رفتن به محتوای اصلی
استاد مشاوره و روانشناس تاکید کرد:

ضرروت تعلیم قدرت «نه» گفتن به فرزندان

تاریخ انتشار:
نصیر عابدینی در آخرین جلسه از سلسله کارگاه‌ مهارت‌های زندگی اظهار داشت: اگر بخواهیم فرزندان ما از آسیب های اجتماعی در امان باشند و همچنین در آینده در زندگی خود خوشبخت شوند، باید قدرت «نه» گفتن را به آنان تعلیم دهیم، به عبارت دیگر طوری فرزندانمان را تربیت کنیم که بتوانند هیجانات، احساسات و عواطف خود را بدون تعارف با طرف مقابل خود در میان بگذارند.
ضرروت تعلیم قدرت «نه» گفتن به فرزندان

به گزارش خبرنگار بلاغ، نصیر عابدینی در هفتمین و آخرین جلسه از سلسله کارگاه‌ مهارت‌های زندگی که به همت مرکز آموزش های کاربردی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، در سالن همایش های غدیر برگزار گردید در خصوص موضوع «مهارت جراتمندی و قاطعیت ورزی» مطالبی را بیان کرد.

عابدینی در ابتدای مطالب خود بر ضرورت تعلیم قدرت «نه» گفتن به فرزندان تاکید کرد و اظهار داشت: اگر بخواهیم فرزندان ما از آسیب های اجتماعی در امان باشند و همچنین در آینده در زندگی خود خوشبخت شوند، باید قدرت «نه» گفتن را به آنان تعلیم دهیم به عبارت دیگر طوری فرزندانمان را تربیت کنیم که بتوانند هیجانات، احساسات و عواطف خود را بدون تعارف با طرف مقابل خود در میان بگذارند.

وی ادامه داد: از مراحل رشد کودک، فاصله زمانی ابتدای تولد الی یک سالگی و از یک تا سه سالگی از مهمترین، کلیدی ترین و خطیر ترین مراحل رشد انسان می باشد. در مباحث روانشناسی بخش اول را «فاز یک رشدی» و قسمت دوم را «فاز دوم رشدی» می نامند. اگر یک کودکی در فاز یک رشدی، آسیب ببیند این کودک در آینده، به یک فرد بلاتکلیف تبدیل خواهد شد.

این استاد مشاوره و روانشناس داشتن یک نگاه سوءظنی به دیگران را از نتایج آسیب دیدن در دوران کودکی دانست و بیان کرد: در زمان فاز دوم رشدی اگر آسیبی بر کودک وارد شود این آسیب می تواند در آینده موجب ایجاد اختلالات شخصیتی در وی شود. آسیب های اجتماعی همچون؛ اعتیاد، طلاق، کلاهبرداری و ...، از نتایج آسیب دیدن در بازه زمانی مذکور بوده و معمولاً این افراد یک نگاه سوء ظنی به دیگران و پیرامون خویش دارند.

عابدینی گفت: برای مقابله با آسیب دیدن فرزندان در دوران کودکی باید نسبت به ایجاد یک «دلبستگی ایمن» اقدامات لازم را انجام دهیم. این مساله می تواند نقش شایانی را در قرار گرفتن فرزندان مان در مسیر موفقیت و خوشبختی در آینده، ایفا نماید.

وی در ادامه به مولفه های دلبستگی ایمن اشاره کرد و افزود: رشد قابل توجه مغر یک انسان، در دوران سه سال نخست عمر وی صورت می پذیرد، طرح های ناسازگار اولیه نیز در این بازه زمانی در مغز کودک ایجاد می شود. باید توجه داشت دلبستگی ایمن به دو مولفه «در دسترس بودن والدین برای کودک» و «شناسایی نیازهای کودک و رفع به موقع آن» وابسته است.

این استاد مشاوره و روانشناس اظهار داشت: افرادی که در سنین کودکی نیازهای آنان برطرف نشده باشد در سنین بالا به افراد مهرطلب تبدیل شده و برای جذب محبت دیگران، تمام خواسته های آنان را اجابت کرده و توانایی «نه» گفتن را در مقابل آنان نخواهند داشت، و در صورت عدم توانایی اجابت خواسته ها، پرخاشگری خواهند نمود. 

عابدینی در بخش پایانی سخنان خود به مشکلات ناشی از جراتمند نبودن پرداخت و گفت: آن دسته از انسانی هایی که در زندگی نسبت به موضوع جراتمندی و قاطعیت ورزی بی بهره هستند به مشکلاتی همچون؛ افسردگی، رنجیدن خاطر، ناکامی پی در پی، اضطراب، آشفتگی در روابط فردی، مشکلات جسمانی و اختلالات روانی مواجه خواهند شد. 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.