بستر فضای مجازی باید با محتوای دینی همراه باشد
به گزارش خبرنگار بلاغ، ابوالحسن فیروزآبادی در سومین نشست گروه های تبلیغ نوین دفتر تبلیغات اسلامی با عنوان کارآمدسازی فعالیتهای فرهنگی و تبلیغی که پیش از ظهر امروز در سالن همایشهای غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، اظهار داشت: فضای مجازی فضایی است که در بستر آی سی تی شکل میگیرد و موازی با فضای واقعی است.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور این فضا به دنبال ایجاد ارتباط بین انسانها ، اطلاع رسانی، خدمت به حوزه سرگرمی و ارائه خدمات گوناگون به مردم باشد،افزود: این فضا در حوزه فرهنگی و اجتماعی فضایی زمینه ساز است.
وی با اشاره به اینکه به میزانی که فضای واقعی به ما موجودیت میبخشد در فضای مجازی هم ما مدینیتی مخصوص به خود را داریم، خاطرنشان کرد: در فضای مجازی ارتباط انسانها با فضای عادی متفاوت است، فضای مجازی فضای غیر هم حضوری است که فرد میتواند در هر زمان و مکانی با فردی در هر زمان و هر مکان دیگر ارتباط داشته باشیم.
فیروزآبادی اطلاعات فشرده در این عرصه را خصوصیت دیگر فضای مجازی دانست و عنوان کرد: در این فضا نوع ارتباط و نوع ادراک متفاوت است، انسان با استفاده از این ابزار بیش از حد بصری شده وانسان چیزهایی را میبیند که بشر گذشته در طول زندگی خود نمیدیده است.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور با بیان اینکه بشر در این عرصه از طریق یک پنجره وارد میشود ، خاطرنشان کرد: بیش از 64 درصد مردم جز کاربران پیام رسانها هستند که از محیط اطراف خود قطع ارتباط کرده وبا یک پنجره وارد فضای مجازی شده و مفاهیمی را منتقل میکنند.
وی سرعت شهروندان این فضا از دیگر ویژگیهای این شهر دانست و افزود: نزدیک به 7 میلیارد موبایل و 2 و نیم میلیارد کامپیوتر در دنیا داریم و انسانی وجود ندارد که در شهر زندگی کند و موبایل نداشته باشد.
فیروزآبادی خاطرنشان کرد:مذهب باید به این حوزه ورود کند و باید این بستر با زمینه مذهبی همراه شود و تا زمانی که به این امر نرسد ما کوتاهی کردهایم، میتوانیم تمام ابعادی که در مذهب و دین وجود دارد را در این عرصه وارد کنیم.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور تصریح کرد:نوع ارتباطات در این فضا که حوزههای گوناگونی دارد ویکی از آنها شبکههای اجتماعی بوده تعاملی است، بیش از 90 درصد پیام رسانها در شبکههای مجازی در ایران محتوای سرگرمی دارند.
وی با اشاره به اینکه این گروهها به صورت دینامیکی شکل میگیرند، افزود: این گروهها دائم در حال بزرگ شدن و عضو گیری هستند و ما در حال حاضر گروههای تا 2 میلیون را هم در ایران داریم اما مذهب در این عرصه ورود نکرده و این نقص ما است.
فیروزآبادی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در حوزه فضای مجازی، گفت: باید در این زمینه فعال باشیم و مقام معظم رهبری هم بر این امر تاکید داشته است، مهمترین خصیصه این شبکهها تعاملی بودن آنها است که از وب 2 به وب 3 تغییر کرده است، در وب 3 که وب معنایی است تلاش میشود که زبان را به صورت هستی شناسانه تجزیه کرده و به این صورت مانع زبان برداشته میشود.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور با اشاره به اینکه در فضای دینی با استفاه از این ابزار میتوانیم تجارب دینی متفاوتی را انتقال دهیم، افزود: استفاده از دین در فضای مجازی یک بار به صورت «مذهب به شکل آنلاین» هست که به مردم اطلاعاتی در حوزه دین داده میشود و دیگری «مذهب آنلاین» است که افراد فرصت را برای تعامل دینی پیدا میکنند.
وی با بیان اینکه امروز در جهان کلیساهای مجازی وجود دارد که از همه ویژگیهای یک کلیسا واقعی برخوردار اند، خاطرنشان کرد: ما هم باید در این عرصه حضور فناورانه داشته باشیم، که در زمانی که افراد در وب 4 که بیشترین میزان زمان خود را در فضای مجازی میگذرانند و از آن به وب همزی یاد میشود در آینده انسانها به آن وارد میشوند که درواقع انسان با اجسام همزی میشود جایی برای مذهب و محتوای دینی وجود داشته باشد.
فیروزآبادی با اشاره به اینکه با عقاید متفاوت افراطی گری و تساهل گری همزمان مواجه هستیم، افزود: این شبکهها باید ابزاری برای مبارزه با این عقاید باشد.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور با اشاره به آماری از کاربران شبکههای مجازی، عنوان کرد: بعد از شرکتهای امریکایی شرکتهای چینی بیشترین حضور را در شبکههای مجازی دارند، یک و نیم میلیارد نفر در شبکه اجتماعی فیس بوک حضور دارند و این شبکه مجازی در 126 کشور جایگاه اول را دارد اما این ابزار در جاده دیگران دارد رشد میکند و محتواهایی شکل میگیرد که همگام با پیوند دینی ما نیست.
وی با ابراز نگرانی از فالورهای بسیار بالای شبکههای مجازی خارجی در ایران، تصریح کرد:ابزارهای مجازی کلوپ و آپارات با وجود اینکه ما مانند خارجیها برای آنها ابزار و عرصه فراهم نکردیم توانستند به گشایش خوبی برسند و این نشان میدهد که در عرصه شبکههای مجازی هم کشورمی تواند به جایگاه درستی دست یابند.
فیروزآبادی از 21 میلیون نصب تلگرام در کشور خبرداد وافزود: ایرانیها 18 میلیون بار واتس اپ را نصب کردهاند، کاربرهای فعال این شبکهها با میزان نصب آن متفاوت است که برآورد شده است حدود 15 میلیون نفر کاربر تلگرام در کشور وجود دارد.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور با اشاره به اینکه در اینستاگرام آمار 2 و نیم میلیون آنلاین را همزمان داریم، بیان کرد: در روز پنجشنبه و جمعه بیشترین حضور را دارد که این نشان میدهد که جنبه سرگرمی این ابزار هم پیشی میگیرد.
وی بااشاره به اینکه بازیهای رایانهای در کشور 18 میلیون نفر بازی کننده دارد،خاطرنشان کرد: 60 درصد این افراد پسر و 85 درصد مجرد بوده میانگین سن این افراد هم 16 سال است، 90 درصد این بازیها هم خارجی هستند.
فیروزآبادی با ارائه آماری از اینکه بازار بازیهای کامپیوتری 76 میلیارد دلار است، عنوان کرد: در آمد آمریکا از این محل دو برابر درآمد هالیوود است در حوزه بازیها رتبه 49 را داریم که باید در این زمینه حرکتی صورت بگیرد، حرکتهای خوبی هم صورت گرفته اما به این دلیل که از حقوق مولفان دفاع نمیشود نمیتواند مؤثر واقع شود.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور افزود: نوع جدیدی از بازی به نام زندگی دوم رواج یافته است و خیلیها زندگی دوم را با این بازیها تجربه میکنند و شرکتهای غربی این زندگی دوم را با روشهای غربی رواج میدهند.
دیدگاهها
خدا فوت خیلی مطالب عالی می باشد.
افزودن دیدگاه جدید