رفتن به محتوای اصلی
حجت الاسلام و المسلمین جمشیدی بیان کرد:

ضرورت سوال پرسیدن از خود برای کشف و خنثی سازی افکار ناکارآمد

تاریخ انتشار:
حجت الاسلام جمشیدی در چهارمین جلسه از سلسله کارگاه‌های مهارت‌های زندگی اظهار داشت: برای کشف و خنثی سازی افکار ناکارآمد می توان چند سوال اساسی از خود پرسید؛ «آیا از درستی برداشت خود کاملا مطمئن هستیم؟»، «آیا این موضوع ارزش عصبانی شدن را دارد؟»، «آیا همیشه، همه اشخاص، همه جا باید درست رفتار کنند؟»، «آیا خود من تاکنون اشتباه نکرده ام؟»، «آیا اشتباه کردن دیگران مجوز اشتباه کردن می شود؟»، «آیا اشتباه و رفتار دیگران چیزی از ارزش ذاتی من کم می کند؟» و «بهترین واکنشی که می توانم نشان دهم چیست؟».
سلسله کارگاه‌های مهارت‌های زندگی

به گزارش خبرنگار بلاغ، حجت الاسلام جمشیدی کارشناس و مشاور در امور مسائل خانواده در چهارمین جلسه از سلسله کارگاه‌های مهارت‌های زندگی که به همت مرکز آموزش های کاربردی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، در سالن همایش های غدیر برگزار گردید در خصوص موضوع «مثبت اندیشی» مطالبی را بیان کرد.

حجت الاسلام جمشیدی اظهار داشت: با توجه به آیه 54 زخرف «فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطَاعُوهُ» ریشه استعمار و استثمار همانا استحمار است و آیات تدبر، تعقل و تفکر برای ریشه کنی جهل است. از دانستن تا رسیدن و شدن فاصله زیادی است، این امر در سایه تفکر میسر می شود.

وی ادامه داد: تفکر موجب تکامل و یافتن هدف واقعی زندگی است، بیشترین آسیب های اجتماعی متوجه کسانی می شود که زندگی اندیشمندانه نداشته اند. تفکر، مطمئن ترین راه برای پیشگیری از آسیب ها می باشد.

این کارشناس مسائل خانواده بیان کرد: اغلب اختلافات خانوادگی ریشه در نوع برداشت اعضا خانواده از افکار طرف مقابل می باشد. قدرت تفکر موهبتی است مخصوص انسان و موجب تمایز او از حیوان می گردد. در روایات داریم که یک ساعت تفکر بهتر از هفتاد سال عبادت است.

حجت الاسلام جمشیدی گفت: عمر انسان آن قدر نخواهد بود که همه اشتباهات را تجربه کند لذا باید از اشتباهات دیگران پند بگیریم.

وی در ادامه به ابعاد مختلف انسان و رابطه بین آنها اشاره کرد و افزود: «رفتار»، «هیجان» و «افکار» ابعاد یک انسان را تشکیل می دهد و هر چیزی که قدرت تاثیر گذاری را بر روی هرکدام از این ابعاد را داشته باشد به طور طبیعی موجب می گردد که دو بعد دیگر نیز مورد تاثیر واقع گردد.

این کارشناس مسائل خانواده اظهار داشت: بعضی فکر می کنند که دشمن سیستم ایمنی بدن، باکتری و ویروس ها هستند اما تحقیقات پزشکی به صورت کاملا واضح نشان می دهند که بدترین بیماری و دشمن میکروب نیست بلکه بیماری آن چیزی است که هر روز به آن فکر می کنیم. بر اساس پژوهش ها،زمانی که انسان فکر می کند مغز او تولید مواد شیمیایی می کند که باعث باز شدن چیزی می شود که دانشمندان به آن پنجره می گویند.

وی ادامه داد: هنگامی که شما به عاطفه مادرتان فکر می کنید، عشق را احساس می کنید و حس حاصل از آن اثر قوی در بدن شما ایجاد می شود. این کار نتیجه مواد شیمیایی تولید شده توسط مغز می باشد.

حجت الاسلام جمشیدی بیان کرد: مکانیزم اثر افکار از چهار مرحله «فکر کردن به حوادث مختلف»، «تولید»، «جذب توسط سیستم عصبی» و «بروز احساسات و رفتار های متفاوت» تشکیل شده است.

این کارشناس مسائل خانواده گفت: در روایتی از امیرالمومنین علی علیه السلام آمده است که؛ «مراقب افکارت باش که رفتارت می شود، مراقب رفتارت باش که سخنت می شود، مراقب سخنت باش زیرا عادتت می شود، مراقب عادتت باش زیرا شخصیتت می شود و مراقب شخصیتت باش زیرا سرنوشتت می شود.»

وی تصریح گرد: از خطاهای شناختی می توان به «درشت نمایی»، «استدلال احساسی»، «برچسب زدن»، «بی توجهی به امور مثبت»، «شخصی سازی»،«پیشگویی»، «ذهن خوانی»،«تعمیم مبالغه آمیز»، «فیلتر ذهنی» و «تفکر همه یا هیچ» اشاره کرد.

حجت الاسلام جمشیدی اظهار داشت: برای کشف و خنثی سازی افکار ناکارآمد می توان چند سوال اساسی از خود پرسید؛ «آیا از درستی برداشت خود کاملا مطمئن هستیم؟»، «آیا این موضوع ارزش عصبانی شدن را دارد؟»، «آیا همیشه، همه اشخاص، همه جا باید درست رفتار کنند؟»، «آیا خود من تاکنون اشتباه نکرده ام؟»، «آیا اشتباه کردن دیگران مجوز اشتباه کردن می شود؟»، «آیا اشتباه و رفتار دیگران چیزی از ارزش ذاتی من کم می کند؟» و «بهترین واکنشی که می توانم نشان دهم چیست؟».

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.