رفتن به محتوای اصلی
یادداشت تبلیغی؛

«تحلیل دلایل حضور حداکثری وگزیش اصلح»

تاریخ انتشار:
در انتخابات پیش رو اگر امت و ملت در انتخابات حضور حداقلی داشته باشند، و یاحضور حداکثری داشته باشند ولی گزینش اصلح نکنند و مدیریت کشور را به دست کسی بسپرند که قدرت حل مشکلات را نداشته باشد هر چند فرد صالحی باشد و مردم در تنگناهای سخت اقتصادی، سیاسی و فرهنگی قراربگیرند به معنای تن دادن به ذلت و شکستن عزت است و این خلاف شرع وعقل است، و هرگز دین باوران و عقلای جامعه تن به چنین اشتباهی نخواهند داد بلکه با حضور حداکثری و انتخاب اصلح حماسه دیگر خواهند افرید.
تحلیل دلایل حضور حداکثری وگزیش اصلح

پایگاه اطلاع رسانی بلاغ، «تحلیل دلایل حضور حداکثری وگزیش اصلح»

نگارنده: «مبلغ نخبه حجت الاسلام و المسلمین سید محمدتقی قادری»

*******

هرچه از تیرماه می گذرد به هشتم تیر (1403) روز انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، پس ازشهادت غم انگیز رئیس جمهور شهید دکتر رئیسی وهمراهان نزدیک می شویم، فرصت اقناع کردن واجدین شرایط برای حضور در پای صندوق انتخابات به سرعت درحال پایان است، و آنچه که ازمطالبات رهبری معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای است «حضور اکثری و گزینش اصلح» درانتخابات است، هرچند در یادداشت دیگر باعنوان «معیار انتخاب اصلح» ملا ک های انتخاب اصلح تفصیلاً مورد تحلیل قرار گرفته است ولی دراین یادداشت دلایلی را که می تواند جامعه را قانع کرده، زمنیه و بستر حضور حماسی حداکثری را فراهم نماید مورد تحلیل قرار می دهیم.

*******

1-«عزت خواهی وعزت طلبی» 
نخستین دلیل بر حضور حداکثری و گزینش اصلح «عزت خواهی وعزت طلبی» است، چراکه قرآن کریم عزت را که به معنای نفوذ ناپذیری و قطع وابستگی به اجانب، کفار و سلطه طلبان است از آن خدا، و رسول خدا و مؤمنین می داند، از همین رو در ایه (8) سوره منافقون می فرماید «وَلِلَّهِ الْعِزَّةُ وَلِرَسُولِهِ وَلِلْمُؤْمِنِينَ وَلَٰكِنَّ الْمُنَافِقِينَ لَا يَعْلَمُونَ» و به همین دلیل است که امام‌ صادق علیه السلام فرمود: «قال ان الله فوض الی المؤمن امره کلها و لم یفوض الیه ان یکون ذلیلا؛(بحار الانوار، ج۶۴، ص۷۲.) همانا خداوند متعال امور مؤمن را به او واگذار نموده؛ اما به او اجازه ذلیل بودن را نداده است».

در انتخابات پیش رو اگر امت و ملت در انتخابات حضور حداقلی داشته باشند، و یاحضور حداکثری داشته باشند ولی گزینش اصلح نکنند و مدیریت کشور را به دست کسی بسپرند که قدرت حل مشکلات را نداشته باشد هر چند فرد صالحی باشد و مردم در تنگناهای سخت اقتصادی، سیاسی و فرهنگی قراربگیرند به معنای تن دادن به ذلت و شکستن عزت است و این خلاف شرع وعقل است، و هرگز دین باوران و عقلای جامعه تن به چنین اشتباهی نخواهند داد بلکه با حضور حداکثری و انتخاب اصلح حماسه دیگر خواهند افرید.

*******

2-«تعاون بر "بِرِّو تقْوى‌" نه تعاون بر"اثْمِ وَ عُدْوانِ"»

دومین دلیل بر حضور حداکثرو گزینش اصلح از بین نامزدهای ریاست جمهوری اصل قاعده قرآنی «تعاون» بر «بِرِّو تقْوى‌» نه تعاون بر«اثْمِ وَ عُدْوانِ» است، چرا که تعاون وهمکاری با جریانی که همسو با کار خیر آمیخته با تقوا پرهیزکاری است رسالت وظیفه وتکلیف عمومی وهمگانی است، در مقابل تعاون و همکاری با جریانی که در مسیر معصیت وهمراهی با دشمنان است ممنوع و حرام خواهد بود، ازهمین روست که در ایه (2) سوره آل عمران می فرماید «وَتَعاوَنوا عَلَى البِرِّ وَالتَّقوىٰ ۖ وَلا تَعاوَنوا عَلَى الإِثمِ وَالعُدوانِ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۖ إِنَّ اللَّهَ شَديدُ العِقاب:و (همواره) در راه نیکی و پرهیزگاری با هم تعاون کنید! و (هرگز) در راه گناه و تعدّی همکاری ننمایید! و از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید که مجازات خدا شدید است!»
و در همین راستا امام علي‏ عليه السلام می فرمایند: «مِن واجِبِ حُقُوقِ اللَّهِ عَلَي العِبادِ النَّصيحَةُ بِمَبلَغِ جُهدِهِم وَ التَّعاوُنُ عَلي إقامَةِ الحَقِّ بَينَهُم:از حقوق واجب خدا بر بندگان ، خيرخواهي به اندازه توان ، و ياري كردن يكديگر براي برپايي حق در ميان خود است.نهج البلاغه ، خطبه 216»

با توجه به اصل قرآنی «تعاون»، در انتخابات پیش رو اگر حضور ملت و امت نجیب کشور حضورحداکثری همراه با انتخاب اصلح باشد یعنی مدیریت کشور را به دست شخصی داده شود از یک سو رهبری را ولی‌فقیه ببیند نه همکار و عضوی از هیئت دولت، و از سوی دیگر قدرت حل چهار مشکل کمرشکن تورم، مسکن، ازدواج و مشکل فرهنگی بدحجابی و بی حجابی را داشته باشد قطعا به معنای تعاون بر «بر و تقوا» است، ولی اگر حضور حداکثری نداشته باشند و یا داشته باشند ولی مدیریت کشور به کسی بسپرند حل معضلات اقتصادی و فرهنگی کشور را نداشته باشد قطعا به معنای تعاون بر «اثم وعدوان» خواهد بود. چرا که با ضعف مدیرتی که چنین منتخبی دارد هر روز برمشکلات افزوده می شود و حس بدبینی به نظام و اسلام دربین مردم افزایش می یابد، و این همان معصیت نابخشودنی است که با اشتباه انتخاب غیر اصلح به وجود آمده است که همه در پیشگاه خداوند متعال و شهداء مسئول خواهند بود.

*******

3-«اقتدار امت و نظام اسلامی» 
سومین دلیل برحضور حداکثری و انتخاب اصلح؛ اصل قاعده قرانی «اقتدار» است، چرا که در نظام فکری اسلام اقتدار و داشتن قدرت و حضور قدرتمندانه برای مسلمین در صحنه سیاسی، نظامی، اقتصادی، فرهنگی یک قاعده واصل برای همه موحدین و مؤمنین است.
از همین رو در قرآن کریم سوره مریم آیه (۱۲) خطاب به حضرت یحیی آمده است: «يا يَحيىٰ خُذِ الكِتابَ بِقُوَّةٍ ۖ وَآتَيناهُ الحُكمَ صَبِيًّا:ای یحیی! کتاب (خدا) را با قوّت بگیر! و ما فرمان نبوّت (و عقل کافی) در کودکی به او دادیم!»

و همچنین با چه حماسه‌ای در ایه (164) آل عمران راجع به اینکه مومنین مردمی قوی هستند و هرگز ضعف و وهن را به خودشان راه نمی‌دهند سخن می‌گوید می فرماید:«وَكَأَيِّنْ مِنْ نَبِيٍّ قَاتَلَ مَعَهُ رِبِّيُّونَ كَثِيرٌ فَمَا وَهَنُوا لِمَا أَصَابَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَمَا ضَعُفُوا وَمَا اسْتَكَانُوا ۗ وَاللَّهُ يُحِبُّ الصَّابِرِينَ:چه بسیار پیامبرانی که مردانی الهی همراه آنان جنگیدند و با باطل نبرد کردند و هرگز سستی پیدا نکردند و ضعف نشان ندادند و خداوند مقاومت‌کنندگان را دوست می‌دارد».
و در سوره صف آیه (4) می‌فرماید:«إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذينَ يُقاتِلونَ في سَبيلِهِ صَفًّا كَأَنَّهُم بُنيانٌ مَرصوصٌ:خداوند مردمی را که در راه او می‌جنگند و مانند دیواری روئین و فلزی که هیچ قدرتی نمی‌تواند آنها را از جا بکند و حرکت دهد، ایستادگی می‌کنند، دوست دارد».
باز درسوره فتح آیه (29) دراین زمینه می فرماید: «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا سِيمَاهُمْ فِي وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِپيامبر خداست و كسانى كه با اويندبركافران سختگير [و] با همديگر مهربانند آنان را در ركوع و سجود مى ‏بينى فضل و خشنودى خدا را خواستارند علامت [مشخصه] آنان بر اثر سجوددر چهره ‏هايشان است اين صفت ايشان است».
و همچنین زمینه اقتداراست که در ایه(60) سوره انفال می فرماید:«أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَ مِنْ رِباطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّكُمْ وَ آخَرِينَ مِنْ دُونِهِمْ لا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ يَعْلَمُهُمْ وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ شَيْ‌ءٍ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَ أَنْتُمْ لا تُظْلَمُونَ:و براى (آمادگى مقابله با) دشمنان، هرچه مى‌توانيد از نيرو و از اسبان سوارى فراهم كنيد تا دشمن خدا و دشمن خودتان و نيز (دشمنانى) غير از اينان را كه شما آنان را نمى‌شناسيد، ولى خداوند آنها را مى‌شناسد، به وسيله آن بترسانيد، و در راه خدا (و تقويت بنيه‌ى دفاعى اسلام) هرچه انفاق كنيد، پاداش كامل آن به شما مى‌رسد و به شما ستم نخواهد شد.»

پیام نقطه مشترک همه این آیات یک چیز است «اقتدار و سلطه ناپذیری» در برابر سلطه طلبان یک قاعده و اصل برای مؤمنین و موحدین است، با توجه به این قاعده و اصل قرآنی امت اسلامی کشورمان اگر بخواهند توسط نماینده خود که رئیس جمهور کشور است در برابر کشورهای سلطه طلب مقتدرانه حضور پیدا کنند و از موضع قدرت با انان به مذاکره بپردازند و به تحریم ظالمانه پایان دهند، تنها راهش حضور حد اکثری است تا سلطه طلبان رئیس جمهور را نماینده کل کشور بدانند نه نماینده اقلیت و حزب خاص، و همچنین اصلح را انتخاب نمایند که با زبان مقتدرانه وعزت به گفتگوی با سلطه طلبان را داشته باشد.

*******

4-«حضور حداکثری نشان همبستگی امت اسلامی»

چهارمین دلیل برحضور حداکثری و انتخاب اصلح «اتحاد همبستگی» امت اسلامی است، چرا که بر پایه اصل قرآنی اتحاد و همبستگی نشانه شوکت، عزت، اقتدار ، و اختلاف، نزاع و کشمکش های سیاسی موجب ضعف وسستی امت اسلامی است.
از همین رو قرآن کریم درسوره انفال آیه (۴۶)می فرماید: «وَأَطيعُوا اللَّهَ وَرَسولَهُ وَلا تَنازَعوا فَتَفشَلوا وَتَذهَبَ ريحُكُم ۖ وَاصبِروا ۚ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصّابِرينَ:و (فرمان) خدا و پیامبرش را اطاعت نمایید! و نزاع (و کشمکش) نکنید، تا سست نشوید، و قدرت (و شوکت) شما از میان نرود! و صبر و استقامت کنید که خداوند با استقامت کنندگان است!»

باتوجه به همین اصل قرآنی است که رهبر معظم انقلاب حضرت آیه الله خامنه ای می فرمایند:

«بنده اصرارم بر حضور حدّاکثری و عمومی ملت ایران به خاطر این است که می‌بینم و میدانم که حضور یکپارچه مردم، حضور پرشوق و امیدوارانه و قدرتمندانه مردم موجب میشود که دشمن مأیوس بشود؛ وقتی دشمن مأیوس شد، کارآیی خود را از دست خواهد داد.* مصونیّت کشور، وابسته به حضور مردم است؛ کم شدن فشارهای دشمنان، وابسته به حضور مردم است، وابسته به اتّحاد و انسجام مردم با نظام و با دستگاه جمهوری اسلامی و حسّ اعتماد متقابل بین مردم و مسئولین است. این حسّ باید روزبه روز تقویت بشود.»

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.