فمينيسم و جايگاه زن در اسلام - 3
حجاب و پوشش بانوان
حجاب از مقوله هايى است كه با فطرت انسان آشناست و اختصاص به زن ندارد و فقط در باب كيفيت آن است كه در اين باره زن از مرد متمايز مى باشد حجاب زن در ديدگاه اسلام پوشش معقول است كه ممكن است با توجه به آداب و رسوم هر ملتى كيفيت و شكل مخصوص به خودرا دارا باشد.
امام در پاسخ سؤالى در اين باره مى فرمايند:
حجاب به معناى متداول ميان ما كه اسمش حجاب اسلامى است با آزادى مخالفتى ندارد.اسلام با آنچه خلاف عفت است مخالفت دارد و ما آنان را دعوت مى كنيم كه به حجاب اسلامى رو آورند... زنان شجاع ما ديگر از بلاهايى كه غرب به عنوان تمدن به سرشان آورده است به ستوه آمده اند و به اسلام پناهنده شده اند. (34)
در اسلام زن بايد حجاب داشته باشد ولى لازم نيست كه چادر باشد بلكه زن مى تواند هرلباسى را كه حجابش را به وجود آورد اختيار كند. (35)
در وزارتخانه هاى اسلامى نبايد زن هاى لخت بيايند، زن ها بروند اما با حجاب باشند مانعى ندارد بروند اما كار بكنند لكن باحجاب شرعى باشند، با حفظ جهات شرعى باشند. (36)
هوشيارى امام در حفظ منزلت زن در پاسخ به فريب كاران
در يكى از سؤالاتى كه از امام راحل شده است، سعى شده با فريب كارى حجاب را عامل انزوامعرفى كنند، در اين سؤال آمده است:
اين چادر، آيا صحيح است كه اين زن ها خود را در زير چادر مخفى كنند؟ اين زن ها درانقلاب شركت كردند، كشته دادند، زندان رفتند، مبارزه كردند. اين چادر هم يك رسم از قديم است، حالا ديگر دنيا هم عوض شده، حالا اين صحيح است كه مثلا اينها خودشان را مخفى كنند؟
امام قدس سره در پاسخ مى فرمايند:
اولا اينكه اين يك اختيارى است براى آن ها، خودشان اختيار كردند. شما چه حقى داريد كه اختيار را از دستشان بگيريد؟ ما اعلام مى كنيم به زن ها كه هر كس چادر مى خواهد هر كس پوشش اسلامى مى خواهد، بيايد بيرون، از سى و پنج ميليون جمعيت ما، سى و سه ميليونش بيرون مى آيد. شما چه حقى داريد كه جلو اينها را بگيريد؟ اين چه ديكتاتورى است كه شمانسبت به زن ها داريد؟ و ثانيا اينكه ما يك پوشش خاصى را نمى گوييم، براى حدود زن هايى كه به سن و سال شما رسيده اند هيچ چيزى نيست، ما زن هاى جوانى كه وقتى ايشان آرايش مى كنندو مى آيند يك فوج را دنبال خودشان مى كشند، اينها را داريم جلوشان را مى گيريم، شما هم دلتان نسوزد. (37)
البته بايد توجه داشته باشيد كه حجابى كه اسلام قرار داده است، براى حفظ آن ارزش هاى ماست. هر چه را كه دستور فرموده است، چه براى زن و چه براى مرد، براى اين است كه آن ارزش هاى واقعى كه اينها دارند و ممكن است به واسطه وسوسه هاى شيطانى يا دست هاى فاسداستعمار و عمال استعمار پايمال مى شدند اينها، اين ارزش ها زنده بشود. (38)
آزادى زن در ديدگاه امام قدس سره
امام در رهنمودهاى خود به اين نكته توجه داشتند كه:
ما دو قسم آزادى داريم كه يك قسم مفيدش در غير زمان اين دو جنايتكار بود و در زمان اينها اين قسم از آزادى بكلى ممنوع بود و آن آزادى آن ها مى خواستند كه زن ها آزاد باشند كه هر جورى بزك بكنند و بيايند توى خيابان ها و با جوان ها خداى ناخواسته چه بكنند. آن را آزادى قرار داده بودند. حالا هم الآن آن هايى كه مى خواهند اسلام نباشد دلشان براى اين آزادى مى سوزد. (39)
آن ها آزادى را در يك جبهه نگه داشته بودند و فرياد هم مى زدند: «آزاد زنان و آزادمردان » همين ها بودند مقصودشان كه اينها آزادند هر كارى كه مى خواهند بكنند، به هر مركزفحشايى مى خواهند بروند. اختناق در يك جبهه ديگر بود، براى قلم هايى كه اگر مى خواست كسى يك كلمه راجع به مصالح مملكت بنويسد، راجع به مصالح اسلام بنويسد، اينها آزاد نبود و اختناق بود. (40)
اينها آنقدر كه به نيروى انسانى اين كشور ضرر زدند به آن ذخاير آنها ضرر نزدند. انسان هارا فلج كردند، جوان هاى ما را از بين بردند، جوان هاى ما كه بايد خدمت بكنند به اين كشور،كشاندند به يك جاهايى كه در آنجاها جز اينكه افكارشان لج بشود و نتوانند خدمتى بكنند به اين مملكت، چيز ديگرى نبود.
تمام مراكز فحشا را اينها درش را باز كردند و با بوق و كرنا، ترويج كردند و كمك كردند كه اين جوان هاى ما بروند در اين مراكز فحشا و فلج بشوند، همانجا بايد دفن بشود جوانى شان،جوانى اين جوان هاى ما را، از آن ها گرفتند، فلجشان كردند، اين خواهرهاى محترمى كه در دام اينها افتادند و در دام ترويج هاى آن ها افتادند و در تبليغات آن ها افتادند و از آن وظيفه انسانى شان سلب شدند، ملعبه دست جنايتكاران شدند، اين تاسفى براى اشخاصى كه غيرتمندند،اشخاصى كه خوى انسانى شان را از دست ندادند يك تاسفى هميشگى هست كه اين محترمات رااينها چه كردند به اسم آزادى. (41)
خاتمه
زن در ديدگاه اسلام با مرد در حقيقت انسانى و سير تكاملى تفاوتى ندارد، بر اين اساس درعرصه هاى اساسى هر دو دوش به دوش هم پيش مى روند از جمله:
1 - در عرصه كمال و سير تكاملى علمى؛
2 - در عرصه جزا و دست يابى به پاداش الهى؛
3 - در عرصه جنت و دست يابى به مقامات اخروى؛
4 - در عرصه تقرب و دست يابى به مقامات معنوى.
ترديدى نيست كه در عرصه هاى مورد اشاره زن و مرد در نگرش اسلامى مساوى اند، تنها دربرخى از عرصه هاى فرعى زندگى است كه هر كدام با توجه به جايگاه ويژه اى كه در نظام احسن دارند از حيث احكام اسلامى تفاوت هايى بر اساس عدالت الهى دارند كه با فلسفه خلقت آنان هماهنگى كامل دارند.
پى نوشت:
34) ر.ك، تبيان، دفتر هفتم، ص 95.
35) ر.ك. تبيان، دفتر هفتم، ص 95.
36) ر.ك. تبيان، دفتر هفتم، ص 96.
37) ر.ك. تبيان، دفتر هفتم، ص 96.
38) ر.ك. تبيان، دفتر هفتم، ص 97.
39) ر.ك. تبيان، دفتر هفتم، ص 263.
40) ر.ك. تبيان، دفتر هفتم، ص 264.
41) ر.ك. تبيان، دفتر هفتم، ص 265.
افزودن دیدگاه جدید