رفتن به محتوای اصلی
سيد جواد حسيني؛

امام جواد علیه السلام مولودی با برکت

تاریخ انتشار:
حضرت رضا علیه‏ السلام پیشاپیش خبر ولادت فرزندش امام جواد علیه ‏السلام را به اطرافیان داده بود، از جمله: شبی خواهرش حکیمه خاتون را احضار نمود و فرمود: «ای حکیمه! امشب فرزند با برکت خیزران متولد می‏ شود که تو باید در نزد او حاضر باشی.»
امام جواد

تو گل گلواژه های شعر صدها چون کمیتی   ***   من گدای خانه ‏زادم، تو جواد اهل بیتی،
تو ولیعهد عزیز پادشاه ارض طوسی   ***   تو یکی یکدانه ماهِ خانه شمس الشموسی،

امام جواد علیه ‏السلام در یک نگاه

پدر بزرگوارش حضرت رضا علیه ‏السلام و مادر ارجمندش بانوی مصری تباری به نام «سبیکه» است که از خاندان «ماریه قبطیه»، همسر پیامبر اسلام صلی‏ الله‏ علیه ‏و‏آله ، به شمار می‏ رود؛ بانویی که از نظر فضائل اخلاقی، در درجه والایی از انسانیت قرار داشت و برترین زنان زمان خود بود؛ به طوری که امام رضا علیه ‏السلام از او به عنوان بانویی منزه و پاکدامن و با فضیلت یاد می ‏کرد. «ریحانه» و «خیزران» از دیگر نامه ای مادر امام جواد علیه ‏السلام است.
حضرت در مجموع دوران امامت خود با دو خلیفه عباسی، یعنی مأمون (193 ـ 218) و معتصم (218 ـ 227) معاصر بوده است.(1)

مراسم ولادت

حضرت رضا علیه‏ السلام پیشاپیش خبر ولادت فرزندش امام جواد علیه ‏السلام را به اطرافیان داده بود، از جمله: شبی خواهرش حکیمه خاتون را احضار نمود و فرمود: «ای حکیمه! امشب فرزند با برکت خیزران متولد می‏ شود که تو باید در نزد او حاضر باشی.» آن‏گاه فرمود: «فَاِذا هِیَ وَلَدَتْ فَاَلْزِمیها سَبْعَةَ ایّامٍ؛(2) هرگاه او (خیزران) زایمان نمود، هفت روز همراه او باش.»

حکیمه خاتون می‏ گوید: پاسی از شب گذشت تا اینکه نوزاد رضا علیه‏ السلام در حالی که پرده نازک نورانی بر او پوشیده بود، به دنیا آمد و نوری از او ساطع بود که تمام حجره را روشن نمود؛ به گونه ‏ای که از نور چراغ بی‏ نیاز شدیم. آن نوزاد نورانی را در دامن خود گذاشتم و پرده را از خورشید جمالش کنار زدم.(3)

حکیمه اضافه می‏ کند: در لحظه ‏ای که امام جواد به دنیا آمد، فرمود: «اَشْهَدُ اَنْ لا اِلهَ اِلاّ اللّه‏ وَاَنَّ مُحَمَّدا رَسُولُ اللّه‏(4)؛ گواهی می‏ دهم که خدایی غیر از خدای یگانه نیست، و به راستی محمد صلی‏ الله‏ علیه ‏و‏آله رسول خدا است.»

در روز سوم ولادتش وقتی عطسه کرد، فرمود: «اَلْحَمْدُ للّه‏ِ وَصَلّی اللّه‏ عَلی مُحَمَّدٍ وَعَلَی الاَئِمّةِ الرّاشِدین(5)؛ ستایش مخصوص خداست و درود خدا بر محمد و امامان هدایتگر باد.»

حکیمه وقتی این جملات را از امام جواد علیه ‏السلام شنید با شتاب نزد امام رضا علیه ‏السلام رفت و عرض کرد از این طفل عجایبی دیدم. حضرت فرمود: آن عجایب چیست؟ حکیمه جملات لحظه ولادت و هنگام عطسه حضرت را بیان نمود. حضرت رضا فرمود: «یا حَکیمةُ، ماتَرَوْنَ مِنْ عَجائِبِه اَکْثَرُ(6)؛ ای حکیمه! [در آینده] عجایب بیشتری از او خواهید دید.»

امام جواد علیه‏ السلام از دیدگاه دیگران

1. محمد بن طلحه شافعی (م ـ 652 ه.) می‏ گوید: «وَاِنْ کانَ صَغیرَ السنِّ فَهُوَ کَبیر الْقَدْرِ رَفیعُ الذِّکْرِ(7)؛ هرچند او (امام جواد) سن کمی داشت، ولی بزرگ‏ مقدار و بلند آوازه بود.»
2. ابن حجر میثمی می‏ گوید: «مأمون او رابه دامادی انتخاب کرد، زیرا با وجود کمی سن از نظر علم و آگاهی و حلم بر همه دانشمندان برتری داشت.»(8)
 

مولود با برکت

در خانواده امام هشتم، و محافل شیعیان، از حضرت جواد علیه‏ السلام به عنوان مولودی با برکت یاد می‏ شد و این شهرت نیز ریشه در کلام خود امام هشتم علیه ‏السلام دارد که بارها این مسئله را یادآوری نموده‏ اند که به نمونه‏ هایی اشاره می ‏شود:

1. «ابویحیای صنعانی» می ‏گوید: روزی در محضر امام رضا علیه ‏السلام بودم، فرزندش ابوجعفر را که خردسال بود آوردند: حضرت فرمود: «هذَا الْمَوْلُودُ الَّذی لَمْ یُولَدْ مُوْلُودٌ اَعْظَمُ بَرَکَةً عَلی شیعَتِنا مِنْهُ(9)؛ این مولودی است که با برکت ‏تر از او برای شیعیان ما زاده نشده است.»

2. «ابن اسباط» و «عبّاد بن اسماعیل» می‏ گویند: خدمت امام رضا علیه‏ السلام بودیم که ابوجعفر امام جواد علیه‏ السلام را آوردند، عرض کردیم: این همان مولود پر خیر و برکت است؟ حضرت فرمود: «بله! این همان مولودی است که در اسلام با برکت ‏تر از او زاده نشده است.»(10)

گواه و شاهد این تحلیل، اعتراض «حسین بن قیاما واسطی» به امام در این مورد و پاسخ آن حضرت است. «ابن قیاما» که از سران واقفیه بوده است، طی نام ه‏ای امام رضا علیه‏ السلام را متهم به عقیمی کرد و نوشت: چگونه ممکن است امام باشی، در صورتی که فرزند نداری! حضرت در پاسخ نوشت: «از کجا می‏دانی که من دارای فرزندی نخواهم بود؟» در ادامه فرمود: «وَاللّه‏ِ لا تَمْضی الایامُ وَاللَّیالی حَتّی یرْزُقَنِی اللّه‏ُ وَلَدا ذَکَرا یفْرُقُ بِهِ بَینَ الْحَقِّ وَالْباطِلِ[11]؛ به خدا سوگند! بیش از چند روز و شب نمی‏ گذرد که خداوند فرزند پسری روزی من می‏ گرداند که به وسیله او بین حق و باطل جدایی می‏ افتد.»

این سم ‏پاشی تبلیغی از طرف واقفیه، منحصر به یک مورد نبوده است، بلکه به مناسبتهای مختلف و موارد متعدد و گوناگون تکرار می ‏شده است و امام هشتم علیه‏ السلام نیز به آنان جواب می ‏داده، از جمله فرموده است: «واللّه‏ِ لاَتَمضی الایامُ وَاللَّیالی، حَتّی یولَدُ ذَکر مِنْ صُلْبی یقُومُ مِثْلَ مَقامی یحْیی الْحَقَّ وَیمْحی الْباطِلَ[13]؛ به خدا سوگند! شب و روزهایی نخواهند گذشت مگر آنکه فرزندی از نسل من به دنیا می ‏آید و جای من قرار گرفته، حق را زنده و باطل را نابود می‏ کند.»

به این جهت، امام هشتم علیه ‏السلام و شیعیان سخت در فشار دشمنان قرار داشتند تا آن روزی که حضرت جواد علیه‏ السلام پا به دنیا گذاشت و با نور وجودش به تمام سم ‏پاشی ها و تبلیغ ها خاتمه داد، و پیش‏ بینی های پدر بزرگوارش نیز به وقوع پیوست، و موضع امام هشتم علیه ‏السلام و شیعیان که از این نظر در تنگنا بودند، تقویت گردید و وجهه تشیع بالا رفت.»[14]

سم‏ پاشیها

وسوسه‏ ها و سم‏ پاشی های مخالفان خاندان امامت و واقفیه درباره حضرت رضا علیه‏ السلام و امام جواد علیه ‏السلام به حدّی بود که حتی پس از ولادت حضرت جواد علیه ‏السلام که همه مخصوصا واقفیه خلع سلاح شده بودند گروهی از خویشان آن حضرت را وادار نمودند که ادعا کنند حضرت جواد علیه ‏السلام فرزند علی بن موسی علیهماالسلام نیست.!

آنان در این تهمت ناجوانمردانه و دور از اسلام، شبهه عوام فریبانه عدم شباهت میان پدر و فرزند را از نظر رنگ مطرح نمودند، و گندم گونی صورت حضرت جواد علیه‏ السلام را بهانه قرار داده، گفتند: در میان ما، امام گندمگون وجود نداشته است. حضرت رضا علیه ‏السلام فرمود: «هُوَ اِبْنی؛ او فرزند من است.» آنان [بر خلاف واقع] گفتند: پیامبر اسلام صلی‏ الله‏ علیه‏ و‏آله با قیافه ‏شناسی داوری کرده است، باید بین ما و تو قیافه ‏شناسان داوری کنند! حضرت (ناگزیر) فرمود: شما در پی آنان بفرستید، ولی من این کار را نمی‏ کنم، اما به آنان نگویید برای چه دعوتشان کرده ‏اید.

یک روز بر اساس قرار قبلی، عموها، برادران و خواهران حضرت رضا علیه‏ السلام در باغی نشسته و آن حضرت در حالی که جامه‏ ای گشاده و پشمین بر تن و کلاهی بر سر و بیلی بر دوش داشت، در میان باغ به بیل زدن مشغول شد؛ گویی که باغبان است و ارتباطی با حاضران ندارد.

آن‏گاه حضرت جواد علیه ‏السلام را حاضر کردند و از قیافه ‏شناسان درخواست نمودند که پدر وی را از میان آن جمع شناسایی کنند، آنان به اتفاق گفتند: پدر این کودک در این جمع حضور ندارد؛ اما این شخص، عموی پدرش و این عموی خود او و این هم عمه اوست. اگر پدرش نیز در اینجا باشد، باید آن شخصی که در میان باغ بیل بر دوش گذاشته است، باشد؛ زیر ساق پاهای این دو به یک گونه است!

در این وقت امام رضا علیه ‏السلام به جمع آنان پیوست، قیافه‏ شناسان به اتفاق گفتند: پدر او، این است. در این هنگام، علی بن جعفر از جا برخاست و بر لب های حضرت جواد علیه ‏السلام بوسه زد و آب دهان حضرت را مکید و عرض کرد: «اَشْهَدُ اَنَّکَ اِمامی(15)؛ گواهی می‏دهم که تو امام من [بعد از پدرت] هستی.»

بدین ترتیب، با وجود با برکت حضرت جواد علیه‏ السلام این توطئه مخالفان امامت نیز منجر به شکست شد.

مناظرات با برکت

از آنجا که امام جواد علیه ‏السلام نخستین امامی بود که در خردسالی به منصب امامت رسید(16)، حضرت مناظرات و گفتگوهایی داشته است که برخی از آنها بسیار مهم و مفید بوده است. راز وجودی این مناظرات این بود که از یک طرف امامت او به خاطر کمی سن برای بسیاری از شیعیان کاملا ثابت نشده بود (هرچند بزرگان و آگاهان شیعه در امامت او هیچ تردیدی نداشتند)؛ از اینرو، برای اطمینان خاطر و به عنوان آزمایش سؤالات فراوانی از آن حضرت می‏ کردند.

از طرف دیگر، در آن دوران، قدرت «معتزله» افزایش یافت و مکتب اعتزال (افراطی‏ گری در بهره ‏وری از عقل) رونق یافته بود و حکومت وقت نیز از آنان پشتیبانی می‏ کرد. از طرف این گروه سؤالات عقلی دشواری مطرح می‏ شد تا به پندار خامشان، حضرت را در میدان رقابت علمی شکست دهند(17).

مناظره او با یحیی بن اکثم و اثبات حقانیت حضرت، و ناتوانی یحیی، و مناظره او با ابن ابی داود، و قاضی القضات و غلبه حضرت بر آنها از این نمونه مناظرات است.(18)

سخنان با برکت

حسن ختام مقال را با برخی سخنان زیبا و با برکت آن حضرت زینت می‏ دهیم.

1. سه عمل نیک: حضرت فرمود: «ثَلاثٌ مِنْ عَمَلِ الاَبْرارِ: اِقامَةُ الْفَرائِضِ وَاجْتِنابُ الَْمحارِمِ وَاحْتِراسٌ مِنَ الْغَفْلَةِ فِی الدِّینِ(19)؛ سه [چیز] از اعمال نیک انسان شمرده می‏ شود: برپایی (انجام) واجبات، دوری از محرمات، دوری و پرهیز از غفلت در دین.»

2. سه نیازمندی مؤمن: امام جواد علیه ‏السلام فرمود: «اَلْمُؤْمِنُ یَحْتاجُ اِلی ثَلاثِ خِصالٍ تَوْفیقٍ مِنَ اللّه‏ِ وواعظٍ مِنْ نَفْسِهِ وَقَبُولٍ مِمَّنْ یَنْصَحُهُ(20)؛ مؤمن به سه چیز نیازمند است: توفیقی از خداوند، واعظی از درون، و پذیرش نصیحت از دیگران.»

3. سه راه جذب دیگران: حضرت جواد علیه‏ السلام فرمود: «ثَلاثُ خِصالٍ تَجْتَلِبُ بِهِنَّ الْمَحَبَّةُ: اَلاِنْصافُ فِی الْمُعاشِرَةِ وَالْمُواساةُ فِی الشِّدَّةِ وَالاِْنطواعِ والرُّجوعُ علی قَلْبٍ سَلیمٍ(21)؛ با سه چیز می ‏توانی جلب محبت دیگران کنی: انصاف داشتن در برخوردها، همدردی با دیگران در سختی ها و راحتی ها، و داشتن قلب سلیم.»

4. نشانه کمال ایمان: حضرت فرمود: «اَرْبَعٌ مَنْ کُنَّ فیهِ اِسْتَکْمَلَ الایمانَ؛ مَنْ اَعْطی للّه‏ِ وَمَنَعَ فی اللّه‏ِ وَاَحَبَّ للّه‏ِ وَاَبْغَضَ فیهِ(22)؛ چهار چیز در هر کس باشد، ایمانش کامل شده است: کسی که برای خدا عطا (و انفاق) کند و در راه خدا منع کند، و برای خدا دوست بدارد و در راه خدا بغض بورزد.»
 

پی نوشت ها

_______________________________________
1. ر.ک: اعلام الوری، طبرسی، تهران، دارالکتب الاسلامیه، چاپ سوم، ص344؛ منتهی الامال، شیخ عباس قمی، کتابفروشی اسلامیه، ج1، ص217؛ الارشاد، شیخ مفید، قم، مکتبة بصیرتی، ص316.
2. منتهی الامال، ج1، ص218؛ و نیز ر.ک: اعلام الهدایة، المجمع الهاشمی لاهل البیت، چاپ اول، ج11، ص28.
3. منتهی الامال، ص218.
4. اعلام الهدایه، ص28.
5. همان.
6. همان، ج11، ص28 و ر.ک: مستدرک العوالم، ج23، ص151 ـ 152.
7. مطالب السؤول، ص239؛ فصول المهمة، ص252.
8. الصواعق المحرقه، ص205.
9. اصول کافی، ج1، ص321؛ الارشاد، شیخ مفید، ص319؛ اعلام الوری، طبرسی، ص347؛ کشف الغمه، اربلی، ج3، ص143.
10. بحارالانوار، ج50، ص20.
11. فروع کافی، دارالکتب الاسلامیه، ج6، ص361؛ الامام الجواد من المهد الی اللحد، سیدکاظم قزوینی، مؤسسه البلاغ، ص337.
12. اصول کافی، مکتبة الصدوق، ج1، ص320؛ الارشاد، ج2، ص277؛ کشف الغمه، ص142.
13. رجال کشی، ص463؛ کشف الغمه، ص142 و ر.ک: سیره پیشوایان، مهدی پیشوایی، ص531 ـ 532.
14. ر.ک: الامام الجواد من المهد الی اللحد، سیدکاظم قزوینی، چاپ اول، ص337؛ سیره پیشوایان، ص532.
15. اصول کافی، کلینی، مکتبه الصدوق، ج1، ص322؛ سیره پیشوایان، ص533 ـ 534.
16. بعد از امام جواد علیه‏السلام فرزندش امام هادی علیه‏السلام و بعد از او امام زمان علیه ‏السلام نیز در کودکی به این منصب نائل شده‏اند.
17. ر.ک: سیره پیشوایان، ص534 ـ 535.
18. ر.ک: الاحتجاج، طبرسی، مطبعة المرتضویه، ص135 ـ 245.
19. بحارالانوار، ج75، ص81.
20. همان، ج75، ص358.
21. همان، ج75، ص82؛ کشف الغمه، ج2، ص349.
22. همان، ج75، ص81.

افزودن دیدگاه جدید

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.