رفتن به محتوای اصلی
حجت الاسلام و المسلمین زارعی بیان کرد:

تاب آوری موجب افزایش سلامتی روانی و جسمانی می شود

تاریخ انتشار:
حجت الاسلام زارعی در سومین جلسه از سلسله کارگاه‌های مهارت‌های زندگی اظهار داشت: از جمله کارکرد موضوع تاب آوری «افزایش سلامتی روانی و جسمانی»، «سازگاری با کمبودهای زندگی و مشکلات»، «کاهش تعارض های زناشویی»، «سازگاری با مشکلات ناشی از طلاق»، «پیشگیری از رفتارهای پرخطر مانند سوء مصرف مواد»، «پیشگیری از ترک تحصیل فرزندان» و «کاهش فرسودگی شغلی» می باشد.
سومین جلسه از سلسله کارگاه‌های مهارت‌های زندگی

به گزارش خبرنگار بلاغ، حجت الاسلام زارعی کارشناس و مشاور در امور مسائل خانواده در سومین جلسه از سلسله کارگاه‌های مهارت‌های زندگی که به همت مرکز آموزش های کاربردی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، در سالن همایش های غدیر برگزار گردید در خصوص موضوع «تاب آوری» مطالبی را بیان کرد.

حجت الاسلام زارعی اظهار داشت: با توجه به آیه شریفه «وَلَنَبۡلُوَنَّكُم بِشَيۡءࣲ مِّنَ ٱلۡخَوۡفِ وَٱلۡجُوعِ وَنَقۡصࣲ مِّنَ ٱلۡأَمۡوَٰلِ وَٱلۡأَنفُسِ وَٱلثَّمَرَٰتِ» در دنیایی قرار داریم که به صورت طبیعی به انواع دردها و کمبود ها مبتلا می شویم.

وی ادامه داد: در عالم مادی که دار تزاحم، مشکل و نا ملایمات است، انسان ها دو گونه رفتار از خود نشان می دهند؛ واکنش اول این است که در مقابل سختی و ناگواری ها منفعلانه تسلیم شده و به تعبیر دیگر درمانده می شود. رفتار دوم «تاب آوری» است یعنی در برابر ابتلائات به فکر حل مشکل می افتد. در دین به این رفتار از عبارت های مختلفی چون «صبر» و «حلم» از آن نام برده شده است.

این کارشناس خانواده بیان کرد: تاب آوری یعنی ویژگی شخصیتی که اثر رویداد منفی استرس زا را کاهش داده و باعث افزایش سازگاری می شود. به عبارت دیگر ویژگی هایی است که آسیب پذیری فرد را در مقابل مخاطرها کم می نماید.

حجت الاسلام زارعی به کارکرد های تاب آوری اشاره کرد و افزود: از جمله کارکرد موضوع تاب آوری «افزایش سلامتی روانی و جسمانی»، «سازگاری با کمبودهای زندگی و مشکلات»، «کاهش تعارض های زناشویی»، «سازگاری با مشکلات ناشی از طلاق»، «پیشگیری از رفتارهای پرخطر مانند سوء مصرف مواد»، «پیشگیری از ترک تحصیل فرزندان» و «کاهش فرسودگی شغلی» می باشد.

وی گفت: افراد تاب آور از ویژگی های همچون؛ استقلال، عزت نفس، امید، خوش بینی، طنز و شوخ طبعی، همدلی و علاقه اجتماعی، خلاقیت، خودکارآمدی، معنویت و داشتن هدف و معنا در زندگی برخوردار هستند.

این کارشناس خانواده اظهار داشت: برای ایجاد تاب آوری در خودمان نیاز است چند کار را انجام دهیم. در اقدام اول باید سلامت خود را بهبود ببخشیم. افرادی که دارای بیماری های مشخص هستند این بیماری قطعا در عدم تاب آوری آنان تاثیر خواهد گذاشت. در قدم بعدی سبک زندگی مناسب را برگزینیم. در اقدام بعد مهارت حل مسئله را در خود تقویت کنیم.

حجت الاسلام زارعی بیان کرد: وقتی اندوخته سرشار از احساسات خوب و مثبت داشته باشیم، تواناییمان در برابر ناملایمات و مسائل بسیار بالا خواهد رفت. لذا جهت کسب خصلت تاب آوری، برای شادابی و نشاط خودمان باید برنامه داشته باشیم.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.