و فرموده است: «فَبِما رَحمَه مِنَ اللَّهِ لِنتَ لَهُم وَلَو كُنتَ فَظًّا غَليظَ القَلبِ لَانفَضّوا مِن حَولِكَ؛[7] به برکت رحمت الهی، در برابر آنان نرم و مهربان شدی و اگر خشن و سنگدل بودی، از اطراف تو پراکنده میشدند». همچنین به آن همگان دستور داده است که با مردم به زبان خوش سخن بگویند: «قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنًا؛[8] با مردم به زبان خوش سخن بگویید».
سفارش اهلبیت: به برقراری روابط اخلاقی و عاطفی با مردم و بیان شیوههای تحقق همزیستی اجتماعی در میان مسلمانان و حتی با پیروان مذاهب غیر اسلامی را میتوان تلاشی سترگ در راستای وحدت اجتماعی و تقریب مذاهب اسلامی دانست. سفارش به رعایت اصول دینی و اخلاقی همچون مدارا، اخوت، معاشرت نیکو با مخالفان، حسن خلق، چشمپوشی از عیوب دیگران، خیرخواهی و اهتمام به امور مسلمانان و رفع حوایج آنها، حمل عمل برادران دینی بر صحت، مشورت و استفاده از آرای دیگران و تأکید بر صلح، سلام، ملاقات، عیادت و دیگر مظاهر اخلاقی و عاطفی را باید از مصادیق بارز این مسئله در سیره و سنت آن بزرگواران دانست؛ چنانکه پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) فرموده است: «إنَّكُم لَن تَسَعُوا النّاسَ بأموالِكُم، فالْقُوهُم بِطَلاقةِ الوَجهِ وحُسْنِ البِشرِ؛[9] شما هرگز نمیتوانید با دارایی خود همه مردم را بهرهمند سازید، پس با آنان با گشادهرويى و خوشرويى تمام برخورد كنيد». امام رضا(علیه السلام) نیز در بیانی شیوا از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) به خوشخلقی و گفتار نیک دستور داده و فرموده است: «قَالَ رَسُولُاَللَّه(صلی الله علیه و آله): رَأْسُ اَلْعَقْلِ بَعْدَ اَلْإِيمَانِ بِاللَّهِ اَلتَّوَدُّدُ إِلَى اَلنَّاسِ وَ اِصْطِنَاعُ اَلْخَيْرِ إِلَى كُلِّ بَرٍّ وَ فَاجِر؛[10] پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله) فرمود: پس از ایمان به خداوند، مهربانی کردن با مردم و نیکی کردن به خوب و بد آنها، بیانگر خردمندی و دوراندیشی است».
خوشخلقی، خوشبرخوردی، اخلاق نیکو و رفتار و کردار کریمانه و مناسب در همه جا لازم و ضروری است، اما ضرورت آن در مناطق مشترک دو چندان است؛ زیرا مبلغان در جامعه، به عنوان جانشینان پیامبر(صلی الله علیه و آله) و امامان: شناخته میشوند و لباس روحانیت به لباس پیامبر(صلی الله علیه و آله) شهرت دارد. از این رو مردم از مبلغین دینی در همه جا و نسبت به هر شخصی، انتظار برخورد اخلاقی و دینی مناسب دارند؛ بهویژه در مناطق مشترک که پیروان دیگر مذاهب مبلغین را با ظرافت و دقت تحتنظر دارند و نسبت به گفتار و کردار آنان حساس هستند. بر اساس تجربههای بسیاری، خوشاخلاقی و برخورد خوب و پرجاذبه مبلغان موجب تحول افراد و جذب آنان به مکتب نورانی اهلبیت: شده است.
5. بیان دستاوردها و خدمات نظام جمهوری اسلامی در کشور و مناطق قومی
جمهوری اسلامی از ابتدای تأسیس تا کنون، خدمات شایستهای در عرصههای مختلف بهویژه در عرصه فرهنگی و مذهبی نموده است که باید طبق آیه شریفه «وَأَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْ»،[11] این خدمات برای مردم بازگو شود؛ اگر چه کاستیها و کمبودهایی نیز به علل متعدد بهویژه موانع خارجی و کمکاریها وجود دارد که باید با تلاش مضاعف آنها را جبران کرد و موانع و کاستیها را برطرف نمود تا کارآمدی نظام در همه مناطق بهویژه مناطق تلفیقی محسوس و ملموستر شود.
منظور از کارآمدی هر نظام، بررسی موفقیتها در تحقق اهداف با توجه به امکانات و موانع است؛ از این رو در بررسی کارآمدی باید به سه شاخصه «اهداف»، «امکانات» و «موانع» توجه کرد. بر این اساس زمانی میتوان کارآمدی یک نظام را بررسی کرد که موانع داخلی همچون میراث منفی حکومتهای قبلی، گروههای مخالف و سنگانداز داخلی، افزایش تقاضای خدمت، موانع تولید و ... و موانع خارجی مانند تحریمهای اقتصادی، تهدیدات سیاسی و نظامی و ... مورد توجه قرار گیرد.
با بررسی این اهداف و موانع تا تحقق مطلوب و ارائه الگوی جامعه دینی و اسلامی برخوردار از حداکثر مواهب مادی و معنوی، فاصله وجود دارد؛ هر چند که در طول این سالها، گامهای اساسی و زیربنایی برداشته شده است. رهبر معظم انقلاب مدظلهالعالی در سفر سال 1381 به استان سیستان و بلوچستان، خاطرهای را در جمع مردم زاهدان بیان فرمود که حاکی از توجه و اهمیت نظام جمهوری اسلامی به مناطق محروم است. ایشان فرمود:
بعد از پیروزی انقلاب، اولین حکم مأموریتی که امام رضواناللهعلیه صادر کردند، حکمی به این بنده حقیر برای سفر به استان سیستان و بلوچستان بود. من آمدم و مناطق گوناگون این استان را از نزدیک دیدم و انقلاب وظیفه خود را در قبال این استان حس کرد. از جنوبیترین نقاط استان، از منطقه چابهار و نیکشهر و فنوج و اسپکه و غیره تا مناطق شرقی این استان، منطقه سراوان و جالق و سرباز؛ از مناطق شمالی این استان، منطقه زابل و دریاچه هامون تا غرب این استان، منطقه بزمان و دلگان و چاههاشم و جازموریان و غیره خبرها گرفتم. با مردم این مناطق نشستم، داخل کپرها رفتم و با دردها و رنجهای اینها که در دوران رژیم طاغوت بر روی هم انباشته و متراکم شده بود، آشنا شدم. انقلاب خود را در قبال سیستان و بلوچستان موظف دید و کار از روزهای اول شروع شد. جهاد سازندگی و اجتماعات و جمعیتهای مردمی خودجوش در این مناطق مشغول کار شدند. جوانهای امروز زاهدان و چابهار نمیدانند که گذشته این استان چگونه بود. اگر گذشته وحشتناک زندگی در این استان تصویر شود، معلوم میشود که نظام اسلامی در این منطقه چه خدمات گرانبهایی را انجام داده است، اما آن حقیقتی که از یاد نمیرود و امیدوارم یکایک مسئولان همیشه آن را به یاد داشته باشند، این است که این استان چندین برابر آنچه که به آن خدمت شده، نیازمند خدمت است. محرومیتهایی که بر اثر تسلط طولانی پادشاهان جبار و بیفکر و بیکفایت بر مردم این استان تحمیل شده است، باید در طول مدت برطرف شود.[12]
محرومیت در مناطق مرزی و قومی، مختص به استان سیستان و بلوچستان نبود؛ بلکه همه استانهای مرزی که اهلسنت در آن حضور دارند و حتی استانهای مرکزی نیز این محرومیت را داشتند، اما نظام اسلامی با تمام محدودیتها و موانعی که برای رشد اقتصادی و ایجاد رفاه و عمرانی در این مناطق داشت، وظیفه خود دانست و خدمات خود را به همه مناطق توسعه داد.
با نگاهی کلی به خدمات و اقدامات انجام شده بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون، میتوان اهم اقدامات و خدمات را در قالب اقدامات سیاسی، فرهنگی، آموزشی و تربیتی، حقوقی و قضایی، خدمات امنیتی، خدمات اقتصادی، رفاهی و عمرانی و ترویج و گسترش ارزشهای اسلامی و توسعه مراکز دینی و ... برشمرد که لازم است مبلغین به تبیین آن بپردازند و به صورت مناسب همراه با آمار و ارقام و مقایسه با وضعیت سابق، بیان کنند و کاستیها، کمبودها و نیازهای اساسی را نیز مطالبهگری نمایند.
ترویج تفکرات انقلاب و دفاع از مبانی نظام مقدس جمهوری اسلامی، تبیین شخصیت امام خمینی; و مقام معظم رهبریK به عنوان رهبران جامعه اسلامی و پرچمداران دفاع از کیان امت اسلامی، حمایت از آرمانهای ملتهای آزاده و در خط مقدم مبارزه با استکبار و رژیم صهیونیستی، قدرشناسی از مبارزان قبل از انقلاب، رزمندگان، ایثارگران و خانوادههای معظم شهدا، برگزاری یادوارههای شهدای شیعه و اهلسنت بهویژه شهدای روحانی، از نکاتی است که مبلغین باید مدنظر قرار دهند.
6. برنامهریزی منسجم تبلیغی و همکاری با نهادهای تبلیغی
یکی از نقاط ضعف در تبلیغ، نداشتن برنامه منسجم و مناسب بر اساس دادهها و نیازهای حقیقی از هر منطقه است که منجر به عدم شناخت مخاطب، نیازها، آداب و رسوم میشود؛ در حالی که اگر با برنامه تبلیغی هدفمند همراه با شناخت دقیق بر اساس مشاهدات میدانی و تحلیل آمارها و دادهها اقدام شود، نتیجه تبلیغ مناسب و مؤثر خواهد بود. داشتن اطلس فرهنگی جامع و کامل و تجمیع اطلاعات مناطق در همه مکانها بهویژه در مناطق مشترک ضرورت دارد و باید نهادهای تبلیغی و متولیان امر تبلیغ با همکاری مبلغین، اطلس فرهنگی را تهیه کنند.
حضور تبلیغی مستمر در یک منطقه و عدم جابهجایی منطقه تبلیغی در صورت امکان و نبود موانع، ارتباط وسیع با همه گروهها بهخصوص نخبگان و فرهنگیان و گروههای مؤثر، شناخت نیازهای تبلیغی و نقاط قوت و ضعف فرهنگی، ارائه گزارش دقیق از مسائل فرهنگی و اجتماعی به نهادهای اعزامکننده و همکاری با نهادهای تبلیغی برای تکمیل اطلس فرهنگی، کمک شایانی در اثرگذاری تبلیغ و رفع نقاط ضعف خواهد نمود.
ارتباط با مخاطبان در طول سال بهویژه در مناسبتهای ملی و مذهبی به صورت حضوری یا از طریق تماس تلفنی و ارسال پیامک در تداوم تبلیغ، مؤثر است. بهرهمندی از فضای مجازی و شبکههای مجازی در گسترش تبلیغ با تشکیل گروهها و کانالهای تبلیغی نیز ضرورت دارد و ضرورت آن در عصر حاضر که بیشتر اطلاعات مردم از طریق فضای مجازی بهدست میآید، بسیار بیشتر است؛ زیرا از طریق فضای مجازی به راحتی و با کمترین هزینه میتوان مطالب دینی را به مخاطبان انتقال داد و به صورت مناسب، به شبهات و سؤالات پاسخ داد و بر استمرار و تداوم تبلیغ اثرگذار افزود.
فهرست منابع
کتب
حر عاملی، محمد بن حسن، وسایل الشیعه، چاپ اول، قم: مؤسسه آلالبیت:، 1409ق.
صدوق، محمد بن علی، عیون اخبارالرضا(علیه السلام)، تصحیح مهدی لاجوردی، چاپ اول، تهران: نشر جهان، 1378ق.
نوری، حسین بن محمدتقی، مستدرک الوسایل و مستنبط المسائل، چاپ اول، قم: مؤسسه آلالبیت:، 1408ق.
سایتها
پایگاه اطلاعرسانی و دفتر حفظ و نشر آثار آیتالله العظمی سید علی خامنهایK.
* دانشآموخته سطح چهار حوزه علمیه قم.
[1]. فصلت: 33.
[2]. بیانات در دیدار جمعی از روحانیون، 27/10/1374.
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=2781
[3]. در قسمت اول این مقاله (چاپ شده در شماره ششم نشریه رهتوشه، ویژه مناطق مشترک، تابستان 1400) مواردی از بایستههای تبلیغ در مناطق مشترک بیان شد. در این قسمت، بخش دوم آن ذکر میشود.
[4]. محمد بن علی صدوق، عيون اخبار الرضا(علیه السلام)، ج 1، ص 307.
[5]. ابراهیم: 4.
[6]. محمد بن حسن حر عاملى، وسائل الشیعه، ج 8، ص 389.
[7]. آلعمران: 159.
[8]. بقره: 83.
[9]. حسین بن محمدتقی نوری، مستدرك الوسائل، ج ۸، ص ۴۵۳.
[10]. محمد بن علی صدوق، عيون أخبارالرضا(علیه السلام)، ج ۲، ص ۳۵.
[11]. ضحی: 11.
[12]. بیانات در جمع مردم زاهدان، 02/12/1381.
افزودن دیدگاه جدید