ویژگی های آموزش بهتر(1)
از آنجایی که یکی از روشهای انتقال مفاهیم و معارف اسلامی از طریق تدریس و آموزش هست،نیاز هست که با اصول و ویژگی های تدریس آشنا بشویم،تا در این راستا بتوانیم قدم های مثبتی برداریم.
از جمله ویژگی های تدریس:
1- شرايط تدريس
الف) شرايط زماني تدريس
1. رعایت نظم
براي رفتن به كلاس تأخير نداشته باشيد و از تز نادرست «نظم ما در بي نظمي ماست» جداً پرهيز كنيد؛ زيرا چنانچه شاگردان كلاس شما 30 نفر باشند و شما 10 دقيقه تاخير كنيد، در حقيقت 300 دقيقه (5 ساعت) از وقت انسان ها را به هدر داده ايد و اين اتلاف وقت قابل جبران نيست. همچنین در موارد ضروري و غيراختياري بيش از 50 دقيقه تدريس نكنيد؛ و زمان هر جلسه تدريس را در نظر داشته باشيد تا با كمي يا زيادي وقت روبرو نشويد؛ يعني درس را به موقع آغاز نمائيد و به موقع نيز تمام كنيد؛ زيرا بي نظمي استاد، شاگردان را نيز بي نظم مي كند .
2. وقت استراحت
بين دو جلسه تدريس حداقل 10 دقيقه استراحت كنيد؛ اين استراحت تاثير بسزايي در تدريس هاي بعدي شما خواهد داشت. از استاد كهنسالي پرسيدند: شما با اين سن و سال زياد، چگونه اين همه تدريس مي كنيد؟. پاسخ داد: من در برابر يك ساعت تدريس، يك ساعت نيز استراحت مي كنم.
3. اعلام اتمام تدریس
هنگامي كه خودتان در اواخر درس اعلام مي كنيد وقت درس تمام شده است، ديگر آن را ادامه ندهيد، مگر آن كه ادامه درس با مشورت خود شاگردان و بدون رودرواسي آنان انجام گيرد.
4. عدم تغییر زمان تدریس
در كلاس هاي اختياري - تا آنجا كه امكان دارد – بكوشيد، زمان تدريس را تغيير ندهيد و درس را بدون علت ضروري تعطيل نكنيد. استادي مي گفت: به تجربه براي من ثابت شده كه تغيير زمان كلاس و يا تعطيل كردن كوتاه مدت آن، باعث كم شدن تعداد شاگردان مي شود.
5. برنامه ریزی آموزشی
درس خود را با توجه به زمان پيش بيني شده و تعداد جلسات تدريس و روزهاي تعطيل زمان بندي كنيد تا از نظر زماني در پايان دوره يا ترم و يا سال با مشكلي روبرو نشويد. اين كار نوعي «برنامه ريزي آموزشي» است. استادي را مي شناسم كه هميشه با شروع درس ها، تقويمي تهيه مي كند و با توجه به روزهاي تعطيل و تعداد جلسات، برای درس خود برنامه ريزی دارد.
افزودن دیدگاه جدید