رفتن به محتوای اصلی
مدیر گروه تبلیغی نخبگان مصباح الهدی بیان کرد:

تاثیرگزاری هرچه بهتر فعالیت های فرهنگی و دینی در گرو تبلیغ گروهی می باشد

تاریخ انتشار:
حجت الاسلام خالصی مقدم اظهار داشت: ضعف مبلغان معمولا در کار تشکیلاتی و منظم و همراه با نظر جمعی است. یکی از سخت ترین کارها تشکیل یک سازمان منظم و با برنامه و همراه با مربیان و مبلغان مستعد و سازمان یافته و با تفکر تشکیلاتی است. اگر این کار در تبلیغ گروهی محقق شود تاثیرگزاری صدها برابر می شود و ظرفیت عظیمی برای اثرگذاری ایجاد خواهد شد.
خالصی مقدم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بلاغ، حجت الاسلام خالصی مقدم مدیر گروه تبلیغی نخبگان مصباح الهدی و از مبلغان فعال معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرنگار ما، از فعالیت های تبلیغی گروه خود، سخن گفت.

به عنوان مدیر گروه تبلیغی، گروه تان را معرفی نمایید؟
گروه فرهنگی تبلیغی "نخبگان مصباح الهدی" ملایر، متشکل از طلاب حوزه علمیه بوده که از سال 1385 فعالیت خود را در زمینه تبلیغ گروهی، با رویکردی جهادی و انقلابی و به صورت یک نهاد خود جوش و مردمی آغاز کرده است. امسال نوزدهمین سال فعالیت تابستانی گروه شروع شده است.

این گروه در جهت ترویج تربیت نیروهای مومن و ارزشی، ترویج معارف اسلامی و محبت اهل بیت و کادرسازی برای آرمان های نظام مقدس جمهوری اسلامی تلاش کرده است. تعداد اعضا و مبلغان گروه از اول تا به حال حدود 50 مبلغ و حوزه فعالیت مربوط به فعالیت های نخبگانی و تربیتی و دانش آموزی و همچنین تبلیغ عمومی، سبک زندگی اسلامی، تحکیم خانواده و کودک و نوجوان و فضای مجازی و.... می باشد.

پشتوانه فکری عظیم حدود 20 سال مطالعه تمام کتب تربیتی، و کسب روش های متعدد تربیتی و استفاده از سرمایه غنی و تجارب متعدد در طول سالیان، باعث ایجاد مبانی تربیتی دقیق و منطبق با آیات و روایات و البته در راستای کادرسازی بر مبنای بیانات امامَین انقلاب در گروه شده است.

هدفتان از ایجاد گروه تبلیغی چه بوده است؟
هدف از ایجاد گروه، تبلیغ معارف اسلامی و اهل بیت علیهم السلام در بین نوجوانان و جوانان، تمرکز روی کار تربیتی در نسل نوجوان که آینده ساز مملکت هستند با هدف ایجاد شخصیتی سالم، درستکار، ولایتمدار و دارای دغدغه برای فرهنگ، اسلام، انقلاب و تشیع می باشد. در این وادی هر نوجوانی که مخاطب فعالیت های گروه تبلیغی نخبگان مصباح الهدی قرار می گیرد، بهره های مختلف می برد.

برای محقق شدن این اهداف چه برنامه هایی تاکنون انجام داده اید؟
برگزاری کلاس های مذهبی و علمی، حلقه های معرفت، کلاس های احکام، روخوانی وروانخوانی قرآن کریم، عقائد، اخلاق، مفاهیم قرآن، ولایت اهل بیت، کلاس های کمک درسی، کلاس های مهارت افزایی، مراسمات مذهبی، همایش های تربیتی، جلسات مشاوره خانواده، نمایشگاه کتاب و محصولات فرهنگی و رفع شبهات دینی واعتقادی و اردوهای تفریحی و زیارتی به (قم و مشهد) از جمله فعالیت های این گروه فرهنگی تبلیغی در راستای نخبه پروری و تربیت کادر موفق و انقلابی برای اسلام و انقلاب می باشد.

مبلغان گروه تبلیغی نخبگان مصباح الهدی همه از فضلای حوزه علمیه بوده که اکثرا دارای مدارج بالای علمی می باشند. برخی سطح چهار حوزه برخی دارای دکترای دانشگاه و اکثرا دارای سطح 3 حوزه و کارشناسی ارشد دانشگاه هستند. با وجود مشغله های متعدد علمی و خانوادگی، گروه را در ایجاد فعالیت ها به صورت جهادگونه همراهی می کنند.

گروه همواره به صورت منظم برای ارتقای سطح اخلاقی و تربیتی مبلغان برنامه داشته و در کنار دوره های متعدد مهارتی و آموزشی، جلسات ماهانه مطالعات تربیتی برگزار می کند. یکی از غنی ترین کتابخانه های تربیتی در اختیار مبلغان گروه است که مستمر به روز می شود و اساتید پرتجربه تربیتی در خدمت امر مقدس تبلیغ دین بوده که از امتیازات گروه محسوب می شود.

گروه تبلیغی نخبگان مصباح الهدی در این 19 سال مبلغان متعددی در شهرستان پرورش داده که همه با توجه به ظرفیت شان رشد معنوی کردند. در همه اصناف و شغل ها مبلغان ما فعال هستند. از جمله مخاطبان فعالیت گروه تبلیغی ما می توان به روحانی و طلبه، وکیل، تاجر، صنعتگر، پلیس نیروی انتظامی، معلم، کارمند، پزشک اشاره کرد.

از دیگر فعالیت های گروه تبلیغی نخبگان مصباح الهدی تربیت چندین مدیر هیئت مذهبی در سطح شهرستان بوده که همه از برکات کار جهادی و مخلصانه مبلغان گروه و این شجره طیبه است. به طور مداوم حدود 150 نفر دانش آموز در 6 سال در کنار کار نخبگانی مصباح الهدی هستند و استفاده علمی و معنوی می برند.

حجم کار آنقدر سنگین است که در تابستان برای اداره کلاس ها مدرسه اجاره می شود. حدود 30 کلاس همزمان معارفی و کمک درسی و مهارتی و... روزانه برگزار می شود. در طول سال نیز تقریبا هر هفته طرح استمرار و کلاس در پنجشنبه و جمعه برقرار است و اساتید از قم اعزام می شوند. فارغ التحصیلان و طلاب پرورش یافته در گروه یاری دهنده ما در اجرای کلاس ها و برنامه ها هستند. 

در چه مکان ها و ایامی از سال فعالیت تبلیغی دارید؟
در تابستان حدود 50 روز طرح تابستانی مفصل داریم. در ماه مبارک رمضان، دهه اول محرم، دهه آخر صفر، فاطمیه اول و دوم، ایام الله دهه فجر نیز حضور فعال در برگزاری مراسمات داریم. در ضمن هر هفته پنجشنبه و جمعه ها دو تا چهار استاد از قم اعزام می شوند و با برگزاری کلاس معرفتی و توسل و تفریح اجازه قطع شدن حلقه ارتباطی را بین مبلغ و مخاطب را نمی دهند. هر هفته در طول سال هر متربی برنامه هفتگی ارائه می کند و یک مشاوره تلفنی با مبلغ دارد.

به نظر شما تبلیغ گروهی چه برتری هایی نسبت به تبلیغ فردی دارد؟ ظرفیت ها، فواید، موانع و آسیب های تبلیغ گروهی به نظر شما چیست؟
ضعف مبلغان معمولا در کار تشکیلاتی و منظم و همراه با نظر جمعی است. یکی از سخت ترین کارها تشکیل یک سازمان منظم و با برنامه و همراه با مربیان و مبلغان مستعد و سازمان یافته و با تفکر تشکیلاتی است. اگر این کار در تبلیغ گروهی محقق شود تاثیرگزاری صدها برابر می شود و ظرفیت عظیمی برای اثرگذاری ایجاد خواهد شد.

اگر قرار بود دو مشکل از مشکلات گروه تبلیغی شما حل شود تا فعالیت تبلیغی تان کارآمدتر شود، علاقه مند بودید کدام مشکلات حل شود؟
مشکل مسکن و محل ثابت برای اسکان مبلغان و فعالیت علمی و تربیتی بزرگترین مشکل ما در این سال ها بوده که هر سال وقت و هزینه مالی زیادی از ما می گیرد و واقعا با همراهی اکثر مسئولان شهر این موضوع هنوز آزاردهنده است. 

البته تکیه ما روی مردم محوری کار تبلیغی و کار جهادی و عدم کسب و کار در شهرستان یکی از عوامل ماندگاری گروه است و همین باعث شده که دنبال ساخت و ساز از نهاد های عمومی و دولتی نباشیم. براین باوریم که در همه شهرستان ها مکان های عمومی و دولتی بسیاری بلا استفاده افتاده که باید در راه های فرهنگی با دستور فرماندار و امام جمعه و مسئولان شهر بکارگرفته شود و ساخت و ساز جدید ما را از مسیر تربیتی و علمی جدا می کند. 

مشکل بعدی که همه گروه ها با آن درگیر هستند موضوع منابع مالی است که هر ساله هزینه های زیادی برای اجاره های سالن ها و مدارس و مکان های اسکان و برگزاری اردوها و تفریحات و فعالیت های آموزشی متحمل می شویم که در این زمینه نیازمند یاری بیشتر هستیم.

اگر بخواهید سه ویژگی مثبتی که در گروه تان برجسته است را بیان نمایید، چه ویژگی هایی نام می برید؟
«تمرکز روی کار جهادی و استفاده از مربیان ماهر و با مطالعه و با تجربه»، «ارتباط سه طرفه مربی- متربی- والدین و ایجاد هماهنگی بین این سه ضلع تربیتی»، «داشتن برنامه 6 ساله و نظم و اهداف متعدد در دسترس» و «داشتن سابقه زیاد و همراهی و همیاری اکثر مسئولان شهر» از جمله ویژگی های مثبت گروه تبلیغی نخبگان مصباح الهدی می باشد.

از طرح های تبلیغی مؤثر و شاخصی که تا کنون اجرا کرده اید توضیحی بفرمایید.
ایجاد موکب ها و نمایشگاه های متعدد در سطح شهر، تبلیغ در سطح تمام مدارس پسرانه و دخترانه در ایام تبلیغی چندین بار، گزینش کتبی و مصاحبه برای نخبه پروری، برگزاری بزرگترین هیئت دانش آموزی شهرستان با استفاده از ظرفیت بزرگ دانش آموزی، ایجاد همایش های بزرگ خانوادگی در سطح شهرستان از کارهای مستمر و موثر گروه بوده است.

مبلغین و سایر گروه های تبلیغی دیگر جهت استفاده از طرح ها و پیشنهادات گروه شما از چه طریقی میتوانند ارتباط بگیرند؟
گروه تبلیغی نخبگان مصباح الهدی ملایر آمادگی دارد تا در جهت یاری رساندن به فعالان فرهنگی، سازمان‌ها و مراکز مختلف فرهنگی همکاری نماید. علاقه مندان جهت همکاری یا بهرمندی از فعالیت های این گروه می توانند با مراجعه به صفحه اطلاع رسانی برنامه ها در پیامرسان ایتا به نشان https://eitaa.com/mnmesbah با گروه ما ارتباط برقرار نمایند. 

در پایان از وقتی که در اختیار ما گذاشتید خیلی متشکریم و برای شما و اعضای گروه تان از خدواند متعال طلب توفیق و موفقیت را خواستاریم.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.