رفتن به محتوای اصلی
آیت الله نظری منفرد خطاب به مبلغان اعزامی ماه محرم؛

محتوایی را در سخنرانی استفاده کنید تا کاستی های مخاطب را جبران کند

تاریخ انتشار:
آیت الله نظری منفرد در جمع مبلغان اعزامی ماه محرم اظهار داشت: سه عنصر «کلمات»، «محتوا» و «انگیزه» نقش تعیین کننده ای را در منبر و سخنرانی ایفا کرده و غفلت از هر کدام از موارد مذکور می تواند نتیجه عکس در فعالیت های تبلیغی داشته باشد.
محتوایی را در سخنرانی استفاده کنید تا کاستی های مخاطب را جبران کند

به گزارش خبرنگار بلاغ، دومین روز از سلسله نشست های راویان مکتب حسینی ویژه مبلغان اعزامی ماه محرم صبح امروز 13 تیرماه 1403 با حضور آیت الله علی نظری منفرد در سالن همایش های غدیر برگزار شد.

آیت الله نظری منفرد بیان کرد: خداوند متعال در آیه «وَمَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِمَّنْ دَعَا إِلَى اللَّهِ وَعَمِلَ صَالِحًا وَقَالَ إِنَّنِي مِنَ الْمُسْلِمِينَ» در صدد بیان آن است که بفرماید کسی که دعوت به خدا می کند و خودش نیز اهل عمل صالح است قطعا کلام این فرد از بهترین سخنان می باشد.

وی افزود: سخن یک ابزاری است که وظیفه انتقال پیام را از گوینده به شنونده بر عهده دارد. سه عنصر «کلمات»، «محتوا» و «انگیزه» نقش تعیین کننده ای را در منبر و سخنرانی ایفا کرده و غفلت از هر کدام از موارد مذکور می تواند نتیجه عکس در فعالیت های تبلیغی داشته باشد.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم اظهار داشت: در سخنرانی باید از کلمات و الفاظی استفاده شود که مورد فهم مخاطب باشد، گاهی بیان یک کلمه نامأنوس یا غیر قابل فهم می تواند حواس مخاطب را تا اخر سخنرانی منحرف نماید.

آیت الله نظری منفرد ادامه داد: در خصوص «محتوا» باید توجه داشت که محتوایی در سخنرانی استفاده شود که کاستی های مخاطب را جبران کند، در غیر اینصورت سخنرانی ما نافع نخواهد بود.

وی گفت: «انگیزه» به عنوان یکی از ارکان اصلی سخن می تواند نقش بسزایی در پیشبرد اهداف تبلیغ داشته باشد. سخنرانان باید هدایت بشر را به جهت رضای خداوند متعال به عنوان انگیزه در سخنرانی های خود مد نظر قرار دهند.

استاد ر حوزه علمیه قم تصریح کرد:خداوند در آیه «ادْعُ إِلَىٰ سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ» بر ضرورت 2 نکته «حکمت» و «موعظه نیکو» در فعالیت های تبلیغی اشاره می کند، خطابه در زمان فعلی و با توجه به سطح بالای دانش مخاطب باید مبرهن و دارای استحکام علمی و عقلی باشد. و با توجه روایات معصومین علیهم السلام نباید هر سخن و مطلبی را برای مخاطب بیان کرد.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.