تشرف بانوی عربستانی به تشیع /دفاع توریست ها از فرهنگ و تمدن ایران اسلامی در کشور خود
به گزارش بلاغ به نقل از حوزه، حجت الاسلام سید حامد حکیمی پور، مسؤل اداره تبلیغ جامعة المرتضی (ع) از مبلغین موفق در عرصه تبلیغ توریسم و فضای مجازی، به تشریح ظرفیت های توریسم برای آشنایی و تبلیغ آموزه های دینی و نیز استفاده از پدیده فضای مجازی برای اثبات حقانیت اسلام و تشیع پرداخت.
گفت و گوی با این روحانی فعال در عرصه تبلیغ بین الملل را در ذیل می خوانید؛
تبلیغ در عرصه بین الملل را از سال 86 به واسطه فراگیری زبان عربی در پایه های ابتدایی حوزه آغاز کردم و در این مورد نقش خانواده ام که عمدتا دانش آموخته حوزه هم بودند، در فراگیری زبان عربی بسیار تأثیر گذار بود.
پیش از آن به دلیل علاقه به فعالیت در فضای مجازی، کار با شبکه های مجازی و اتاق های گفتگوی آنلاین را شروع کرده بودم و به طور متناوب به فعالیت در این فضا، در موضوعات مختلف می پرداختم.
وب گردی تبلیغ حوزوی
با جدی شدن و داغ شدن بحث شبکه های مجازی در کشور، قدم به وب گردی با هدف اشاعه اسلام ناب محمدی (ص) گذاشتم در وب گردی ها، با اتاق هایی به اسم مذاهب که در آن به ترویج وهابیت، شبهه پراکنی در مسائل توحید، شرک، توسل و ... اقدام می کردند، آشنا و به پاسخ گویی به آنها با زبان عربی و فارسی پرداختم.
ورود به عرصه بین الملل و احتیاج به زبان بین المللی
با پیشرفت سریع و علاقه به فعالیت تبلیغی در شبکه مجازی، متوجه اصل مهمی شدم و آن نیاز به یک زبان بین المللی به نام زبان انگلیسی برای فعالیت و تأثیر گذاری بهتر در عرصه تبلیغ بین الملل بود. پس از آن به صورت جدی زبان انگلیسی را دنبال کردم و توانستم با علاقه و پشت کار زیاد و صد البته عنایت پرودگار، به پیشرفت قابل ملاحظه ای در زمینه مکالمه انگلیسی نائل آییم.
آشنایی با جوان تونسی در شبکه مجازی
نیاز به تکمیل و ارتقاء سطح دانش زبانی، بنده را بر این داشت در شبکه های آموزش زبان آغاز به فعالیت کنم. اما با یک تیر دو نشان را هدف گرفتم، علاوه بر ارتقای سطح زبانی به بهانه معرفی فرهنگ ایرانی در صفحات مربوط به فرهنگ با عنوان "کالچر پیج"، به معرفی جذابیت های مکتب تشیع نظیر عزاداری های محرم، مناسک ماه رمضان، زیارت عتبات و ائمه طاهرین و ... می پرداختم. از این جهت در این فضاها با مخاطبین خارجی متعددی ارتباط گرفتم که عمدتاً متأثر از رسانه های خارجی به دنبال کسب اطلاعات واقعی از اسلام، تشیع و ایران بودند. به عنوان نمونه با جوان، تونسی18ساله ای ازطریق یکی از سایت های آموزش زبان آشنا شدم که سؤالات بسیار و کنجکاوی فراوانی نسبت به تشیع داشت.
با او در زمینه های مختلف به گفت و گو مجازی پرداختم. به لطف خدا و عنایت اهل بیت (ع) این جوان 18 ساله مذهب شیعه را برای خود انتخاب کرد و اکنون بیش از 4 سال است با او ارتباط دارم.
تشرف بانوی عربستانی به تشیع
با خانمی از عربستان در همین شبکه های مجازی آشنا شدم، پس از پاسخ گویی به شبهات او و تبیین مبانی تشیع، وی نیز با نور حقیقت آشنا شد.
تمرکز جامعه المرتضی (ع) به مخاطبین غیرمسلمان
جامعه المرتضی (ع) خصوصیات خاصی نسبت به مؤسسات دیگر دارد، در عرصه تربیت مبلغ و تبلیغ بین الملل به طور متمرکز روی مخاطبین غیرمسلمان فعالیت می کند. این مرکز در پنج عرصه تبلیغی یعنی توریسم، بین الملل، مجازی، رسانه و مکتوب فعالیت دارد.
بعد از آشنایی با این مؤسسه و حضور در آن، به دلیل ظرفیت هایی که در تبلیغ توریسم مشاهده می شد، به صورت جدی وارد تبلیغ توریسم شدم، تبلیغ توریسم از اهمیت و ظرفیت بسیار بالایی در عرصه بین الملل و ایران برخوردار است.
نمونه ای از مهمترین ظرفیت ها
حجم بالایی از گردشگران خارجی در طول سال از فضای تاریخی و دیدنی کشور بازدید می کنند حتی این آمار نزدیک به پنج میلیون نفر در سال هم می رسد،
عمده کسانی که به ایران می آیند از افراد فرهیخته کشور خود هستند و این افراد نمی آیند، تنها از جذابیت های بصری ایران بهره ببرند بلکه به دنبال مسائل نو و بدیع و متمایزند. از همان بدو ورود گردشگران به حریم ایران و فرودگاه امام خمینی (ره) و با مشاهده امنیت حاکم در مهمترین فرودگاه بین المللی کشور، ظرف شیشه ای تصورات غلط پیشین این افراد، نسبت به ایران ترک خورده و آماده تلنگری برای جایگزین شدن با واقعیت است.
توریسم در ایران فرصت است
گردشگران خارجی با پای خود و البته، هزینه و زحمت شخصی وارد کشور می شوند، چرا از این فرصت برای تبلیغ استفاده نکنیم؛ در بعضی کشورهای هدف به دلیل فضای امنیتی، مبلغ مسقیما نمی تواند تبلیغ کند، یا اصلا اجازه به او داده نمی شود؛ اما این فرصت در کشور فراهم و بدون هر گونه هزینه و مشکلی وجود دارد. این موارد گوشه ای از ظرفیت بسیار بالای توریسم در کشور است.
هزینه سنگین اعزام مبلغ به خارج کشور
اعزام مبلغ به کشورهای اروپایی و غربی مستلزم هزینه های فراوانی برای نهادهای اعزام کننده است؛ هزینه هایی نظیر ترجمه مدارک، اخذ ویزا، تهیه بلیط، اقامت و غیره. به طور مثال برای یک اعزام کوتاه مدت یک ماهه به کشوری مانند برزیل، بالغ بر30 تا40 میلیون هزینه بلیط، اقامت و... می شود.
ارتباط با توریسم
برای تبلیغ و ارتباط با توریسم دو فعالیت از سوی جامعه المرتضی (ع) صورت گرفت، اولا اینکه با توافقات صورت گرفته با مسئولین گردشگری کشور، در ایام توریستی جامعه المرتضی (ع) خود، میزبان گردشگرانی است که به دنبال پاسخگویی به سوالات خود، شهر مقدس قم را انتخاب نموده اند. از این رو با حضور گردشگران در محل جامعه المرتضی (ع)، اساتید برجسته و طلاب زبان دان این مؤسسه کلاس های پرسش و پاسخ را اجرا و مدیریت می کنند و تاکنون پاسخگوی بیش از 300 گردشگر خارجی بوده اند.
از آنجا که گردشگران برای ایران گردی، مسجد امام در اصفهان را، به عنوان یکی از مکانهای مهم انتخاب می کنند، مسئولین جامعه المرتضی (ع) تصمیم گرفتند، در کنار مسجد امام (ره)، مدرسه علمیه ناصریه به عنوان هسته مرکزی برای فعالیت تبلیغی مبلغین در نظر گرفته شود.
یکی از قدیمی ترین بناهای تاریخی در کنار مسجد بزرگ و زیبای امام بوده که از اهمیت ویژه ای برای تبلیغ برخودار است؛ این مدرسه حدوداً 10 حجره دارد. با توافقات صورت گرفته میان مؤسسین جامعه المرتضی (ع) و مرکز مدیریت حوزه های علمیه اصفهان، یکی از حجرات مدرسه علمیه ناصریه برای استقرار روزانه مبلغین و ارتباط گیری با گردشگران، در اختیار المرتضی (ع) قرار گرفت.
سال91 المرتضی (ع) یکی از حجرات را برای حضور مبلغ به عنوان پایگاه تبلیغ توریسم خود در اصفهان آماده نمود. از آن پس معمولا در ایام پیک توریسم هر هفته دو نفر از مبلغین المرتضی (ع) از قم به مدرسه ناصریه اصفهان برای انجام کار تبلیغی فرستاده می شوند، البته به طور دائم همه روزه دو نفر از مبلغین زبان دان اصفهانی نیز در مدرسه مشغول فعالیت می باشند.
برخورد توریسم با روحانی
با توجه به اینکه مدرسه علمیه ناصریه در کنار مسجد امام قرار گرفته است، گردشگر از دیدن روحانی تعجب نمی کند؛ پس توقع اینکه روحانی را ببیند دارد؛ گردش گر خارجی که وارد مسجد می شود، متأثر از فضای روحانی و معنوی و زیبای مسجد، آمادگی شنیدن معارف منطبق با فطرت و عالم ملکوت را دارد. به همین دلیل با دیدن روحانی می خواهد، حس خود را بیان کند. اینجا است که فعالیت مبلغ زبان دان شروع می شود. مبلغین ما آموخته اند با گشاده رویی و به بهانه خوش آمد گویی و پذیرایی از گردشگران به استقبال آنها بروند.
سؤال از احساسات گردشگر آن هم به زبان خود گردشگر، «همین مورد خود باعث جذب می شود که یک روحانی مانند خود او صحبت کند،» و باز شدن باب ارتباط دوستانه و گفتگو از این طریق، باعث می شود گردشگران مجالی برای یافتن پاسخ سؤالات متعدد خود بیابند و با فراغ بال به سخنان مبلغ روحانی گوش دهند.
آشنایی با فرهنگ و آداب رسوم ایرانی
آرامش درونی گردشگر به او می فهماند اینجا ایران است و فضای آن هم با آنچه شنیده فرق می کند. گردشگران خارجی عمدتا پیش از ورود به ایران دید منفی نسبت به مردم و کشور ایران دارند. زمانیکه می بیند از فضای امنیتی و حکومتی که در کشور آنها بود، در ایران و حتی در مهمترین فرودگاه بین المللی آن خبری نیست، تفاوت آرامش درونی را احساس می کند. به محض ملاقات با یک روحانی خوش سیما و گشاده رو حس خوبی به او دست می دهد که تا حالا آن حس را نداشته است و آن حس کنجکاوی است و دوست دارد، جلو بیاید با کسی صحبت کند و از همه چیز سر در بیاورد.
در این موقع مبلغ از او سؤال می پرسد، نظر او پیش از سفر و بعد از سفر به ایران درباره کشور ما چگونه بوده است؟ او از ذهنیت بد پیشین خود درباره ایران، مردم، روحانی و اسلام و دین می گوید و تأکید می کند، اکنون و با مشاهده گرمی محبت ایرانیان و فضای آرامش بخش این کشور، پیش فرضی که نسبت به ایران و مردم داشته، در واقعیت ازآن قضایا خبری نیست، خوشحال می شود آنچه رسانه ها و حکومت ها به او گفته اند دروغ و سیاه نمایی بیش نبوده و اینجا تیز هوشی مبلغ است که به او می فهماند دقیقا همین سیاه نمایی و دورغ پراکنی و نسبت دادن تروریست به مسلمانان و اسلام در مورد دین و مذهب ما نیز پیش آمده، این سخنان بابی برای گفت و گوی چند ساعته و ادامه دار درباره دیدگاه اسلام نسبت به انسان و کرامت انسان، آزادی، حقوق زن و خانوده، حقوق بشر و ... می گشاید.
این ارتباط در بسیاری از موارد از طریق فضای مجازی نیز دنبال می شود و بعضا تحث تأثیر آنچه در چنین ارتباطی گذشته است، به عنوان مدافعی از ایران و اسلام در کشور خود فعالیت می کنند و صدای ما در میان مردم خود می شوند. البته این طور نیست که گردشگران خارجی همیشه از روحانی استقبال کنند و برای صحبت اعلام آمادگی کنند، این هنر مبلغ است که باب صحبت را باز می کند.
گردشگران عموماً با شنیدن سخنان روحانی، پاسخ سؤالات بسیاری را در می یابد و حتی راجع به مباحث سیاسی، تروریسم، وهابیت و اوضاع داخلی کشور ایران نیز می پرسند و چون آنچه را می شنوند مطابق با فطرت و واقعیت است، دیگر مقاومت نشان نمی دهند و می پذیرند. و مبلغ با اطلاعات خوبی که دارد گردش گر فرهیخته اروپایی را قانع می کند و این همان نکته اصلی است که مبلغ باید از هر لحاظ توانمند و دارای ظرفیت و قدرت بالایی برای پاسخ گویی برخودار باشد.
جوانان لهستانی
در یکی از روزها با سه جوان لهستانی در مسجد اصفهان باب ملاقات را باز کردیم، ابتدا مایل به گفت و گو نبودند، اما وقتی دیدند، ما به زبان آنها صحبت می کنیم، خوشحال شدند و از خود ابراز تمایل برای گفتگو نشان دادند، این گفتگو تا شب ادامه داشت، البته نباید از خود مسجد امام اصفهان به سادگی گذشت، محراب مسجد، گنبد، معماری خاص، همه و همه در گردش گر تأثیر می گذارد و نمی گذارد از کنار این همه زیبایی بگذرد و سؤالی نپرسد، این خود فرصتی را برای مطرح کردن معارف دینی در اختیار ما گذاشت که به لطف خدا بسیار هم مؤثر افتاد. با توجه به اشتیاق این افراد برای گفتگو قرار ملاقات دیگری مقابل مسجد جامع گذاشتم. سر قرار رفتم و به دنبال آنها جاهای دیدنی اصفهان مانند سی و سه پل، مسجد جامع و گلستان شهداء و قبرستان تاریخی تخت فولاد را به طور هدفمند به آنها نشان دادم.
اشتیاق به شنیدن هر لحظه در آنها بیشتر می شد. تا جایی که هر سه نفر هر چه را می شنیدند یادداشت می کردند و این نشان از شوق دیدار مداوم و همیشگی را می داد و همین طور هم شد و این مباحث باعث شد این جوانان لهستانی نتوانند از اسلام به راحتی بگذرند، بعد از طریق ارتباط اینترنتی متوجه شدم این افراد پس از بازگشت به کشور خود، تصاویری که از مکان های تاریخی ایران گرفته بودند را به ضمیمه اطلاعات دینی که در این دیدار به دست آورده بودند، تبدیل به پاور پوینت کرده و در یکی از کافه های شهر خود به طور خودجوش به معرفی چهره رحمانی اسلام، شیعه و ایران نمودند و از این طریق مبلغ حقیقت ایران در کشور خود شدند. تا جایی که هموطنان آنها برچسب مسلمانی به آنها زده بودند و این گوشه ای از حقایق و ظرفیت توریسم است.
افزودن دیدگاه جدید