توجه به جنبه های تربیتی سبب بازدهی بیشتر تبلیغ می شود
حجت الاسلام و المسلمین سید شهاب الدین حسینی نخبه تبلیغی و عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی تهران در گفتگو با خبرنگار بلاغ به تشریح برخی آسیبها و مسائل مهم در امر تبلیغ پرداخت.
وی با تأکید بر اجتناب از طرح مباحث تفرقه انگیز گفت: از آنجایی که الگوهایی همچون ائمه معصومین(ع) را داریم باید سیره اخلاقی و معنوی آنها را برای جوانان برجسته کنیم و به شدت از موارد تنش زا بپرهیزیم. بعضی از این نکات اخلاقی را بنده در محیط های دانشگاهی گفتهام و بسیار مورد توجه قرار گرفته است. حتی در سفری که به خارج از کشور داشتم مباحثی از کلام جدید و فلسفه غرب را آماده کرده بودم، ولی میدیدم هر وقت نکتههای تربیتی و اخلاقی را از زندگی و سیره ائمه برای آنها میگویم خیلی مورد توجه قرار میگیرد و یادداشت میکنند. لذا جنبههای اخلاقی و تربیتی بیشتر از مباحث استدلالی اثرگذار است. گرچه آن هم به جای خودش درست است ولی فضای خاصی را میخواهد و در همه جا و هر شرایطی نمیشود مباحث استدلالی را بیان کرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی تهران شیوه بیان را دیگر نکته مهم در تبلیغ دانست و افزود: نوع بیان ما بسیار مهم است. بعضی از حوادث تاریخی وجود دارد؛ که واقعیت هم دارد، ولی گفتن هر نکته و حادثه تاریخی در هر جمعی به مصلحت نیست. تجربه شخصی من این است که نکات اخلاقی و تربیتی بازدهی بیشتری میتواند داشته باشد. ما باید روی این جنبهها با ظرافت خاصی کار کنیم که نوع بیان و قالب آن هم بسیار مهم است.
حجت الاسلام حسینی در پایان در خصوص مخاطب شناسی در تبلیغ گفت: در بحث تبلیغ باید مخاطبین خودمان را بشناسیم و بدانیم حساسیتهای آنان در چه زمینههایی است و اگر در جمع دیدیم افرادی هستند که بعضی مطالب برایشان قابل هضم نیست آن را بیان نکنیم. باید به حساسیتهای مخاطبین توجه داشته باشیم. چرا که برخی از سخنان ممکن است موجب تنش شود و واقعاً جامعه ما ظرفیت تنش بیش از اندازه را ندارد؛ لذا آن را باید در جمع های تخصصی بیان کرد. رعایت کردن حساسیتهای مستمعان و مخاطبان و همچنین انتخاب سوژه و موضوع بسیار مهم است. موضوع باید هم به روز باشد و هم آثار و بازدهی تربیتی داشته باشد. به نظر من اگر بتوانیم در قالب هنر، شعر، ادبیات و داستانهای زیبا، زندگی معصومان و نکات اخلاقی را بیان کنیم خیلی میتواند مهم و مؤثر باشد.
افزودن دیدگاه جدید