هتک حرمت به رسول خدا نتیجه جاهلیت مدرن اروپایی است
به گزارش بلاغ به نقل از رسا، حضرت آیتالله عبدالله جوادی آملی روز شنبه در مسجد اعظم در ادامه درس تفسیر قرآن با قرائت آیات ابتدایی سوره مبارکه غافر و با اشاره به آیه « کَذَّبَتْ قَبْلَهُمْ قَوْمُ نُوحٍ وَالْأَحْزَابُ مِن بَعْدِهِمْ وَهَمَّتْ کُلُّ أُمَّةٍ بِرَسُولِهِمْ لِیَأْخُذُوهُ وَجَادَلُوا بِالْبَاطِلِ لِیُدْحِضُوا بِهِ الْحَقَّ فَأَخَذْتُهُمْ فَکَیْفَ کَانَ عِقَابِ ﴿5﴾» گفت: سوره مبارکه غافر چون مکی است جریان اصلی توحید و وحی و نبوت در این سوره مطرح میشود، فرمود مشکل اصلی مشرکان حجاز گذشته از شرک و نفی توحید یک غرور، تکبر و انسانمحوری است.
وی افزود: این انسانمحوری سبب شد که آنها بتپرستی خود را بر اساس میل خود انجام دهند، هیچ وحی و هیچ راهی از عالم غیب نرسید که اینها بت بپرستند، پس این بتپرستی در واقع نوعی خودپرستی است که امروز اومانیسم نام دارد.
مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به اینکه در اومانیسم قبول کردن و نپذیرفتن یک موضوع بر اساس میل انسان است، ابراز کرد: آن روزها نام اومانیسم نبود و اکنون رواج پیدا کرد، آن روز میگفتند که انسان هر چه میخواهد حق است، و رهاورد انبیا را هم بر خواستههای انسان عرضه میکردند.
وی ادامه داد: امروز هم اومانیسم به جای اینکه سعی کند جانشین الله شود، جایگزین الله شدهاند، جانشینی غیر از جایگزینی است، آنها خواستند وحی را باطل کنند، اما خداوند فرمود حجت آنان نزد خداوند از بین رفته است، در مبارزات علمی موفق نشدند، در مبارزات سیاسی و اجتماعی تلاش کردند که رهبران الهی را بگیرند و از پای دربیاورند اما نتوانستند.
سنت الهی احیای حق در برابر تلاش برای اثبات باطل است
حضرت آیتالله جوادی آملی با اشاره به اینکه تمام کارهایی که منافقان و کفار میکردند یا برای اثبات حقانیت خود یا برای ابطال رهاورد وحی یا از پا درآوردن رهبران الهی بود که موفق نشدند، اظهار کرد: خداوند در آیه محل بحث میفرماید که سنت الهی این است که حق را احیا کند و باطل را از بین ببرد که در آیات بعد به آن اشاره میکند.
وی با اشاره به آیه «وَکَذَلِکَ حَقَّتْ کَلِمَتُ رَبِّکَ عَلَى الَّذِینَ کَفَرُوا أَنَّهُمْ أَصْحَابُ النَّارِ ﴿6﴾» ابراز کرد: قوم نوح و صالح هم سعی کردند که انبیا را تکذیب کنند، آنها فکر اومانیسم و انسانمداری داشتند که آن چه که انسان میاندیشد حق است، اگر آزادی مشئوم و زشت است همین است و آزادی و خودباوری باطل همین است.
نویسنده کتاب مفاتیحالحیات ادامه داد: از این آیه زمخشری برداشت جبر کرد، که آیا خداوند میدانست که فلان شخص کافر در چنین زمانی این کار را میکند؟ اگر نمیدانست که علم خداوند مورد تردید واقع میشود و اگر میدانست که آن شخص اختیار نداشته و باید حتما همین کار را انجام میداده است.
وی در پاسخ به این شبهه خاطرنشان کرد: این توهم جبرآمیز است، خداوند میداند در ازل که فرد فلان معصیت یا اطاعت را انجام میدهد، یا همان طور که خداوند میداند فلان سنگ در معدن عقیق میشود بر اساس طبیعت، یا گیاهی در جایی میوه خاصی میدهد بر اساس طبیعت یا حیوانی بر اساس غریزه فلان کار را انجام میدهد، میداند که فلان انسان در فلان وقت با میل و اختیار و آزادی خود معصیت یا گناه یا اطاعت انجام میدهد.
علم ازلی خداوند علت عصیان نیست
حضرت آیتالله جوادی آملی بیان کرد: خداوند میداند انسان بر اساس میل فردی فلان کار را انجام میدهد، علم ازلی علت عصیان نیست، این غایت جهل است، مبادی فعل را شما نادیده میگیرید، از طرف دیگر ذات اقدس اله قبل از اینکه کاری انجام دهد به کار خودش عالم است، پس ما بگوییم که خداوند مجبور است بر اساس علم خودش کار کند و این اشتباه است.
وی گفت: علم خدا به یک چیز با مبادی و مبانی صورت میگیرد، خدا علم دارد که خودش با اراده و اختیار فلان کار را میکند، خدا علم دارد که انبیا و صدیقین و شهدا با اختیار فلان کار را انجام میدهند، یا خدا علم دارد که کافران با اختیار کفر میورزند، علم اجباری نمیآورد.
هتک حرمت به انبیایی که بشر را آبرومند کردند، نشاندهنده حیوانیت هتاکان است
صاحب تفسیر تسنیم در پاسخ به پرسشی از جلسه گذشته درباره دلیل گرفتن عبد و برده در اسلام به بردهداری اروپا و غرب و اهانت به پیامبران الهی از سوی آنان اشاره کرد و گفت: یک عده واقعا حیوان ناطق هستند و صورت آنها انسان است، البته اتمام حجت لازم است، اینهایی که دست به هتک حرمت میزنند واقعا حیوان هستند، اینها گاه قرآن میسوزانند و گاه کاریکاتور میکشند.
وی خاطرنشان کرد: این کتاب کتاب ادب است، هیچ کسی را نمیخواهد تحقیر کند، فحش دهد یا سب و لعن کند، خداوند میفرماید اینان همچون انعام بلکه بدتر از آن هستند، مشکل این است که حرف را به اینها بخواهید بفهمانید نمیفهمند که انبیا به بشر شرف و آبرو دادند شما اینها را هتک میکنید چه معنا دارد، اما بخواهید این مطلب را به آنان بفهمانید واقعا نمیفهمند.
حضرت آیتالله جوادی آملی ادامه داد: انبیا هم با آنان اتمام حجت کردند برای اینکه در پیشگاه خداوند معذور باشند و گرنه چطور میشود کسی به فردی که مرکز حسن خلق و ادب است بیادبی کند، این کالانعام» سب و لعن و دشنام نیست، بلکه تحقیقا این امر محقق شده است، «أُوْلَئِکَ کَالأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُوْلَئِکَ هُمُ الْغَافِلُونَ».
قرآن ادبیات عرب را زنده کرد
وی با اشاره به آیه «الَّذِینَ یَحْمِلُونَ الْعَرْشَ وَمَنْ حَوْلَهُ یُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَیُؤْمِنُونَ بِهِ وَیَسْتَغْفِرُونَ لِلَّذِینَ آمَنُوا رَبَّنَا وَسِعْتَ کُلَّ شَیْءٍ رَّحْمَةً وَعِلْمًا فَاغْفِرْ لِلَّذِینَ تَابُوا وَاتَّبَعُوا سَبِیلَکَ وَقِهِمْ عَذَابَ الْجَحِیمِ ﴿7﴾»، خاطرنشان کرد: عرش مقام فرمانروایی است که فعل است، فرشتهها در مقام فرمانروایی هستند که خداوند از آنان به مدبرات یاد میکند و بار عرش به دوش آنان است.
مفسر برجسته قرآن کریم ابراز کرد: فرشتگان برای برخی که در راه افتادند اما هنوز به مقصد نرسیدهاند برای افراد باایمان دعا میکنند، البته به بیان نورانی امام سجاد(ع) خداوند در تمام مراحل انجام کارهای الهی حضور دارد، بدون شفاعت هم میشود کار کرد، ما اگر حال داشته باشیم و بگوییم «یا الله» تو کارها را انجام میدهی، منتها ما آن حال را نداریم.
وی ادامه داد: هیچ ادبیاتی نبود که بتواند معنای عرش، کرسی، لوح و قلم و مانند آن را توضیح دهد، اینها برای انواع و اقسام صداهای شتر نام دارند، ادبیات عرب از سطح زمین بالاتر نمیآمد، قرآن ادبیات عرب را زنده کرد، فرشته و وحی و الهام یعنی چه؟ در لغت عرب سابقه نداشت، خداوند این فرصت را به عربی مبین داد و این فرهنگ را زنده کرد.
تنها موجودات عالم کافران نیستند
حضرت آیتالله جوادی آملی با اشاره به اینکه در آیه محل بحث خداوند میفرماید بگو که تنها موجودات عالم کافران و مجادلهگران در حق نیستند، اظهار کرد: فرشتگانی هستند که برای تکمیل ناقصها دست به دعا برمیدارند، خودشان اهل تسبیح هستند به این معنا که هیچ نقصی در خداوند است.
وی ادامه داد: فرشتگان دعا میکنند اینها که راه افتادند کمبود و نقصشان را برطرف کن، در سوره شوری آیه 5 هم آمده است که فرشتگان برای اهل زمین دعا میکنند، اینها غیر فرد باایمان را نمیبینند، چون او تاریک است، پس این استغفار برای اهل زمین به این معنا نیست که برای همه مردم زمین دعا کنند، بلکه تنها برای کسی که میبینندشان و آنها افراد باایمان هستند.
نویسنده کتاب مفاتیحالحیات با اشاره به آیه «رَبَّنَا وَأَدْخِلْهُمْ جَنَّاتِ عَدْنٍ الَّتِی وَعَدتَّهُم وَمَن صَلَحَ مِنْ آبَائِهِمْ وَأَزْوَاجِهِمْ وَذُرِّیَّاتِهِمْ إِنَّکَ أَنتَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ ﴿8﴾» گفت: اینان که توبه کردند اهل جهنم نیستند، ای خداوند شما لطف کنید و اینان را به بهشت درآورید، شما وعده دادید که افراد با ایمان را به بهشت ببرید، برخی در بهشت با خانوادهشان هستند.
دیدگاهها
عالی بود
افزودن دیدگاه جدید