جشنواره جنات مسیری در جهت شناسایی و نوآوری های تبلیغ
به گزارش خبرنگار بلاغ، امر تبلیغ از بدو تأسیس حوزههای علمیه همراه و عجین با علما و طلاب بوده است. توجه ویژه به مسئله تبلیغ احکام و مسایل دین جزو دغدغههای اساسی بزرگان دینی و حوزوی است. رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در دیدار سال گذشته خود با جمعی از طلاب و مبلغین حوزه علمیه بر لزوم مرتبه نخست قرار گرفتن تبلیغ در حوزه علمیه تاکید کردهاند.
با توجه به اهمیت امر تبلیغ و تاکید ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی، طرح ملی جشنواره نوآوریهای تبلیغی «جنات» از سوی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با مشارکت سایر مراکز و موسسات حوزوی روی دست گرفته شده است.
در این راستا، نشست خبری این رویداد با حضور حجتالاسلام والمسلمین سعید روستاآزاد معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی و اباذر جعفری مدیرکل تبلیغ تخصصی این معاونت، امروز دوشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۳ در سالن جلسات مرکز همایشهای غدیر برگزار شد.
جشنواره جنات مسیری برای دیده شدن ایدههای نوآورانه تبلیغی
حجتالاسلام والمسلمین روستاآزاد طی سخنانی در این نشست با اشاره به دیدار سال گذشتهی علما و طلاب و اساتید حوزوی با رهبر انقلاب اسلامی و تاکید ایشان بر وجهه تبلیغی حوزویان، به نقل از رهبر معظم انقلاب گفت: تبلیغ مرتبه اول در حوزهها است. اولویت حوزهها تبلیغ است که اگر به این مهم توجه نکنیم ممکن است به استحاله فرهنگی دچار شویم و نتوانیم جامعه را به سمت صلاح برگردانیم.
وی با بیان اینکه در وضعیت کنونی به لحاظ تحولات ذهنی مخاطب دچار تحولات اساسی در امر تبلیغ شدهایم و نمیشود تحولات ذهنی مخاطب را در فعالیتهای تبلیغی مدنظر قرار نداد، گفت: ما در گذشته توصیه به اجتناب از رفیق بد میکردیم اما اکنون رفیق بد در جیب افراد است. نباید همیشه در پی پاسخ به شبهات باشیم بلکه باید بخشی از فعالیتهای تبلیغی طلاب تهاجم به مبانی فکری و اندیشهای نظام سلطه باشد.
حجتالاسلام والمسلمین روستاآزاد با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر لزوم دارا بودن روحیه جهادی در کنار مباحث علمی و مهارتی، گفت: تاکید دیگر ایشان توجه ویژه به نسل جوان و نوجوان بود.
وی افزود: رهبر معظم انقلاب بر شکلگیری کانونهای عظیم تبلیغی در حوزه علمیه تاکید کردند که باید در سه محورِ ۱- تهیه مواد تبلیغی بهروز و متناسب با تحولات فرهنگی داخلی و بینالمللی و اولویتهای ذهنی مخاطب، ۲- تنظیم شیوههای اثرگذار تبلیغی و ۳- تربیت مبلغین حسب این مواد و شیوههای تبلیغی، فعالیت جدی داشته باشند.
معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به کاستیهای کمّی و کیفی در محورهای فوق یادآور شد: پس از این دیدار، مجموعههای مختلف حوزوی بحث و تبادل نظر کردند و طرحهایی ارائه شد. طرح معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم نیز برگزاری جشنواره نوآوریهای تبلیغی «جنات» بود.
حجتالاسلام والمسلمین روستاآزاد خاطرنشان کرد: ایدههای نو تبلیغی در روستاها، محلات، استانها و سطح کشور که امتداد اجتماعی داشته و عملیاتی شده باشند و همچنین در عرصه فضای مجازی به شرط آنکه امتداد میدانی داشته باشند میتوانند در جشنواره ملی «جنات» شرکت کنند.
وی عنوان کرد: شناسایی ظرفیتهای کنونی تبلیغ در سراسر کشور و همچنین شناخت خلأهای موجود در زمینه مواد و شیوههای تبلیغی و تربیت مبلغ میتواند مقدمهای برای تشکیل کانونهای عظیم تبلیغی باشد که مطالبه مشخص و شفاف رهبر معظم انقلاب اسلامی است.
حجتالاسلام والمسلمین روستاآزاد با اشاره به اینکه محل فعالیت دبیرخانه جشنواره ملی جنات در معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی است، گفت: این جشنواره با همکاری همه دستگاههای عضو شامل حوزه علمیه برادران، حوزه علمیه خواهران، مرکز خدمات حوزه علمیه، جامعهالمصطفی، سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه علمیه اصفهان و مشهد برگزار شده است.
معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی با تاکید بر لزوم معرفی و تبلیغ این جشنواره گفت: مبلغان برادر و خواهر در سراسر کشور ایدههای جذابی برای جذب مخاطب و استحکام بخشی به اعتقادات و باورهای دینی مخاطبان و حتی در حوزه تهاجم به مبانی نظام سلطه ارائه کردهاند. ایدهها در قالب پیشرویدادهای مختلف تا پایان آذرماه مورد ارزیابی داوران قرار میگیرند.
افزودن دیدگاه جدید