نشست علمی و کارگاه کسب و کار فرهنگی در فضای مجازی برگزار شد
به گزارش خبرنگار بلاغ، نشست علمی و کارگاه کسب و کار فرهنگی در فضای مجازی پیش از ظهر دیروز با حضور دکتر ابوالقاسم خداوردیلو مدیر ارتباط با بخش خصوصی معاونت محتوای مرکز ملی فضای مجازی ، سعید مشهدی رئیس نظام صنفی رایانه استان قم، محمدامین صمیمی مدیر شتابدهندهی شفق، تشکیل شد که با همت اداره کل اطلاع رسانی و تبلیغ نوین دفتر تبلیغات اسلامی در سالن رضوان برگزار شد.
خداوردیلو در ابتدای جلسه گفت: متأسفانه در فضای مجازی کشور سرمایهگذاری کافی نمیشود.
مدیر ارتباط با بخش خصوصی معاونت محتوای مرکز ملی فضای مجازی با بیان این که به ارزش افزوده تولید محتوا در فضای مجازی اهمیت نمیدهیم، گفت: با همین امکانات و توجه کنونی فضای مجازی میتواند سالانه بیش از ۲۰۰ هزار نفر را صاحب شغل کند.
خداوردیلو با تأکید بر افزایش و تقویت نقش طلاب در مدیریت فضای مجازی افزود: آمارها در چند سال اخیر نشان میدهد هر شرکتی که وابسته به نفت بوده است دچار ضعف و ورشکستگی شده است.
وی با اعلام این که شرکتهای تأسیس شده بعد از سال ۹۲ که وابستگی نفتی نداشتهاند رشد قابل توجهی داشتهاند، اظهار داشت: در حال حاضر شرکتهای مجازی مانند آپارات و کافه بازار در فضای مجازی درآمدهای غیرقابل تخمین دارند.
مدیر ارتباط با بخش خصوصی معاونت محتوای مرکز ملی فضای مجازی یکی از ضعفهای مهم تولید محتوای دینی را نداشتن استانداردهای لازم ارزیابی کرد و گفت: متأسفانه بسیاری از محتوای دینی تولید شده نمیتواند با نرمافزارهای موبایلها سازگار شده و نصب شود.
خداوردیلو با بیان این که بیش از ۸ میلیون قطعه مجازی در سایت آپارات نصب شده است افزود: سهم محتوای دینی و ارزشی بسیار کمتر از یک میلیون قطعه است.
مدیر ارتباط با بخش خصوصی معاونت محتوای مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به این که باید بخشی از هزینههای تبلیغ سنتی به سمت تبلیغات در فضای مجازی برود بیان داشت: حوزویان و طلاب باید بدانند نیاز نیست که حتماً طراحی سایت، کدنویسی و اپلیکیشن سازی را یاد بگیرند بلکه بایستی به سمت تولید محتوای دینی باکیفیت در فضای مجازی بروند.
وی با بیان این که اگر نتوانیم در محتوای دیجیتال اسلامی که مورد اقبال هم قرار گرفته فعال شویم آسیبهای جدی گریبان جامعه را فرا خواهد گرفت اظهار داشت: متأسفانه اکثر تولیدکنندگان محتوای الکترونیکی هدف نخست تولید را سودآوری در نظر گرفتهاند و اتفاقاً در جذب مشتری بسیار موفق عمل میکنند.
در ادامه این نشست سعید مشهدی،دبیر نمایشگاه تعاملی توسعه کسب و کارهای فرهنگی در فضای مجازی ، درباره نمایشگاه که در هفته آینده برگزار می شود گفت: این نمایشگاه، به گونهای طراحی شده است که صاحبان کسب و کارهای دیجیتال، پلتفرمها، تولیدکنندگان محتوا و مصرفکنندگان بتوانند در آن تعامل داشته باشند.
وی ادامه داد: پلتفرمها (تولیدکنندههای اپلیکیشن و محتوای دیجیتال)، اپراتورها و اپاستورها به عنوان سه ضلع یک کسب و کار مجازی هستند. مشکل اصلی در این سه ضلع، نداشتن ارتباط مؤثر با همدیگر است. بنابراین این فضا بهگونهای ترسیم شده است که همه با هم ارتباط خواهند داشت و زنجیره ارزشی را تکمیل کنند. در نمایشگاه قم که ۲۸ تا ۳۱ خردادماه، برگزار میشود، مهمترین هدف ما این است که این شناخت و تعامل منجر به قرارداد شود.
رئیس نظام صنفی رایانه استان قم در ادامه به بخشهای مختلف این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: بخشهای نمایشگاه به حوزه کسبوکارها، آموزش و تولید محتوا، خبرگزاریها، آیپی تیوی، پیامرسانها، سبک زندگی، دین، اپراتور ها و بازی های رایانه ای تقسیم می شود.
در پایان کارگاه دکتر صمیمی مدیر شتابدهندهی شفق با بیان مفاهیم اساسی همچون خلاقیت، ایده، نوآوری، کارآفرینی، استارت آپ و تفاوت های آنها با یکدیگر گفت: در کارآفرینی اجتماعی سود دهی در مدت زمان طولانی تری شکل می گیرد و باید برای تامین کننده مالی ارزش گذاری اجتماعی آن توجیه شود.
وی شتابدهی در استارتاپ ها را از اهمیت ویژهای برخوردار دانست و گفت: استارتاپها برای اینکه بتوانند مراحل اولیه چرخه عمر خود را با موفقیت بگذرانند نیازمند حمایت هستند. این موضوع در همه جای دنیا پذیرفتهشده و مکانیزمهایی برای آن طراحیشده است.
دیدگاهها
با سلام واحترام و کمال تشکر بابت اطلاع رسانی ها و نشست های مفید و ارزشمندتون با توجه به فرمایش جناب دکتر خداوردی لو پیشنهاد می شود اداره تبلیغ نوین مبلغین نوین خودش را ماموریت دهد برای نشر و تولید و بازنشر قطعه های مذهبی و فرهنگی و اثر گزار در سایت آپارات اقدام کنند و حمایت شوند ... موفق باشید .
افزودن دیدگاه جدید