آرمان ملت ها، همان آرمان مهدوی است / داعش پدیده جدیدی نیست
به گزارش بلاغ به نقل از حوزه، حجت الاسلام و المسلمین احمدی در نشست علمی «چگونه تحقق ظهور» در موسسه فهیم قم گفت: دین اسلام و کل ادیان الهی ادیان رحمت هستند و نه خشونت.
وی افزود: دو گروه، ادیان الهی را خشن معرفی می کنند که اولین آن ها دشمنان دین هستند که به دنبال ایجاد فضای منفی علیه دین هستند و گروه دوم، گروه درون دینی هستند که دین را خشن جلوه می دهند.
این محقق و پژوهشگر حوزه بیان کرد: اعتقاد با شمشیر به دست نمی آید؛ ستیز با دشمنان و کفار و مشرکین در حدی است که مانع را از سرراه بردارد و وقتی آن مانع رفت، شمشیر نیز به کنار می رود.
پژوهشگر حوزه دین و مهدویت تصریح کرد: در قضیه فتح مکه هم پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) رفتار خشونت آمیزی با مشرکانی که همیشه در مقابل ایشان بودند نکردند در حالی که بسیاری گمان نمی کردند که پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) چنین موضعی اعمال کند.
حجت الاسلام و المسلمین احمدی اظهارکرد: امام باقر(علیه السلام) فرمودند که سیره مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) سیره رسول الله(صلی الله علیه و آله و سلم) است تا اینکه بتواند اسلام را در جامعه مستقر سازد؛ زمینه ظهور امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرهنگ و اعتلای فرهنگی است.
وی گفت: تا جامعه و اندیشه جامعه به مقداری تکامل پیدا نکند که پذیرای یک نظام عدل الهی در گستره کره زمین نباشد، این نظام تحقق پیدا نمی کند چون همین چالش هایی که باعث غیبت حضرت شدند به قوت خود باقی هستند و مانع ظهور می شوند.
ستیز دولت های استکباری با امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)
حجت الاسلام والمسلمین احمدی بیان کرد: آرمان ملت ها، آرمان مهدوی است؛ مردم آسایش و امنیت و رفاه می خواهند و مردم این آرمان ها رادر حکومت مهدوی درک می کنند و دلیلی ندارد که مشکلی با این فرهنگ داشته باشند.
پژوهشگر حوزه دین و مهدویت تصریح کرد: کسانی که با امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) چالش خواهند کرد دولت های استکباری هستند و با ستیز با ایشان خواهند بود زیرا منافعشان کاملا در خطر است.
داعش پدیده جدیدی نیست
حجت الاسلام و المسلمین احمدی اظهارکرد: داعش امروز نمونه ای از نظریه ای است که معتقد به خشونت در زمان ظهور است؛ داعش پدیده جدیدی نیست؛ این جریان اجتماعی از آغازین روز استقرار دین الهی مطرح بوده است و فراز و نشیب هایی بوده است که امروز فراز خود را پشت سر می گذارد.
وی گفت: این تفکر همان تفکری است که دین را دین غلظت و شمشیر معرفی می کند؛ این فکر تنها در بین اهل سنت مطرح نیست؛ پیامد بزرگ و خطرناکی که این جریانت خشونت بار دارد در این جریانات خشن بروز پیدا می کند.
این استاد حوزه بیان کرد: در آثار روایی به یک نکته بسیار مهم پرداخته شده است که فرموده است که دشمنان امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) در اثر رعب و وحشتی که از سوی لشکر ایشان خواهند دید هیچ گونه چالش گری علیه ایشان انجام نمی دهند و کسی نمی تواند سلاحی علیه ایشان به کار ببرد.
پژوهشگر حوزه دین و مهدویت تصریح کرد: ابوسفیان بانی جنایات و توطئه های عظیم علیه رسول الله(صلی الله علیه و آله و سلم) بود، ولی پیامبر با هیمنه ای که در لشکر داشتند مکه را فتح کردند ولی یک نفر هم در این شهر کشته نشد؛ همه دشمنان مرعوب پیامبر شدند و پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) نیز ابوسفیان را بخشید.
حجت الاسلام و المسلمین احمدی اظهارکرد: در روز سقیفه ابوسفیان خدمت امام علی(علیه السلام) رسید و گفت اگر بخواهی زمین و آسمان را پر از نیرو می کنم و حکومت را به تو بر می گردانم و تا آن زمان هم آن توانمندی را داشت، ولی امام که متوجه توطئه شدند فرمودند که تو در اندیشه خودت هستی و به فکر عترت پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) نیستی.
وی گفت: در روز ظهور حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) چنین اتفاقی می افتد و دشمنان مستکبر با وجود سلاح های مدرن، مرعوب توانمندی حضرت خواهند شد؛ در اینجا کسی دست به سلاح نخواهد برد؛ روایت و آثاری هم وجود دارد که این موضوع را تایید می کند.
این محقق حوزه بیان کرد: منابع اهل سنت در خصوص امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) بیشتر از شیعیان است؛ اهل سنت در روایاتشان بیان کرده اند که محل ظهور در بین شیعیان در خود مکه نه سرداب امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) است؛ در این روایات بیان شده است که در ظهور خونی ریخته نمی شود.
پژوهشگر حوزه دین و مهدویت تصریح کرد: با آثاری مواجه هستیم که نمی توانیم بگوییم که آن ها روایت هستند، بلکه آن ها مجعولات هستند که باید جرات داشت و در پالایش کردن آن ها تلاش کنیم؛ یکی از زیرکی های دشمن آن است که مجعولات را در بین منابع معتبر می گنجاند تا پژوهشگران را به شک بیاندازند.
حجت الاسلام و المسلمین احمدی اظهارکرد: یکی از روایات در غیبت نعمانی گنجانده شده است که در آن راوی از امام باقر(علیه السلام) می پرسد که آیا مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) به سنت رسول الله(صلی الله علیه و آله و سلم) است؟ که ایشان فرمودند که محال ایشان به سیره ایشان باشند، زیرا پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) با نرمش و با شفقت با مردم رفتار می کردند درحالی که امام کارش قتل است و توبه کسی را نیز نمی پذیرد و وای بر کسی که او را ملاقات کند؛ این روایت قطعا درست نیست.
وی گفت: روایت دیگری نیز وجود دارد که ایشان می فرماید کار امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) قتل است و کسانی که ظهور را خشونت آمیز می دانند بر همین مساله تاکید کرده اند؛ جای دیگر بیان شده است که وقتی ایشان قیام کند تنها چیزی که بین عرب و عجم قضاوت می کند، شمشیر است؛ دریکی از منابع روایی آمده است که ایشان مردان را می کشد و شکم زنان حامله را می درد و کودکان را از سرنیزه بالا می برد؛ چطور می شود این روایات را پذیرفت؟ اصلا آیا می توان به این مسایل، روایت گفت؟
این محقق حوزه بیان کرد: اگر می بینیم که این روایات در منابع ما وجود دارد قطعا درست نیست؛ این نوع روایت، اگر صحیح اعلایی هم باشند سندا قابل پذیرش نیستند؛ زیرا با اساس دین در تضاد کامل هستند؛ ائمه(علیهم السلام) هم بیان کردند که این روایات که با دین و کتاب خدا در تعارض هستند را به نام زدند و ما این سخنان را نگفتیم.
پژوهشگر حوزه دین و مهدویت تصریح کرد: اندیشه مهدویت باید از خرافات زدوده شود و کسی نباید به آن ها استناد کند زیرا این روایات درست نیستند و به این فرهنگ آسیب می زنند.
افزودن دیدگاه جدید