رفتن به محتوای اصلی

عيد فطر در کلام معصومین علیهم السلام

تاریخ انتشار:
خداوند، رمضان را براي بندگانش قرار داد تا به واسطه اطاعت پروردگار،در آن روز به رضوان الهي سبقت بگيرند.قومي پيشي گرفتند و گروهي باز ماندند.پس در شگفتم از كسي كه در اين روز كه نيكوكاران پاداش داده مي‏ شوند و گنه‏ كاران زيان مي‏ بينند،مشغول كارهاي بيهوده است
عید فطر

ويژگي ‏هاي عيد فطر در خطبه حضرت علي عليه ‏السلام[1]

ـ روزي كه نيكوكاران ثواب مي‏ برند؛
ـ روزي كه گناه‏ كاران زيان مي ‏بينند؛
ـ شبيه ‏ترين روز به روز قيامت است؛
ـ روز غفران و بخشش؛
ـ روز عبرت گرفتن است؛
ـ وقتي از خانه ‏هايتان براي خواندن نماز عيد خارج مي‏ شويد، به ياد آوريد زماني را كه از قبر خود خارج خواهيد شد و به سوي خداي خود خواهيد رفت.
ـ وقتي در جايگاه نماز خود مي ‏ايستيد، به ياد آوريد زماني را كه در محضر عدل الهي مي ‏ايستيد و از شما حساب ‏رسي مي‏ كنند.
ـ وقتي از نماز به خانه ‏هايتان برمي ‏گرديد، به ياد آوريد زماني را كه به خانه ‏هاي خود در بهشت خواهيد رفت.

عيد فطر از ديدگاه ساير امامان عليهم‏ السلام

1. امام حسين عليه ‏السلام در روز عيد فطر به مردمي كه در حال خنده و كارهاي بيهوده بودند، نگاه كرد و به اصحابش فرمود: 
خداوند، رمضان را براي بندگانش قرار داد تا به واسطه اطاعت پروردگار، در آن روز به رضوان الهي سبقت بگيرند. قومي پيشي گرفتند و گروهي باز ماندند. پس در شگفتم از كسي كه در اين روز كه نيكوكاران پاداش داده مي‏ شوند و گنه‏ كاران زيان مي‏ بينند، مشغول كارهاي بيهوده است.[2]
2. امام صادق عليه ‏السلام مي‏ فرمايد: 
پيامبر فرمود: هنگامي كه روز اول شوال شد، منادي ندا مي‏ دهد كه به سوي جوايزتان بشتابيد كه اين روز، روز پاداش است.[3]
3. امام رضا عليه‏ السلام فرمود: 
روز فطر ازاين‏رو عيد قرار داده شد تا روز گردهمايي مسلمانان باشد و در اين روز، گردهم آيند و براي خدا به صحرا درآيند و خداوند را بر منّتي كه بر آنها نهاده است ستايش و به بزرگي ياد كنند... .[4]
4. امام هادي عليه‏ السلام مي‏ فرمايد: «شيعيان فقط چهار عيد دارند: فطر، قربان، غدير و جمعه».[5]

سيره عملي معصومين عليهم ‏السلام در عيد فطر

برده آزاد كردن

امام سجاد عليه ‏السلام در ماه مبارك رمضان غلامان و كنيزان خود را تنبيه نمي ‏كرد، بلكه تمام اشتباه‏ هاي آنها را در دفتري مي‏ نوشت و در شب عيد فطر همه را جمع مي ‏كرد و اشتباه‏ هاي هر يك را به همراه روز و تاريخ آن به ايشان تذكر مي ‏داد. سپس از آنان اقرار مي ‏گرفت كه اي فلاني! به ياد مي ‏آوري در فلان روز فلان گناه را مرتكب شدي و من تو را تنبيه نكردم؟ آنها پاسخ مي‏ دادند: «بلي اي پسر رسول خدا، همچنان كه تو از گناهان ما گذشتي و ما را عفو كردي، خدا نيز از سر گناهان تو بگذرد و تو را عفو كند.» آن‏گاه امام عليه ‏السلام رو به غلامان و كنيزان مي ‏كرد و مي ‏فرمود: «من شما را بخشيدم و عفو كردم. اگر من به شما بدي كرده ‏ام، شما نيز مرا ببخشيد».
امام سجاد عليه‏ السلام در روز عيد فطر به مقدار نياز به آنها پاداش و جايزه مي‏ داد و آنها را آزاد مي‏ كرد و مي‏ فرمود: «خداوند سبحان در هر شب ماه رمضان وقت افطار هفتاد هزار نفر را از آتش جهنم آزاد مي ‏كند. در شب آخر ماه رمضان (شب عيد) به تعدادي كه در كل ماه رمضان آزاد كرده، آزاد مي‏ فرمايد و اكنون نيز من دوست دارم كه خداوند ببيند كه من نيز بندگان خود را آزاد مي‏ كنم، به اين اميد كه خداوند مرا از آتش دوزخ آزاد فرمايد».[6]

امام رضا عليه ‏السلام و برپايي نماز عيد

هنگامي كه آفتاب صبح اول ماه شوال طلوع كرد، امام رضا عليه ‏السلام برخاست و غسل كرد و عمامه‏ اي سفيد بر سر بست. عصا بر دست و پابرهنه به سوي مصلي حركت كرد. وقتي كه ايستاد، دست‏هايش را به سوي آسمان بلند كرد و چهار تكبير گفت. هم‏گام با صداي امام، مردم نيز اين جملات را تكرار كردند و با شوق و اشتياق نداي اللّه اكبر سر دادند و گريستند. مأموران دولتي كه تحت تأثير قرار گرفته بودند، از مركب‏هاي خود پايين آمدند و به پيروي از امام پابرهنه شدند و فرياد «اللّه اكبر» سردادند.
هنگامي كه گزارش اين جريان به مأمون رسيد، بسيار ناراحت و خشمگين شد. مشاورانش به او گفتند: «اگر امام رضا عليه‏ السلام با اين وضع به مصلي برود، انقلابي مردمي صورت مي‏ گيرد و مردم در بازگشت از نماز عيد، تاج و تختي براي شما باقي نمي ‏گذارند. پس بهتر است كه امام رضا عليه ‏السلام را از اين كار منصرف كني».
مأمون كه خطر را احساس مي‏ كرد، دستور داد امام از ميان راه برگردد و خود براي خواندن نماز عيد به سوي مصلي حركت كرد.[7]

 

پی نوشتها:

---------------------------------

[1] ميزان الحكمة، ج 9، صص 4201 و 4202.

[2] وسائل الشيعه، ج 3، ص 140.

[3] همان

[4] من لا يحضره الفقيه، ج 1، ص 330

[5] بحارالانوار، ج 98، ص 351.

[6] تحليلى بر زندگانى امام سجاد عليه ‏السلام، صص 321 ـ 323.

[7] بحارالانوار، ج 49، صص 134 و 135.

افزودن دیدگاه جدید

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.