رفتن به محتوای اصلی
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان:

در عرصه جهانی ابزار هم باید جهانی باشد

تاریخ انتشار:
جلسه بررسی شیوه های نوین تبلیغ در عرصه فضای مجازی در مؤسسه آموزش عالی مجتهده امین(ره) برگزار شد.
حجت الاسلام قطبی

به گزارش بلاغ به نقل از شبستان، حجت الاسلام و المسلمین محمد قطبی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، در جلسه بررسی شیوه های نوین تبلیغ در عرصه فضای مجازی که شامگاه 26 آبان ماه برگزار شد،با بیان مقدمه ای درباره جایگاه تبلیغ در عصر حاضر عنوان کرد: تبلیغ یعنی رساندن پیام خدا به مردم که لازمه آن تفقه در دین و بعد از آن برگشت و ابلاغ و انذار مردم است که لازمه آن استفاده از ابزار تبلیغ است و به دلیل استفاده در این جهت قداست پیدا می کند.
وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر در عرصه تبلیغ شیوه های خوبی وجود دارد مانند تبلیغ شفاهی که گاهی محدودیت و اشکال هایی در این زمینه به وجود می آید که امکان چنین تبلیغی گرفته می شود.
حجت الاسلام قطبی افزود: امام خمینی(ره) در سال 42 دستگیر و به عراق و بعد از آن به پاریس تبعید شدند، ایشان باید پیام سیاسی خود را به مردم می رساندند و حاکمیت دینی را از پاریس اداره می کردند، لذا ایشان اولین کسی بودند که از تبلیغ نوین دینی کمک گرفتند در عرصه جهانی ابزار هم باید جهانی و پیام و سخنرانی های ایشان از طریق نوار و اعلامیه ها به دست یاران ایشان در ایران می رسید که با مشقت های فراوان و نبود امکانات آنها را منتشر می کردند، که اثر آن را همگان در جریان پیروزی مشاهده کردیم.
وی با تأکید بر این که در عرصه جهانی ابزار هم باید جهانی باشد، افزود: در حال حاضر عصر ارتباطات و دنیای دیجیتال است و ارتباطات جهانی وسیع است و نمی توان خودمان را به جلسات خانگی محدود کنیم، امروزه هیچ خبری قابل نشر نیست مگر در کمتر از سه دقیقه تمام دنیا خبردار می شود مانند حادثه تروریستی اخیر پاریس که زمان فیلمبرداری تا دریافت آن در دنیای ارتباطات کمتر از سه دقیقه طول کشید.
رئیس میز تخصصی توسعه و تعمیق فرهنگ قرآنی در ادامه با اشاره به نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپا و آمریکای شمالی اظهار داشت: رهبرمعظم انقلاب ازاین ابزار برای رساندن پیام خود به جوانان اروپا و آمریکای لاتین استفاده کردند و دیدیم در کمتر از یک ماه بسیاری از مخاطبان به این پیام لبیک دادند.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به 24 هزار مخاطب نرم افزار تلگرام در ایران، خاطرنشان کرد: یکی از ابزارهای تبلیغ استفاده از شبکه های اجتماعی مانند تلگرام است و این در حالی است که هر عضو می تواند کانال بسازد و بطور نامحدود عضو داشته باشد مانند کانال سردار سلیمانی که قریب به 14000 مخاطب دارد، اینها فرصت است و باید آن را مغتنم بشماریم.
وی با بیان این که درحال حاضر درحوزه صنایع فرهنگی، تبلیغ را برپایه فعالیت می دانیم، گفت: مانند این که در یک ماه چه تعداد منبر، کلاس و جلسه پرسش و پاسخ احکام برگزار شده است.
وی افزود: نوع دوم تبلیغ بر پایه خدمات است مانند پزشکی که در مطب می نشیند و دیگران به او مراجعه می کنند، مانند فعالیت دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در مرکز ملی پاسخگویی که متأسفانه در زمینه خدمات تبلیغی کم کار صورت گرفته است.
حجت الاسلام قطبی با اشاره به این که نوع سوم تبلیغ، تبلیغ محصول محور است، گفت: مانند این که از مطالعه و بررسی کمبود های موجود محصولی را تولید و در اختیار مردم قرار دهیم که می توان قلم قرآنی را مثال زد که نیم میلیون از آن در ایران بفروش رفته است.
وی گفت: باید در زمینه رشد صنایع فرهنگی تلاش کنیم و کافی است نگاهی به آمارها انداخته شود تا متوجه اهمیت کار شویم مثلا طبق آمار سالانه 25 میلیون زائر از مشهد مقدس زیارت می کنند و طبق آمار یک میلیارد و پانصد میلیون سوغات از مغازه های اطراف حرم خرید می شود که 50درصد از این محصولات چینی است.
رئیس میز تخصصی توسعه و تعمیق فرهنگ قرآنی ادامه داد: چینی ها در این زمینه فکر کرده اند، ولی ما به جای اینکه محصول زائر محور باشد و فرزندان ما با دیدن این سوغات دلش برای حرم رضوی پر بزند متأسفانه مشتاق یادگیری حرکات موزون عروسکی می شود که ما برای او سوغات آورده ایم.
وی در پایان با تأکید بر این که در حوزه سنت های دینی غفلت کرده ایم، گفت: در سنت های آئینی، رسانه های خوبی وجود دارد و همچنین درحوزه خانواده که یکی از رسانه هایش سفره است، که در کنار آن پیوندهای خانوادگی تقویت می شود.

افزودن دیدگاه جدید

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.