مبلغان و رسالت غدیر
نام نشریه: مبلغان، شماره 110
«ابلاغ پیام غدیر» از بزرگترین وظایف مبلغان گرامى است؛ پیامى كه خداوند با آواى «یا اَیهَا الرَّسُول بَلِّغْ ما اُنْزِلَ اِلَیكَ مِنْ رَبِّك»؛ (1) پیامبر اعظم را مأمور اعلام آن فرمود. و رسول خداصلىاللهعلیهوآله آن را با متن استوار و پرفروغ و در شرائطى فراموشنشدنى به دهها هزار از افراد امّت ابلاغ كرد. غدیر مائدهاى الهى است كه بدون آن بشریت همیشه گرسنه و تشنه خواهد بود و در كنار آن عید ایمان و آزادى و عدالت برقرار مىشود.
مبلغان گرامى نسبت به این خطبه و پیام زندگىساز، وظیفهاى سنگین برعهده دارند كه فهرستى از آن بدین شرح است:
1. فهم دقیق و جامع خطبه غدیر؛
2. نشر و گسترش خطبه غدیر؛
3. حفظ و نگهدارى متن خطبه غدیر در قالبهاى گوناگون؛
4. شرح و تبیین و تشریح محتواى پیام غدیر؛
5. ترجمه و نشر پیام غدیر براى فرزندان اسلام و قرآن به زبانهاى گوناگون؛
6. خلاصه و عرضه پیام غدیر براى نسل جوان؛
7. مستندسازى پیام غدیر براى اهل پژوهش و تحقیق؛
8. گنجاندن متن پیام غدیر در متون آموزشى حوزههاى علمیه و دانشگاههاى بلاد اسلامى؛
9. به یاد سپردن این خطبه و خطبه فدكیه براى طلاب جوان و دانشجویان؛
10. شبههزدایى از سند غدیر؛
11. شبههزدایى از متن حدیث غدیر؛
12. معرفى و گزارش حادثه غدیر به امت اسلامى؛
13. گزارش بازتابهاى خطبه غدیر در حجة الوداع؛
14. بررسى سرگذشت غدیر در قرون مختلف؛
15. معرفى راویان حدیث غدیر؛
16. معرفى شاعران حادثه غدیر؛
17. تدوین كارنامه عالمان دین در موضوع غدیر؛
18. گزارشى از نرمافزارهاى غدیریه؛
19. معرفى كتابشناسى غدیر براى سطوح گوناگون؛
20. معرفى سایتها و وبلاگهاى امامت و غدیر در دنیاى مجازى؛
21. شناخت عوامل روانى مخالفت با غدیر؛
22. شناخت عوامل اجتماعى مخالفت با غدیر؛
23. گزارشى از وضعیت كنونى جشن غدیر در بلاد اسلامى؛
24. بررسى جایگاه غدیر در آینده جهان؛
25. شناخت مخالفان و علل كتمان غدیر در تاریخ؛
26. افشاى تلاش مخالفان در نسیان غدیر؛
27. توجه به نقش خطبه غدیر در پیشگیرى از انحرافهاى گوناگون؛
28. پژوهش در مورد سیره معصومینعلیهمالسلام در عید غدیر؛
29. بررسى پیوند غدیر با بعثت، عاشورا و مهدویت؛
30. شناخت و معرفى مخالفان غدیر در امروز.
امامت و فرهنگ غدیر
امروز همه امت بزرگ اسلامى بهویژه عالمان دین و مبلغان گرامى براى نجات بشریت راهى بهتر از معرفى اندیشه امامت و فرهنگ غدیر ندارند.
غدیر، فقط بحثى تاریخى نیست، غدیر، فقط بحثى اجتماعى نیست، غدیر، فقط موضوعى كلامى و عقیدتى نیست، غدیر تفكر شیعى و بىارتباط با جامعه جهانى نیست.
غدیر، حلقه وصلكننده تمامى بندگان خدا با پروردگارشان پس از انقضاء نبوت و ارسال رسل است. غدیر، پل ارتباطى جهت استفاده بهینه از قرآن و معارف الهى است. و بالاخره غدیر زمینهساز حاكمیت سراسر الهى امام و امامت بر تمام جهان مىباشد.
منابع غدیر
حادثه غدیر و خطبه غدیر، در منابع معتبر شیعه و بسیارى از منابع حدیثى و تاریخى اهل سنت آمده است:
1. احتجاج طبرسى، ج اوّل، ص 70 تا 85، انتشارات الشریف الرضى، قم، 1380 ش؛
2. التحصین، سید بن طاووس، ص 578 تا 590؛
3. روضة الواعظین، ج 1، ص 89 تا ص 104؛
4. بحار الانوار، ج 37، ص 108 تا ص 253، چاپ تهران.
علامه بزرگوار شیخ عبد الحسین امینى در كتاب شریف الغدیر، جلد اوّل از صفحه اوّل تا صحفه 150 مدارك بخشى از خطبه غدیر را از سیصد و شست كتاب معروف اهل سنت از قول 110 نفر صحابه رسول اكرمصلىاللهعلیهوآله و 84 نفر از تابعین آورده است.
یاد عالمان بزرگى چون علامه امینى، میر حامد حسین هندى و قاضى نور اللّه شوشترى بخیر كه پرچم غدیر را در جهان برافراشتند و فرهنگ غدیر را به نسل امروز سپردند.
در تفسیر نمونه جلد چهارم و پنجم مباحث ارزشمندى درباره جریان غدیر خم آمده است و متن خطبه غدیر هم بارها و بارها، توسط ناشران گوناگون و مترجمان مختلف ترجمه و منتشر شده است. معرفى «كتابشناسى غدیر» یكى از وظایف مبلغان فرهنگ غدیر است. و «غدیر در آینه كتاب» نام كتابى است كه نام كتب مربوط به غدیر را گرد آورده و پاسداران غدیر را یارى مىكند.
احیاى اندیشه امامت
احیاى اندیشه و فرهنگ غدیر آثار اجتماعى روشنى دارد كه به بخشى از آن اشاره مىشود.
1. احیاى خطبه غدیر، یادآورى اندیشههاى نبوى درباره آینده امت اسلامى است؛
2. احیاى خطبه غدیر، تلاوت مجدد آیات امامت در قرآن كریم است؛
3. احیاى خطبه غدیر، پردهبردارى از توطئه سكوت و كتمان غدیر است؛
4. احیاى خطبه غدیر، فریاد بلند نبوت در برابر تز شوم جدایى دین از سیاست است؛
5. احیاى خطبه غدیر، «جهاد فرهنگى» در برابر «نظام سیاسى كفر» است؛
6. احیاى خطبه غدیر، انعكاس فریاد نبوى در برابر اركان منافقان دیروز و امروز است؛
7. احیاى خطبه غدیر، طرح نظام رهبرى عادلانه اسلامى در برابر تمام سیستمهاى ظالمان تاریخ و رژیمهاى طاغوتى جهان امروز است؛
8. احیاى خطبه غدیر، مقابله با تشكیك در امامت، تكذیب نبوت و نشر فرهنگ عدالت است؛
9. احیاى خطبه غدیر، راهكار موفق در برابر اندیشه نواصب و خوارج و غالیان امروز است؛
10. احیاى خطبه غدیر مایه نجات فرهنگ سیاسى اسلام از بسیارى تحریفهاى مغرضانه و جاهلانه است.
اگر در كل مساجد دنیاى اسلام بجاى هر سخنرانى دیگر، در شب و روز عید غدیر این خطبه نورآفرین نبوى را بخوانند و ترجمه كنند و در مجامع بزرگ اسلامى، این خطبه به چند فصل تفكیك شود و در هر سخنرانى بخشى از آن براى امت تبیین گردد، یك خدمت بزرگ به بشریت انجام مىشود. گرچه تبلیغ امامت دشوارترین تبلیغ نبوىصلىاللهعلیهوآله است و اعلام برائت دشوارترین اقدام علوىعلیهالسلام است.
ابلاغ پیام غدیر
در شرائط كنونى كه دشمن نه تنها پیروان علىعلیهالسلام و شیعیان او را هدف گرفته، بلكه به شخص بزرگوار رسول اللّهصلىاللهعلیهوآله نیز اهانت مىكند، بهترین شیوه مقابله با آن، ابلاغ پیام غدیر است. ابلاغ اندیشه غدیر امروز از راههاى گوناگون انجام شدنى است:
1. ابلاغ سینمایى غدیر؛
2. ابلاغ اینترنتى غدیر؛
3. ابلاغ نرمافزارى غدیر؛
4. ابلاغ آموزشى غدیر؛
5. ابلاغ نمایشگاهى غدیر؛
6. ابلاغ پژوهشى غدیر؛
7. ابلاغ رسانهاى غدیر؛
8. ابلاغ پیامكى غدیر؛
9. ابلاغ آیات قرآنى غدیر؛
10. ابلاغ حدیثى غدیر؛
11. ابلاغ تاریخى غدیر؛
12. ابلاغ تجسّمى حادثه غدیر؛
13. ابلاغ زیارتى و دیدار غدیرى؛
14. ابلاغ حمایتى و عاطفى پیام غدیر؛
انجام مراسم اخوّت و بیعت سمبلیك در روز عید غدیر با امامان جمعه سراسر كشور و سادات بزرگوار و حضور در نماز ظهر آن روز، راهى بسوى ابلاغ پیام غدیر است.
ابلاغ پیام غدیر، كار خداى حكیم و علیم و سیره و سخن رسول اعظم خداست. كلام و سیره تكتك پیشوایان معصومعلیهمالسلام است (2)، فریاد جاوید تمام شهیدان ولایت اهل بیتعلیهمالسلام است. آواى عاشورائیان تاریخ است، زبان حال و قال تمام امامزادگان معتبر دنیاى اسلام است. بازتاب فریاد فاطمهعلیهاالسلام در خطبه معروف مسجد نبوى است. حاصل تلاش فاطمهها و حدیث فاطمیان اعصار است.
غدیرشناسى
«غدیرشناسى» نقطه اوج امامشناسى است. غدیر آینه كوثر است. اگر كوثر در قیامت آب گواراى نجاتبخش انسان است، غدیر در دنیا آب زلال امامت است كه بدون نوشیدن از آن راهى به سوى «حوض كوثر» گشوده نمىشود. در جریان غدیر سخن فقط از امامت علوى نیست. امامت همه امامان معصوم و جانشینان آنان در سراسر تاریخ است. غدیر یك تاریخ نیست، یك اندیشه و یك فرهنگ است؛ یك حادثه نیست یك حدیث و حماسه آسمانى است. اعلام یك رهبرى نیست؛ اعلام نظام رهبرى الهى در سراسر تاریخ است.
پیامد دورى از غدیر
براى شناخت بهتر غدیر باید انواع انحراف از غدیر و پیامدهاى آن را مورد كند و كاو قرار دهیم.
پیدایش نواصب، پیدایش غلات، پیدایش فرقههاى كلامى فراوان، پیدایش فرقههاى سیاسى در دنیاى اسلام، تشتت و پراكندگى حقوقى و فقهى امت اسلامى، جنگهاى مذهبى و سیاسى و فقهى و انواع ملیتگرایى و جنگهاى حیدرى و نعمتى و بالاسرى و پایینسرى و سلطه سیاسى و اقتصادى و فرهنگى اجانب بر فرزندان اسلام و قرآن همه و همه پیامد دورى از مرجعیت علمى و مرجعیت فقهى و مرجعیت سیاسى اهل بیتعلیهمالسلام است. جایگاهى كه رسول خداصلىاللهعلیهوآله آن را از عترت خویش مىشناخت و تا دوازده نسل پیشوایان پس از خویش را معرفى فرمود.
رسول گرامىعلیهاالسلام فرمود: «مَنْ ماتَ وَلَمْ یعْرِفْ اِمامَهُ ماتَ میتَةً جاهِلِیةً؛ (3) هر كس بمیرد و پیشواى خویش را نشناسد، بر مرگ جاهلیت مرده است.»
آنچه بشریت را از زندگى عصر جاهلیت نجات مىدهد، امامت الهى است و شناخت غدیر، راهكار نجات بشر از جاهلیت مدرن قرن بیست و یكم است.
پینوشـــــــــــــتها:
1) مائده/67.
2) علامه مجلسىرحمه الله در جلد 23 بحار الانوار چاپ بیروت، بخشى از احادیث امامت را آورده است.
3) بحار الانوار، ج 32، ص 76.
افزودن دیدگاه جدید