رفتن به محتوای اصلی
در آستانه اعزام مبلغان ماه مبارک رمضان؛

کارگاه «هوش مصنوعی و تبلیغ» برگزار شد

تاریخ انتشار:
معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در آستانه اعزام مبلغان ماه مبارک رمضان، کارگاه «هوش مصنوعی و تبلیغ» را برگزار کرد.
 کارگاه «هوش مصنوعی و تبلیغ»

به گزارش خبرنگار بلاغ، معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در آستانه اعزام مبلغان ماه مبارک رمضان، کارگاه «هوش مصنوعی و تبلیغ» را برگزار کرد.

گفتنی است این کارگاه در خلال سلسله نشست های طلیعه رمضان 1446(ه.ق)، صبح امروز پنج شنبه 2 اسفندماه در سالن همایش های غدیر با ارائه حجت الاسلام و المسلمین مهدی کریم زاد رئیس اداره اعزام مبلغان و گروه های تبلیغ عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، صورت پذیرفت.

حجت الاسلام و المسلمین کریم زاد اظهار به تشریح مباحث مقدماتی و پیشرفته این فناوری پرداخت و اظهار داشت: هدف ما در این کارگاه، درک مفاهیم پایه و امکان‌سنجی استفاده از هوش مصنوعی در تبلیغ دینی است.

وی با اشاره به اصول پرامپت نویسی در هوش مصنوعی افزود: هوش مصنوعی، به ماشین‌ها توانایی «یادگیری»، «استدلال» و «حل مسئله» را می‌دهد. این فناوری عمدتاً با زبان برنامه‌نویسی پایتون توسعه می‌یابد.

رئیس اداره اعزام مبلغان و گروه های تبلیغ عمومی دفتر تبلیغات اسلامی با ذکر مثالی توضیح داد: تصور کنید یک بیمارستان با ۱۰۰ بیمار سرطانی وجود دارد. هوش مصنوعی با تحلیل اطلاعات این بیماران، مدل‌هایی ایجاد می‌کند که می‌تواند پیش‌بینی کند آیا بیمار جدیدی نیز به سرطان مبتلا است یا خیر. این فرایند نیازمند سیستم‌های پیشرفته و ابزارهای گران‌قیمت می باشد.

وی با اشاره به کاربردهای هوش مصنوعی در زندگی روزمره گفت: جستجوی هوشمند در گوگل، ترجمه خودکار متن توسط گوگل ترنسلیت و دستگاه‌های دستیار صوتی مانند Siri یا Alexa از جمله کاربردهای هوش مصنوعی هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین کریم زاد تأکید کرد: کاربردهای هوش مصنوعی در تبلیغ دینی می‌تواند بسیار مؤثر باشد و با استفاده از این فناوری، می‌توان به روش‌های نوین و جذاب در تبلیغ محتوا دست یافت.

رئیس اداره اعزام مبلغان و گروه های تبلیغ عمومی دفتر تبلیغات اسلامی به بررسی مباحث پیشرفته و مقدماتی این فناوری پرداخت و اظهار داشت: هوش مصنوعی عمومی می‌تواند همانند مغزی که شبیه مغز انسان است، همه‌کار انجام دهد و بالاتر از آن، ابر هوش مصنوعی توانایی مولد بودن و خود تعمیری را دارد. این فناوری در حال تغییر روش تعامل ما با فناوری‌ها است.

وی با اشاره به کاربردهای هوش مصنوعی عمومی و ابر هوش مصنوعی افزود: هوش مصنوعی عمومی می‌تواند تمام کارهایی که مغز انسان انجام می‌دهد را انجام دهد. ابر هوش مصنوعی دارای دستگاه عصبی متصل به همه هوش‌های مصنوعی است و می‌تواند خود را تعمیر کند و اطلاعات جدید تولید نماید.

رئیس اداره اعزام مبلغان و گروه های تبلیغ عمومی دفتر تبلیغات اسلامی تاکید کرد: ابزارهای مبتنی بر متن هوش مصنوعی توانایی تولید پاسخ‌های نوشتاری، ایده‌های جدید و ساده‌سازی مفاهیم پیچیده را دارند. این ابزارها می‌توانند برای نوشتن مقالات، داستان‌ها، منبرها، مسابقات و پایان‌نامه‌ها استفاده شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین کریم زاد در ادامه مطالب خود به معرفی چند ابزار هوش مصنوعی پرداخت و افزود: اولین ابزار متنی متعلق به شرکت OpenAI است که به سوالات پاسخ می‌دهد و با کاربران مکالمه می‌کند. این ابزار نسخه رایگان و پولی دارد و برای استفاده در ایران نیاز به وی پی ان دارد.

وی افزود: ابزار دیگری از چین به نام DEEPSEEK توسعه یافته است که به دلیل ارائه زنجیره افکار به صورت رایگان، مورد استقبال قرار گرفته است. این پلتفرم هوش مصنوعی برای تحلیل داده‌ها و خودکارسازی فرآیندها استفاده می‌شود.

رئیس اداره اعزام مبلغان و گروه های تبلیغ عمومی دفتر تبلیغات اسلامی به ابزارهای هوش مصنوعی مایکروسافت نیز اشاره کرد و اظهار داشت: ابزارهای هوش مصنوعی مایکروسافت با نام Copilot عمدتاً برای برنامه‌نویسان کاربرد دارد و بر روی برنامه‌های ویژوال استودیو استفاده می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین کریم زاد اظهار داشت: هوش مصنوعی در حال تغییر روش تعامل ما با فناوری‌هاست و آینده‌ای نوین و جذاب را در تبلیغ دینی ایجاد خواهد کرد.

شایان ذکر است مبلغان محترم می توانند فایل پاورپوینت آشنایی با هوش مصنوعی و اصول پرامپت نویسی را در ذیل همین صفحه دانلود نمایند.

افزودن دیدگاه جدید

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.