رفتن به محتوای اصلی
پژوهشگر عرصه عرفان‌های نو ظهور تبیین کرد؛

علل جذابیت عرفان‌های کاذب برای گروهی از جوانان

تاریخ انتشار:
پژوهشگر عرصه عرفان‌های نو ظهور به تشریح علل جذابیت عرفان‌های کاذب برای برخی جوانان، پرداخت و گفت: تجدد گرایی، لذت گرایی، شهوت‌ گرایی، راحت‌ طلبی و توجیه خطاها، مجموعه عواملی است که از سوی مبلغان عرفان‌های نوظهور ترویج می‌شود ...
عرفان کاذب

به گزارش بلاغ حجت الاسلام قادر فاضلی، پژوهشگر عرصه عرفان‌های نو ظهور، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به تبیین علت‌های گرایش افراد به عرفان‌های کاذب پرداخت و بیان داشت: یکی از مسائلی که باعث گرایش به این فرقه ها می‌شود تجدد گرایی است و چرا که معمولا افراد به دنبال چیزهای جدیدی هستند که آن ها را از نظر روانی ارضا می کند.
 
وی افزود: با توجه به این که عرفان اسلامی از هزاران سال پیش از این مطرح بوده و عرفان مسیحی نیز دارای سابقه تاریخی است این گونه افراد با آمدن عرفان های کاذب جدید به هیجان آمده و به سوی آن کشیده می شوند.
 
پژوهشگر عرصه عرفان های نوظهور از دیگر علت های گرایش افراد به فرقه های انحرافی را لذت گرایی دانست و خاطر نشان کرد: این قبیل افراد اساس کارشان لذت است و به دنبال لذت هایی هستند که باب میل آن ها باشد و کسی با این گرایش ها مخالفت نکند؛ از این رو به کسانی رجوع می کند که لذت های خود را از طریق آنان بتوانند اعمال کنند، عرفان های نو با لذت جویی افراد کاری ندارند و از طرف دیگر جوان نیز از این گونه رفتار ها خوشش می آید به دام آن ها می افتد.
 
وی شهوت گرایی را یکی دیگر از عوامل گریبان گیر جوانان در افتادن به چنگ این گونه عرفان ها دانست و اظهار داشت: لذت یک مسأله عام است و هر نوع لذتی از قبیل خوردن، خوابیدن، پوشش، آزادی بیان، حب مقام و غیره را در بر می گیرد بخشی از آن که خیلی برجسته و مهم است شهوت گرایی است و عموم این عرفان های کاذب با مباحث جنسی و سکس سازگارند و برخی نیز به تشویق آن می پردازند و رنگ عرفانی هم به آن می دهند آن را نوعی عشق می دانند و راهی برای بالا بردن معرفت، معرفی می کنند.
 
حجت الاسلام فاضلی چهارمین عامل در گرایش به این عرفان های کاذب را راحت طلبی و تن پروری عنوان کرد و اظهار داشت: در عرفان های حقیقی دیده می شود که نوعی ریاضت همراه است و این افراد به دنبال چیزی هستند که با راحت طلبی آن ها مطابقت کند کارهایی مانند روزه، نماز و امثال آن ها را نداشته باشد از این رو عرفان های تازه به دوران رسیده نیز اول بازار یابی کرده و طبق عرضه و تقاضا، آذوقه مصنوعی درست می کنند.
 
وی با بیان این که توجیه گرایی از دیگر عوامل گرایش به این عرفان ها است ابراز داشت: انسان به طور معمول برای کارهای خود توجیهی می تراشد؛ مکاتب اصیلی همانند اسلام توجیه پذیر نیستند، بر اساس احکام اسلامی غیبت، دروغ و محرمات دیگر را نمی توان به هیچ بهانه ای انجام داد؛ این افراد به دنبال مکتبی هستند که توجیهاتی برایشان درست کند تا به راحتی بتوانند به اهداف نامشروع خود برسند.
 
این پژوهشگر عرصه عرفان های نوظهور  با بیان این که شعار این فرقه ها «به ندای دل گوش بده و هر کاری را انجام بده» است، اظهار داشت: یعنی دلش اگر خواست نماز بخواند و اگر نخواست نخواند و در باقی واجبات و محرمات نیز به ندای دل خود گوش دهد.
 
وی با بیان این که لذت در اسلام حرام نیست و اسلام برای لذت ها حد و مرز مشخص کرده و به آنها جهت دهی می کند، بیان داشت: نشانه کسانی که این فرقه ها را تبلیغ می کنند این است که به طور کلی در مسائل عبادی، لاابالی و بی قید هستند و در زندگی اجتماعی اهل مشروب، اختلاط زن و مرد بوده و از عبادت هایی که در ادیان شناخته شده، مطرح است، دوری می کنند.
 
حجت الاسلام فاضلی، در ادامه بهترین راه پیشگیری از این فرقه ها را آگاه سازی جامعه دانست و گفت: اطلاع رسانی صحیح و نوشتن کتاب در این زمینه و فعالیت های نهادهای مختلف از قبیل ارشاد و سازمان تبلیغات تاثیرگذاری زیادی در آگاه سازی جامعه دارد.
 
وی با اظهار تأسف از اقدامات اندک در زمینه شناساندن عرفان حقیقی، ابراز داشت: رسانه های جمعی باید در این زمینه برنامه های گوناگونی درست بکنند چرا که دشمن با هزاران سایت و رسانه ای که دارد به ارائه متاع ناروای خود می پردازد و اگر به این موضوع پرداخته نشود جوانان رو به سوی این گونه فرقه ها می روند.
 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.