رفتن به محتوای اصلی
حجت الاسلام و المسلمین پسندیده بیان کرد:

زیست خانوادگی نیاز به مهارت دارد

تاریخ انتشار:
حجت الاسلام پسندیده در دومین جلسه از سلسله کارگاه‌های مهارت‌های زندگی اظهار داشت: خانواده بحث مهمی است، یکی از دشوارترین کار های ما در دنیا، زندگی خانوادگی بوده و برای موفقیت در این مسیر نیاز به مهارت داریم.
عباس پسندیده

به گزارش خبرنگار بلاغ، حجت الاسلام عباس پسندیده کارشناس و مشاور در امور مسائل خانواده در دومین جلسه از سلسله کارگاه‌های مهارت‌های زندگی که به همت مرکز آموزش های کاربردی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، در سالن همایش های غدیر برگزار گردید در خصوص موضوع «رضایتمندی» مطالبی را بیان کرد.

حجت الاسلام پسندیده اظهار داشت: هیچ کدام از آیات و روایات ما مربوط به آخرت نبوده بلکه مربوط به ساخت دنیای ما می باشد در مورد آخرت امکان دارد که آیه و روایت داشته باشیم اما مربوط به آخرت نمی باشد. خانواده بحث مهمی است، یکی از دشوارترین کار های ما در دنیا، زندگی خانوادگی بوده و برای موفقیت در این مسیر نیاز به مهارت داریم.

وی در ادامه افزود: در روایت امام صادق عليه السلام آمده است؛ «از جمله آنچه خداوند عز و جل به موسى بن عمران عليه السلام وحى كرد ، آن بود : «اى موسى بن عمران ! هيچ آفريده اى محبوب تر از بنده مؤمنم نيافريدم . من او را به آنچه خيرش در آن است ، مبتلا مى كنم؛ بدانچه خيرش در آن است ، عافيت مى بخشم؛ براى خيرش آنچه را كه شرّ او در آن است ، از او دور مى كنم . من بدانچه بنده ام را به صلاح مى آورد ، داناترم . پس در برابر بلايم شكيبايى و براى نعمتم سپاسگزارى كند و به قضايم خشنود باشد ، تا چون بر طبق خشنودى من رفتار كند و از من فرمانبرى نمايد ، او را از زمره صدّيقان نزد خودم بنويسم.» «مراد» بنیادی ترین عاملی است که احساس رضایتمندی را تبیین می کند. «خیرِ ادراک شده» پایه نظری رضایتمندی اسلامی می باشد.

این کارشناس خانواده بیان کرد: واقعیت زندگی یعنی تزاحم انتظارات در کنار ناممکن بودن تحقق انتظارات در دنیا می باشد. خداوند خطاب به حضرت موسی می فرماید: «انی وضعت الراحه فی الجنه والناس یطلبونها فی الدنیا؛ بدرستیکه راحتی را در بهشت قرار دادم و مردم آن را در دنیا می خواهند.»

حجت الاسلام پسندیده گفت: رضایت به زندگی مربوط به داشته ها و زمان گذشته و حال می باشد. اگر کسی آن را در «نداشته ها» و «آرزوهای آینده» دنبال کند، تمرکز آن می رود روی نداشته های زندگی و همیشه در آینده سیر می کند و در نتیجه یک فرد ناراضی خواهد بود.

وی افزود: همانطور که گفتیم رضایت در «خیرِ ادراک شده» است، بخش هایی از خیر به تقدیر خدا می باشد، البته بعضی از خیر ها به دست بشر رقم خواهد خورد. اینکه چه میزان آگاه هستیم که چگونه با همسر خود رفتار کنیم یا چگونه با فرزند خود ارتباط برقرا کنیم، از جمله خیرهایی است ما می توانیم آن خیر را بسازیم به عبارت دیگر خیرآوری داشته باشیم.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.