پیام ها و درس های پیاده روی اربعین
این روزها از سراسر جهان زائران ایرانی که در اوج اخلاص قرار دارند خود را به عراق رسانده تا با مردم مخلص آن دیار با پای پیاده خود را در روز اربعین حسینی به کربلا برسانند و از نزدیک زیارت اربعین را بخوانند ولی در این حرکت خود جوش معنوی، سیاسی و کاملا مردمی حرف ها، پیام ها ودرس های فراوانی وجود دارد که تامل در هر یک از اینها میتواند رفتار عملی ما را تغییر داده و حیات جدیدی را برای ما رقم بزند هرچند در یادداشت کوتاه نمیتوان به تحلیل همه پیام ها ودرس ها پرداخت، تلاش میشود به کلیدی ترین از آنها اشاره گذرا نمود.
*** نخستین پیام این حرکت معنوی میزان تاثیر گزاری ((اخلاص)) است که در پشت این سنت وجود دارد وهر صاحب فکری را وا میدارد که در کناران توقف کرده به تامل بپردازد که عمل خالصانه چگونه میتواند سنت حسنه ای فراتر از زمان مکان و ملت قرار دهد، چرا که درسال (۱۳۱۹) که میرزا حسین نوری صاحب لولو مرجان بدون هیچ امکانات و موکبی باجمع ۳۰ نفره ای در ایام اربعین حسینی با پای پیاده از نجف به کربلا حرکت کرد هرگز فکر نمیکرد این سنت خالصانه و پاک وی این چنین فرا گیر میشود که جمعیت سی میلیون نفره عاشق را ازهر جانب عراق به وادی عشق بکشاند، پس با نگاه به این جمعیت عظیم این درس را به همه آموخته است، عملی که از سر اخلاص باشد شعاع تاثیرش تا کجا است پس همه این درس صفای باطن و اخلاص را سرلوحه رفتار خود قرار دهیم چراکه: (الیه یصعد الکلم الطیب والعمل الصالح یرفعه :فاطر/۱۰).
*** پیام دوم این راهپیمایی عظیم ((وحدت امت اسلامی)) است، چرا که عاشورا و واقعه کربلا نقطه اتصال و اشتراک همه مسلمانان است و اگر به متن واقعه عاشورا نگاه کنیم هر چند هسته اولیه اصحاب سیدالشهدا علیهالسلام درشب عاشورا را شیعیان تشکیل میدادند ولی در روز عاشورا و در اوج جنگ آنهایی که از سپاه دشمن به سیدالشهدا علیهالسلام پیوستند و در رکاب آن حضرت به شهادت رسیدند اهل سنت بودند و پس از واقعه ابیمخنف در کتاب ((مقتل الحسین))، و شیخ مفید در کتاب ((الارشاد)) به ضبط و ثبت گزارش واقعه عاشورا پرداخته اند. در کنار این دو شخصیت شیعه ده ها تن از مورخین و رجالیون اهل سنت چون محمدبن سعد در طبقات الکبرای، بلاذری در انساب الاشراف، دینور در اخبارالطوال، یعقوبی درتاریخ یعقوبی، طبری در الامم و الملوک، محمدبن اعثم کوفی در الفتوح و خوارزمی در مقتل الحسین نیز به ثبت و ضبط واقعه عاشورا پرداخته اند و اگر ال بویه شیعی درسال (۳۵۵) عزاداری وسوگواری برای مصیبت سیدالشهدا علیهالسلام درمحرم را در عراق سنت کردند، در ایران نیز ملا حسین کاشفی سنی مذهب با نگارش روضه االشهدا روضه خوانی و مقتل خوانی را پایه گزاری نمود، همیشه این گونه بود که شیعه و سنی در کنار هم به احیا و زنده نگه داشتن واقعه عاشورا گام بر میداشتند. چرا این چنین نباشد، اسلام هرچند ((محمدیه الحدوث)) است ولی ((حسنیه البقا)) است. پیاده روی اربعین نماد دیگری ازهمسویی تسنن و تشیع است.
*** پیام سوم این حرکت عظیم پیروزی همیشگی تفکر مبتنی بر ((فطرت و عقل)) بر تفکر مبتنی بر ((جمود و تحجر)) است، از قرن هفتم که تفکر ابن تیمیه در دمشق شکل گرفت، تا قرن یازدهم که این فکر توسط محمد بن عبدالوهاب به مذهب رسمی وهابیت حجاز تبدیل شد و تا سال های اخیر که در قالب گروهی بنام داعش خودش را نشان داد، جنایتی نبود صاحبان این فکر تحت عنوان تکفیر برای نابودی تشیع که مبتنی بر توسل به آل البیت است انجام نداده باشند، پیاده روی اربعین در شرایط سخت امنیتی عراق این پیام را دارد، باور منطبق با عقل و فطرت همیشه پیروز است و امروز وهابیت عملا مرده است و هیچ جایگاهی ندارد و این شیعه است در رسانه های جهان اندیشه و باورش را با راهپیمایی تبلیغ می کند و کسی امروز ارزشی برای اسلام به قرایت وهابیت قائل نیست، به راستی (یریدون لیطفؤنورالله بافواههم والله متم نوره ولو کره المشرکون: صف/۸)
*** پیام چهارم به نمایش گذاشتن ((قدرت مردمی)) ظلم ناپذیر، استکبار ستیز، عدالت خواه، آزادی طلب و آرمانگرای این حرکت عظیم الهی است، رسانه های تبلیغی جهان هرچند برایشان سخت است بخواهند این سیل جمعیت مشتاق و دل باخته را در رسانه ها جمعی برای مردم خود نشان بدهند ولی مطمئن هستیم آن هایی که باید بفهمند که همان سرویس های امنیتی و جاسوسی جهان غرب به ویژه آمریکا به خوبی می یابند که جهان تشیع از چه پشتوانه عظیمی بر خوردار است که می تواند مرزهای جغرافیایی را قیچی کند از مردم عراق و ایران امت واحده بسازد و با فرماندهی مشترک کنارهم قرار گرفته روزی اقدام به پیاده روی این چنینی نمایند و روزی دیگر سلاح به دست به قلع قمع داعش دولت خود خوانده آمریکا و آل سعود بپردازند.
*** پیام پنجم ((تجربه معنویت)) و ((پالایش درونی)) زائران در این پیاده روی است، چرا که تمام کسانی که در این مسیر قرار می گیرند پیش از آنکه با تنهایی و مظلومیت سیدالشهدا و اهلبیتش ارتباط برقرار کنند با معنویت و جذبه ملکوتی آن وصل می شوند و گره می خورند از همین رو دگرگونی روحی معنا داری در یکایک زائران شکل می گیرد، نه تنها به پالایش درونی خود می پردازند بلکه نماز و دعا و توسلی جدیدی را تجربه می کنند و فریاد بر می آورند ((این الملوک واین ابنا ؤالملوک)) کجایند پادشاهان و فرزندان پادشاهان تا ببینید لذت درچیست!
*** پیام ششم ((تولا وتبرای)) عملی زائرین در پیاده روی است به این معنا هرچند تمام پیاده روان اربعین حسینی در مقام باور درونی و قلبی و فکری از ((تولا)) دوستی اهلبیت و ((تبرا)) نفرت نسبت به دشمنان اهل بیت علیه الاسلام برخوردارند ولی این بار درونی و قلبی در اربعین حسینی شکل عملی به خود گرفته و تبدیل به لشکر عظیمی می شود که رسما جبهه گیری می کند و موضع خودش را که همان تنفر و برائت است به بنی امیه آن روزگار و بنی امیه این زمان که وهابیت و آل سعود اند اعلام می کند و فریاد بر می آورد ((اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد وال محمد و اخر تابع له علی ذالک)).
*** پیام هفتم ((ایثار و گذشت)) مردم عراق درپیاده روی اربعین حسینی است، ارزش وجایگاه این فضیلت مردم عراق زمانی روشن می شود که جمعیت ۲۵ میلیون نفری در این پیاده روی را در کنار دوملییون و پانصد هزار نفره حج گزاران درحج تمتع ببینیم، دولت سعودی پس از گرفتن هزینه سنگین از دولت های اسلامی و با سال ها تجربه مدیریتی از اداره همین جمعیت کم ناتوان و هر چند گاه فاجعه ای چون منا رخ میدهد، ولی در اربعین حسینی بیست و پنج تا سی میلیون جمعیت زائر در اوج ناامنی و در بدترین وضعیت اقتصادی عراق با ایثار و گذشت غیر قابل توصیف مردم عراق و نیز در بهترین وضعیت امنیتی زائرین را استقبال و پذیرایی می کنند تا بتوانند مناسک حسینی را انجام بدهند به گونه ای که جهان را به تحیر وشگفتی وا می دارند.
*** پیام هشتم ((دریافت های غیر قابل انتقال)) است، به این معنا تمام کسانی که به این پیاده روی می پیوند و حوضچه و جویشان را به این دریای خروشان وصل می کنند، دریافت هایی دارند که فقط خودشان می یابند که چه فهمی از واقعه عاشورا دارند ولی نمی توانند با زبان ظاهری دریافت های خود را حتی به نزدیکترین شخص به خودش انتقال دهند و او را از دریافت های خود آگاه سازند فقط دیگران از چگونگی احوالش می فهمند وی در جای دیگر است و درخلسه معنویت عاشورا به سر می برد.
*** پیام نهم: جوهره ذاتی پیاده روی ((صلح)) است، چرا که قرار گرفتن کنار هم ترکیب جمعیت از نژاد های و ملییت ها و زبان های مختلف از سراسر جهان و همچنین الفت و مهربانی زائرین نسبت به یکدیگر به نمایش گذاشتن نمونه ای از جامعه صلح طلب است که پس از ظهور حضرت بقیه الله در جهان حاکم می شود، از همین رو مردم سراسر جهان امروز اسلام را که شعارش همزیستی مسالمتآمیز است در چهره پیاده روان اربعین حسینی می شناسند و اگر کسی بخواهد مسلمان شود به تشیع رو می آورد.
*** دهم: جابجایی ((باور غلط)) با ((باور صحیح)) یکی دیگر از آثار و برکات پیاده روی است چرا که بنگاه تبلیغاتی بنی امیه توانسته بودند این باور غلط را نهادینه کنند که شیعیان کوفه بوده اند سیدالشهدا را دعوت کرده وهمین ها بودند که نقض دعوت کرده و حضرت را در کربلا به شهادت رساندند ولی وقتی زائرین در این سفر مقابل عشق و ارادت توصیف ناپذیر زن و مرد، کوچک و بزرگ مردم عراق نسبت به سیدالشهدا علیهالسلام قرار می گیرند به این نتیجه می رسند بنگاه تبلیغاتی بنی امیه برای اینکه چهره زشت و جنابت کارانه خود را پنهان کنند شیعیان مظلوم کوفه را به جای گروه عثمانی مذهب و اموی مسلک که قاتلان سیدالشهدا علیهالسلام و اصحاب باوفایش معرفی و این دروغ را آن قدر تکرار کردند تا تبدیل به باور تاریخی شد، ولی این پیاده روی این باور غلط را تغییر داده و همگان را با جنایت کاران اصلی واقعه که((عثمانی مذهب واموی مسلک)) اند و ادامه نسل آنان که همین داعشی های این عصر هستند آشنا ساخته و آن باور غلط تاریخی جایش را به باور صحیح میدهد.
افزودن دیدگاه جدید