رفتن به محتوای اصلی
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه اصفهان:

ابزارهای نوین کنار روش‌های سنتی برای تبلیغ دین به‌کار گرفته شود

تاریخ انتشار:
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی‌حوزه علمیه اصفهان با اشاره به اینکه می‌توان از ۲۹۰ رشته ناظر به تجسمی در تبلیغ دین استفاده کرد، گفت: کنار روش‌های سنتی تبلیغ روش‌ها و ابزارهای نوین می‌تواند اثرگذاری بیشتری داشته باشد.
حجت الاسلام محمد قطبی

به گزارش خبرنگار بلاغ،حجت‌الاسلام محمد قطبی در سومین نشست از سلسله نشست‌های گروه تبلیغ نوین دفتر تبلیغات اسلامی با‌ عنوان کارآمدسازی فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی که پیش از ظهر امروز در سالن همایش‌های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، اظهار داشت: در فضای انتقال فضای دینی به مخاطب روش‌های مختلفی مرسوم است که در سطح دنیا افراد برای انتقال پیام خود پیش می‌گیرند.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه اصفهان افزود: تبلیغ آن‌چنان مهم است که افراد برای انتقال پیام خود برای فروش کالای تجاری به‌سمت استفاده از روش‌های گوناگونی می‌روند، عرصه تبلیغ از رسالت‌های وحیانی و دینی تا تبلیغ محصولات تجاری پیش می‌رود.
وی با بیان اینکه واژه فعالیت کنار دو واژه خدمات و محصول مفهومی را ارائه می‌دهد، خاطرنشان کرد: وقتی در‌صدد انتقال مفاهیمی به مخاطب هستیم در حال انجام فعالیتی هستیم که در محدوده فرهنگ قرار می‌گیرد و اگر انحصار به یک فرد پیدا کرد در دایره خدمات قرار می‌گیرد.
قطبی تصریح کرد: در مسائل دینی وقتی مباحث دینی را به‌صورت کلی بیان می‌کنیم، فعالیت است اما وقتی فرد به‌صورت شخصی مراجعه می‌کند خدمات است.
رئیس دفتر تبلیغات حوزه علمیه اصفهان عنوان کرد: محصول هم به کالا و رسانه‌ای گفته می‌شود که لازم نیست من تولیدکننده به‌دنبال آن بروم و در واقع کالایی است که خود محملی می‌شود برای انتقال پیام به مخاطب که از آن می‌توان به تسبیح و مهر و کتاب نام برد.
وی با اشاره به اینکه در بحث‌های کلی تبلیغی نمی‌توان ریز شد و این امر حالت دفعی ایجاد می‌کند، خاطرنشان کرد: در عرصه تبلیغی در شرایطی هم بحث مداخله پیش می‌آید و باید در حوزه زندگی دو فرد هم ورود کرد.
رئیس دفتر تبلیغات حوزه علمیه اصفهان با اظهار "ابزارهای مجازی این فرصت را ایجاد کرده‌اند که پیام را بدون الزام وجود حضوری انتقال دهیم" افزود: امروز فناوری نرم به‌دنبال مدیریت ذهن است که باید در روش‌های تبلیغی لحاظ شود.
وی با بیان "برای اینکه مخاطب را قانع کنیم و مدیریت ذهن او را به دست گیریم باید از روش‌های مدیریت نرم استفاده کنیم" گفت: این روش سبب ایجاد روش و منشی در فرد می‌شود و هویت‌ساز است که در حوزه تبلیغات تجاری بسیار استفاده می‌شود.
قطبی همچنین گفت: در حوزه تبلیغات دینی تعداد کتاب‌هایی که وجود دارد از نظر کمی کمتر از کتاب‌هایی است که در این چند سال در حوزه تبلیغات تجاری منتشر شده است.
رئیس دفتر تبلیغات حوزه علمیه اصفهان با ابراز "فناوری را می‌توانیم در یک ابزار سخت پیاده کنیم که از آن به صنایع فرهنگی و خلاق یاد می‌شود" خاطرنشان کرد: ابزارهایی که استفاده می‌کنیم خیلی اوقات نشانه‌هایی از فرقه‌ها و دین‌های گوناگون را با خود دارد و به این شیوه زمینه‌سازی کرده‌اند، این نشانه‌های محمل سازی گرایش به یک دین و آئین و فرقه است.
وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین مؤلفه در انتخاب گرایش‌ها هسته مرکزی یک گروه و اقتضای محیطی است، تأکید کرد: بازی‌های محلی تفکر حاکمیت آن زمان را با خود به‌همراه داشته است، جشن‌های نوروز و یلدا همگی پیام‌ها را به‌همراه دارد، در آئین‌های مذهبی هم می‌توان تجلی یک فرهنگ مذهبی را دید.
قطبی با یادآوری اینکه گاهی یک واژه بار معنایی بسیاری دارد، گفت: بیش از 290 رشته ناظر به تجسمی در کشور ما وجود دارد که می‌تواند در تبلیغ مورد استفاده قرار بگیرد، گاهی فرم یک شهر معطوف به یک پیام است و می‌تواند مفاهیم بسیاری را با خود به‌همراه داشته باشد.
رئیس دفتر تبلیغات حوزه علمیه اصفهان با بیان "معماری اسلامی می‌تواند پیام‌رسان باشد که امروز از آن غافل شده‌ایم" عنوان کرد: در رسانه‌های دیجیتال هم دریایی از انتقال مفاهیم جای می‌گیرد که طلبه‌ها  در این عرصه خوب ورود کرده‌اند.
وی با اعلام "در منظومه تبلیغات دینی به این دلیل که بیشترین تجربه ما در فعالیت‌های فرهنگی مبتنی بر انسان است گرایش داریم در همین حوزه بمانیم" عنوان کرد: رسانه شفاهی ارزش دارد اما اگر کنار آن از ابزارهای دیگر هم استفاده کنیم می‌تواند انتقال پیام با سرعت و صحت بیشتری صورت بگیرد.

 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.