لبه تیغ تبلیغ در فضای مجازی/چند توصیه به طلاب فعال در شبکه های اجتماعی
به گزارش بلاغ به نقل از شبستان، تبلیغ دین از گذشته تاکنون محصور در مکان و زمان و ابزار خاصی نبوده و مبلغان دین مبین اسلام از هر فرصتی برای تبیین معارف اسلام بهره جسته اند.
منبر، یکی از موثرترین و قدیمی ترین ابزارهای تبلیغ دین محسوب می شود که هنوز هم جایگاه خاصی در بین مردم مسلمان دارد و طلاب و روحانیون و وعاظ در ایام طول سال بویژه ماه محرم و ماه مبارک رمضان از این ابزار تبلیغی مفید برای رساندن پیام اسلام به گوش مردم استفاده می کنند.
اما با پیشرفت تکنولوژی و استقبال مردم از ابزارهای جدید رسانه ای و تبلیغاتی بویژه در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی که امروزه بسیاری از مردم را مجذوب خود کرده است، این سوال پیش می آید که آیا حضور روحانیون و طلاب و مبلغان دین در این فضاها ضرورت دارد و یا ورود طلاب به این فضا با آسیب هایی همراه خواهد بود...
ضرورت حضور طلاب در شبکه های اجتماعی
امروزه جمعی از طلاب و روحانیون با حضور در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی، با تشکیل گروه هایی به شبهات و پرسش های اعتقادی و دینی پاسخ داده و معارف اسلامی را تبلیغ می کنند؛ هر چند این حضور هنوز جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده و در مقایسه با سایر محتواهایی که در این شبکه های مجازی تولید و منتشر می شود، سهم ناچیزی است.
اما ابتدا باید دنبال پاسخ این سوال بگردیم که آیا حضور طلاب و حوزه های علمیه در فضای مجازی و بویژه شبکه های اجتماعی ضرورت دارد یا خیر؟
حجت الاسلام علی انتظاری، مدیر حوزه های علمیه استان آذربایجان شرقی، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، گفت: طلاب تازه وارد به حوزه های علمیه باید صرفا به فکر تحصیل و کسب علم باشند و به این زودی نباید وارد این فضاها شوند.
وی افزود: اما طلابی که دوره های علمی را گذرانده و به درجه های بالایی علمی دست پیدا کرده و با روش تبلیغ آشنا شده اند، می توانند وارد فضای مجازی و شبکه های اجتماعی شوند و به تبلیغ دین بپردازند.
مدیر حوزه های علمیه استان آذربایجان شرقی تاکید کرد: ما از حضور طلاب در فضای مجازی استقبال می کنیم.
همچنین حجت الاسلام ریاضی، مسئول کتابخانه مدرسه علمیه حضرت ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) تبریز نیز به خبرنگار شبستان در تبریز گفت: فضای مجازی و شبکه های اجتماعی یک فضای فراخ و گسترده جهت تبلیغ دین اسلام به شمار می رود و روحانیون و طلاب باید از این امکانات جهت تبیین اندیشه های اسلامی و معارف الهی و آرمان های انقلاب اسلامی نهایت استفاده را ببرند.
لبه تیغ تبلیغ در شبکه های اجتماعی
طلبه های مجازی، در شبکه های اجتماعی مخاطبان خاص خود را دارند، هر چند برخی از این طلاب با شگردهای مختلف تلاش می کنند تا شکل مردم باشند و دست به جسارت بیشتری در فضای مجازی می زنند و از شخصیت های محبوب تری برخوردارند.
خیلی از طلاب و روحانیون از فضای شبکه های اجتماعی استفاده کرده و از صفحه مجازی به نحوی برای منبر و وعظ استفاده می کند، حدیث می نویسند و به مناسبت های مختلف آن را با بقیه در میان می گذارند. حتی در کامنت ها به سوالات پاسخ می دهند، بحث شکل می گیرد و این همان هدفی است که اکثر روحانیون به دنبال آن هستند.
به نظر می رسد طلاب فعال در فضای مجازی باید برای جذب جوانان، دست به ابتکارات و خلاقیت هایی بزنند تا علاوه بر مخاطبان خاص، جوانانی هم که کمی از این فضا دور هستند، به این گروه ها بپیوندند.
اما تبلیغ دین در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به مثابه راه رفتن روی لبه تیغ است، اگر طلابی که در این عرصه فعالیت می کنند، با نحوه تبلیغ مجازی و پاسخ متقن و منطقی به شبهات آشنایی کافی نداشته باشند، چه بسا همین تبلیغ، آسیب های جدی را به دنبال داشته باشد.
اما چند نکته برای طلاب فعال در فضای مجازی
حجت الاسلام انتظاری، مدیر حوزه های علمیه استان آذربایجان شرقی ضمن توصیه به مبلغین فعال در فضای مجازی گفت: طلابی که قصد دارند در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی فعالیت کنند، باید با آمادگی قبلی وارد این فضا شوند.
وی تاکید کرد: طلاب بهتر است خودسرانه وارد این فضا نشوند و با پشتیبانی حوزه علمیه و با همفکری جهت تعیین موضوعات مختلف برای تبلیغ در فضای مجازی وارد این عرصه شوند تا تبلیغ شان مثمرثمر بوده و از آُسیب به دور باشد.
افزودن دیدگاه جدید