تایید اجتهاد شیخ انصاری ره توسط امام زمان عج
تأييد اجتهاد شيخ انصارى توسّط امام زمان (عليه السلام)
بعد از فوت مرحوم صاحب جواهر، آية اللّه حاج شيخ محمّد حسن مردم به مرحوم شيخ انصارى (رضوان اللّه تعالى عليه) مراجعه كردند واز او رساله عمليّه خواستند.
شيخ انصارى فرمود: (با بودن سيّد العلماء مازندرانى كه از من اعلم است ودر بابل زندگى مى كند من رساله عمليّه ندارم واين عمل را انجام نمى دهم).
لذا خود شيخ انصارى نامه اى براى سيّد العلماء به بابل نوشت واز او خواست، كه به نجف اشرف مشرّف شود وزعامت حوزه علميّه شيعه را به عهده بگيرد.
سيّد العلماء، در جواب نامه شيخ انصارى نوشت: (درست است من وقتى در نجف بودم وبا شما مباحثه مى كردم، از شما در فقه قويتر بودم، ولى چون مدّتها است كه در بابل زندگى مى كنم وجلسه بحثى ندارم وتارك شده ام شما را از خود اعلم مى دانم، لذا بايد مرجعيّت را خود شما قبول فرمائيد).
با اين حال شيخ انصارى فرمود: (من يقين به لياقت خود براى اين مقام ندارم، لذا اگر مولايم حضرت ولى عصر (عليه السلام) به من اجازه اجتهاد بدهند ومرا براى اين مقام تعيين كنند، من آن را قبول خواهم كرد).
روزى معظّم له در مجلس درس نشسته بود وشاگردان هم اطرافش نشسته بودند، ديدند شخصى كه آثار عظمت وجلال از قيافه اش ظاهر است وارد شد وشيخ انصارى به او احترام گذاشت.
او در حضور طلاّب به شيخ انصارى رو كرد وفرمود: (نظر شما درباره زنى كه شوهرش مسخ شده باشد، چيست؟) (اين مسأله به خاطر آنكه مسخ در اين امّت وجود ندارد در هيچ كتابى عنوان نشده است).
لذا شيخ انصارى عرض كرد: (چون در كتابها اين بحث عنوان نشده من هم نمى توانم، جواب عرض كنم).
فرمود: (حالا بر فرض يك چنين كارى انجام شد ومردى مسخ گرديد، زنش بايد چه كند).
شيخ انصارى عرض كرد: (به نظر من اگر مرد به صورت حيوانات مسخ شده باشد، زن بايد عدّه طلاق بگيرد وبعد شوهر كند، چون مرد زنده است وروح دارد، ولى اگر شوهر به صورت جماد درآمده باشد، بايد زن عدّه وفات بگيرد زيرا مرد به صورت مرده درآمده است).
آن آقا سه مرتبه فرمود: (انت المجتهد. انت المجتهد. انت المجتهد). يعنى: (تو مجتهدى) وپس از اين كلام آن آقا برخاست واز جلسه درس بيرون رفت.
شيخ انصارى مى دانست كه او حضرت ولى عصر (عليه السلام) است وبه او اجازه اجتهاد داده اند، لذا فوراً به شاگردان فرمود: (اين آقا را دريابيد).
شاگردان برخاستند هر چه گشتند كسى را نديدند.
لذا شيخ انصارى بعد از اين جريان حاضر شد كه رساله عمليّه اش را به مردم بدهد تا از او تقليد كنند.
محمدتقی صرفی پور ، پای درس علما جلد دوم
افزودن دیدگاه جدید