دانشآموزانی که به جای اتلاف وقت بازی میسازند
به گزارش بلاغ به نقل از خبرگزاری ایکنا، هادی عبدالهی، مسئول مرکز استعدادیابی دانشآموزان زنجان با عنوان کانون رویش با حضور در پنجمین قسمت برنامه «هم بازی»، در سخنانی درباره فعالیتهای خود گفت: ایده راهاندازی مرکز استعدادیابی بازیسازی در بین دانشآموزان، از یک دغدغه شروع شد؛ عمدتا دانشآموزان بعد از اینکه رایانه خریداری میکنند، به عنوان اولین کارشان، اقدام به تهیه و نصب بازی میکنند.
وی افزود: همین مسئله، دغدغهای برای ما ایجاد کرد که آیا میتوان به این دانشآموزان آموزش داد تا به جای اینکه صبح تا شب پای رایانه نشسته و بازی کنند بتوانند به بازیسازی اقدام کنند؟ در حقیقت ما به دنبال این موضوع بودیم که بازیسازی از سن دانشآموزی شروع شود.
مسئول راهاندازی مرکز استعدادیابی دانشآموزان زنجان ادامه داد: برای رسیدن به این هدف به سراغ دانشجویان فعال در این حوزه رفتیم. البته پیدا کردن این دست افراد در کشور بسیار کم است و شاید در هر شهر به تعداد انگشتان یک دست باشند. در این مسیر با دانشجویی آشنا شدیم و از او دعوت به همکاری کردیم و برای انجام کار خودمان با همدیگر به مدارس میرفتیم.
عبداللهی خاطرنشان کرد: روش کار ما به این صورت بود که به دانشآموزان اعلام میکردیم که میتوانیم بازیسازی را به علاقمندان آموزش بدهیم و اینگونه میشد که دانشآموزان میآمدند و در کارگاههای بازیسازی ما شرکت میکردند و ما از پروژهای که در انتهای دوره عمومی میدادند دانشآموزان خوب و با استعداد را شناسایی و آنها را در مسیر استعدادی که داشتند جهتدهی میکردیم.
وی به حمایت و پشتیبانی خانواده ها از این پروژه اشاره و اضافه کرد: ما در اولین سال اجرای این طرح، ۳ رتبه اول، دوم و چهارم کشوری را در رقابتهای کشوری «فاوا» کسب کردیم.
عبدالهی تأکید کرد: این رقابتها با همکاری وزارت آموزش و پرورش و وزارت فناوری و اطلاعات با عنوان «فاوا» در استان زنجان برگزار شد و در این رقابتها دانشآموزان زنجانی ۳ رتبه کسب کردند؛ این دانشآموزان، ایده بازیهایشان را از کتابهای درسی خود الهام گرفته بودند.
این فعال بازیهای رایانهای خاطرنشان کرد: در حال حاضر یکی از این بازیها که «مختصات» نام دارد در مارکتهای توزیع بازی اندرویدی عرضه شده و قابل دانلود است.
وی تصریح کرد: در حقیقت، هدف کلی این پروژه این است که دانشآموزان احساس شخصیت کرده و اعتماد به نفس پیدا کنند که میتوانند دست به طراحی بازی بزنند. این دانشآموزان دیگر به سراغ اتلاف وقت نمیروند بلکه به دنبال این موضوع میروند که بیشتر یاد بگیرند، تلاش کنند تا موفقیتهای بیشتری را کسب کنند.
عبدالهی با بیان اینکه تا جایی که اطلاع دارم مرکز دیگری مشابه مرکز ما در سطح کشور وجو ندارد، تصریح کرد: فکر نمیکنم در کشور همانند مرکز ما، جایی باشد که چهار سال برای دانشآموزان برنامه داشته باشد تا آنها در طول این سالها به مدلسازی و ساخت بازی برسند. البته امیدوارم چنین مراکزی در سطح کشور باشند و اگر هم نباشد خیلی دوست دارم مرکز ما الگویی برای آنها شود تا در تمامی استانها چنین مرکزی فعالیت کنند.
در ادامه این برنامه، هادی تقیپور به عنوان یکی از دانشآموزان بازیساز این مرکز که از ۱۰ سالگی عضو آن شده است، در سخنانی گفت: به مدت پنج سال در مرکز رویش در حوزه بازیسازی فعالیت میکند و با همراهی دوستانش، اقدام به ساخت بازی کردند که به عنوان برگزیده رقابتهای «فاوا» رسیده و در مارکتهای اندرویدی هم عرضه شده است.
وی با بیان اینکه بعد از این بازی، سفارش ساخت بازی درباره مدافعان حرم و مضرات سیگار دریافت کرده است، ادامه داد: در حال حاضر، بیشتر به بازیسازی مشغول است ولی یک بازیساز، حتما باید بازی کند و در جهت بهبود بازیهای خودش، بازیهای دیگران را ببیند و با ترفندهای آنها آشنا شود.
این بازیساز جوان تصریح کرد: در حال حاضر دانشآموز سال نهم است و رشته بازیسازی را برای حضور در دانشگاه در نظر گرفته است.
بنابرین گزارش، معرفی بازی اندرویدی، اسباببازی، بازی آپارتمانی و بخش علمی، دیگر آیتمهای پنجمین قسمت برنامه «همبازی» بود.
در بخش بازی رایانهای این برنامه، بازی اندرویدی «بالهای تاریک» که با مدیریت مجید قناد، مجری برنامههای تلویزیونی کودک و نوجوان تولید شده، معرفی شد.
«بالهای تاریک»، یک بازی معمایی و جذاب است که از آن به عنوان سینماییترین بازی ایرانی هم یاد میشود. داستان این بازی درباره ربوده شدن مرموز بازیگران است که نگرانیهای زیادی برای مردم ایجاد کرده است.
بر اساس این گزارش، در بخش مهدکودک، اسباببازی «تفنگ چوبی» معرفی شد. این اسباب بازی از تعدادی صفحات چوبی که با دستگاه لیزر برش خورده، تشکیل و با پیچ و مهره به هم متصل شده است و توان شلیک چهار تیر که به صورت باند پلاستکی است، دارد. این بازی که باعث تقویت قدرت تمرکز مخاطب میشود، برای رده سنی بالای ۵ سال طراحی شده است.
همچنین بخش پایانی این برنامه، آیتم علمی درباره نقش بازیهای رایانهای در افزایش یادگیری دانش آموزان، پایانبخش پنجمین قسمت برنامه «همبازی» بود که به روی آنتن رفت.
گفتنی است برنامه تلویزیونی «همبازی» که در مدرسه سینمایی عمار تهیه و تولید شده، هر هفته روزهای زوج، ساعت ۱۶:۱۵ از شبکه پنج سیما به روی آنتن میرود.
افزودن دیدگاه جدید