عاشورا، واقعه ای ماندگار
به گزارش خبرنگار بلاغ، دکتر زهرا روح الهی امیری استاد حوزه و دانشگاه و عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم(علیه السلام) در یادداشتی در خصوص فرا رسیدن محرم الحرام به بیان نکاتی از از زندگی سرور و سالار شهیدان پرداخت که در ادامه می خوانیم.
بسم الله الرحمن الرحیم
همه مکاتب الهی و حتی بشری در پی ارائه نظامی از رفتارها هستند تا پیروانشان بدان شاخصه ها شناسایی شوند. پویایی و پایایی این مکتب ها بسته به ظرفیت های درونی و غنای مولفه های سازنده آن متفاوت بوده است. این نظام رفتاری گاه بر اساس باورها و اعتقادات آن مکاتب و گاه به جهت الگو های معرفی شده در آن شکل می گیرد. مکتب تشیع در داشتن مبانی اعتقادی قوی و مولفه ها و عناصر سازنده انسان می تواند نقش مهمی در ساختن جامعه ایده آل بشری داشته باشد.
علاوه بر مبانی عمیق نظری؛ الگو های انسانی این مکتب نیز در میان جوامع انسانی شاخص هستند. تا بدان اندازه که جرج جرداق مسیحی علی(علیه السلام) امام اول شیعیان را مجسمه عدالت انسانی معرفی می نماید. در میان این الگو های بی نظیر انسانی و وقایع مهم تاریخ پر فراز و نشیب تشیع امام حسین و واقعه عاشورا نقطه عطفی در تاریخ بشریت محسوب می شود. بسیاری از نویسندگان و رهبران نهضت های جهان مانند گاندی امام حسین (علیه السلام) را مدل رفتاری خود در رهبری قیام ها دانسته اند.
عاشورا واقعه ای در تاریخ است که هرگز محدود به زمان اتفاق خود نشد بلکه تاثیرات عمیقی را در زندگی بشر گذاشته است. در این یادداشت به دو مورد از هزاران اشاره خواهد شد:
ارائه مدل عزت مدارانه:
در نهضت امام حسین(علیه السلام) همواره شعاری به نقل از امام مطرح شده که مرگ عزت مندانه را بر زندگی در زیر بار ذلت ترجیح می دهند. سوالی که این جا مطرح می شود آنست که چه پیشنهادی به امام شده که امام چنین مدلی را برای زندگی نفی می کنند.
با دقت در وقایع این رخداد متوجه می شویم که سیاست حکومت یزید ابتدا بر کشتن امام و یارانش نبوده عناصر این حکومت از ابتدا سعی داشتند تا بین امام و پیروان ایشان جدایی بیاندازند و با تهدید و تطمیع جمع یاران ایشان را متفرق نمایند که موفق شدند و بدین ترتیب امام در انقلاب خود بی یار و یاور ماند. عقل مادی حکم می کند در نبود یاران معتنابه که بتوانند در رسیدن به اهداف اعلام شده یاری گر انقلاب باشند رهبر انقلاب به ناچار باید پیشنهادات طرف مقابل خود را بپذیرد. این پیشنهاد هرچه باشد در ظاهر امر بهتر از کشته شدن و به اسارت رفتن زن و فرزندان خواهد بود.
اما در واقعه عاشورا بر خلاف انتظار همگان و یزید امام به قیمت کشته شدن حاضر نشدند تا پیشنهادات یزید را بپذیرند. این پیشنهادات چه بوده است؟. مهمترین آن دست کشیدن از آرمان انقلاب، سکوت در برابر ظلم حکام بنی امیه و تایید حکومت آنان و بیعت با یزید اعلام شده بود.
امام می توانست مانند خیلی از انسان های آن روزگار حتی برای موقت و برگشت شرایط پا بر اعتقادات و باورها و آرمان ها گذاشته و بنا بر مصلحت گروهی، حزبی، فردی و خانوادگی و برای رهایی از خطر عظیمی که او و خانواده و یارانش را تهدید می کرد؛ پیشنهادات را قبول نماید اما اعلام می کند که هرگز حاضر نیست زندگی با ذلت را بپذیرد و شاهد انحراف ، زورگویی و ظلم یزید باشد. امام حسین(علیه السلام) با عدم قبول مشروعیت یزید به همه پیروان مکتب خود آموخت که فدا شدن انسان بهتر است از فنا شدن اعتقادات و باورها. و زندگی زیر بار ظلم همراه با ذلت نتیجه ای جز فراموش شدن اصول و ارزش ها نخواهد داشت پس در این شرایط مرگ عزتمندانه را بر زندگی زیر سایه ذلت و ظلم ترجیح می دهد.
تبدیل تهدید به فرصت:
در حوزه استفاده از فرصت ها واقعه عاشورا مهم ترین درس را به پیروان خود آموخت این برهه خونبار تشیع در ظاهر می توانست تاریخ اتمام و انقطاع شیعه از حیات سیاسی و اجتماعی باشد اما استفاده از فرصت حضور خاندان اهل بیت(علیهم السلام) در میان مردم به آن شکل فجیع و قرار گرفتن سرهای مطهر بر روی نیزه ها تابلویی برای اعلام سیاست ها و نظرات اهل بیت(علیهم السلام) شد. حضور پیام آوران عاشورا و در راس آن حضرت عقیله بنی هاشم زینب کبری(سلام الله علیها) همه تهدیدات موجود برای شیعیان را تبدیل به فرصت مناسبی برای ابراز وجود و بیان حقایقی نمود که قبل تر در حکومت بسته و خفقان ایجاد شده در دستگاه معاویه و بعد از او یزید امکان آن نبود بدین ترتیب این واقعه در دل تاریخ ماندگار شد و تا بدین زمان پرچم اعتقادی شیعه در برابر ظلم جائران و یزیدیان گردیده است.
افزودن دیدگاه جدید