رفتن به محتوای اصلی
سیدمحمدرضا غیاثی کرمانی:

همکاری متخصصان امور دینی برای بازگرداندن نسل جدید به باورهای عمیق مذهبی

تاریخ انتشار:
باید سعی کنیم تا نسل جدید به اصول باورهای عمیق الهی و انسانی که منبعث از فرهنگ ملی و دینی‌اند، برگردند؛ از این رو روانشناس‌ها، جامعه‌شناس‌ها و عالمان دینی باید به تحلیل این رویداد بپردازند تا بتوانند راهکار‌هایی را برای این امر ارائه کنند.
حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمدرضا غیاثی کرمانی

به گزارش بلاغ، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمدرضا غیاثی کرمانی، استاد دانشگاه تربیت مدرس، در گفت‌وگو با ایکنا، با تأکید بر تلاش برای بازگشت نسل جدید به اصول و مبانی دینی و محکم کردن اعتقادات و باورهای دینی آنان گفت: بین نسل جدید و قدیم تفاوت‌ها و گسست‌هایی وجود دارد، این فاصله به وفور در خانواده‌ها مشاهده می‌‌شود. نسل امروز باورهای سطحی و زودگذری پیدا کرده‌اند که باعث از هم گسیختگی آنان از یکدیگر و نیز قطع شدن ارتباطشان با نسل‌های قدیمی‌تر شده است.

وی ادامه داد: باید سعی شود که نسل جدید به اصول باورهای عمیق الهی و انسانی که از فرهنگ ملی و دینی منبعث گشته‌اند، برگردند. از این رو روانشناس‌ها، جامعه شناس‌ها و دانشمندان دینی باید دست در دست هم به تحلیل این رویداد پرداخته و بتوانند راهکار‌هایی را برای این امر ارائه کنند.

این استاد دانشگاه افزود: خانواده‌ها باید به نیازهای کودکان خود توجه کرده و از علایق آنان ریلی برای استمرار روابط پدری یا مادری با فرزند خود، بسازند. آنان باید هنرمندانه از این ظرفیت استفاده کنند تا بتوانند کودکان باورمند و سالمی را هم از لحاظ عقیدتی و فکری و هم جسمی تحویل جامعه دهند. چنانچه والدین نتوانند از همان سنین خردسالی به فرزندان خود آموزش‌های صحیح را ارائه دهند، در بزرگسالی هرگز موفق به چنین امری نمی‌‌شوند. انسان در کودکی مانند شاخه‌ متصل به درخت است که می‌توان هر شکلی به آن داد اما زمانی که شاخه جدا شود، انعطاف پذیری خود را از دست می‌دهد، کودک در میان خانواده هم حکم همان شاخه و درخت را دارد.

وی همچنین با یادآوری تلاش کشورهای غربی برای رخنه در جامعه و ایجاد تغییرات عمده گفت: دولت‌های غربی از فردای پیروزی انقلاب اسلامی با برنامه‌ریزی و تولید محتواهای رسانه‌ای و فرهنگی گوناگون که همگی آنها نیز مغایر با ارزش‌های اصیل ایرانی و اسلامی بود، تلاش داشتند به درون خانواده‌های ایرانی رخنه کنند و با دگرگونی ارزش‌های خانوادگی، بنیاد‌های آن را از بین ببرند.

اهمیت تغذیه از شیر مادر از دو بعد جسمی و روحی

وی ادامه داد: تأکید اسلام بر تغذیه فرزند به مدت دو سال از شیر مادر فقط جنبه غذایی ندارد بلکه این ارتباط از بهترین شیوه‌های تربیتی است که عاطفه و محبت مادر را به فرزند نثار می‌کند. اما امروز برخی از مادران به دلایل واهی و تحت تأثیر تبلیغات برخی رسانه‌های غربی به کودک خود شیر نمی‌دهند یا مدت زمان بسیار کمی این کار را انجام‌ می‌دهند، همین امر می‌تواند پایه‌های محبت مادر و فرزندی را متزلزل کند.

حجت الاسلام غیاثی در ادامه عنوان کرد: در خانواده‌ای که بین والدین درگیری و مشاجره وجود دارد و اختلافات در حضور کودکان مطرح می‌شود، زمینه های احساس عدم امنیت شکل می‌گیرد و کودک به ناچار به محیط بیرون از خانه گرایش پیدا می‌کند. در این مسیر با شیادها و صیادهایی روبه رو می‌شود که این کودکان را به خود جذب می‌کنند و با محبت دروغین و امنیت کاذبی که فراهم می‌آورند، آنان را آماده اجرای نقشه‌های شوم خود می‌کنند.

وی بخشی از علت‌های از هم گسیختگی روابط درون خانواده را مرتبط با جامعه و محیط بیرون از خانه و بخشی دیگر را بر عهده والدین دانست و اظهار کرد: عوامل بیرونی و درونی دست در دست هم می‌دهند تا خانواده‌ها از هم گسیخته شوند و جایگاه تعریف شده‌ای برای والدین و فرزندان تصور نشود.

تأثیرپذیری از همسالان

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس به روایتی از حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) که می‌فرمایند: «مَنْ کانَ لَهُ وَلَدٌ صَبا: هرکس کودکی دارد در تربیت او کودکانه رفتار کند» اشاره و عنوان کرد: در عصر حاضر نظریه‌های روانشناسی کودک و جامعه شناسی بر این باور هستند که کودکان بیشترین تأثیر را از همسالان خود می‌پذیرند. وقتی پدر و مادر رفتاری کودکانه در برابر فرزند خود بکار گیرند در واقع برای او دوستی همسن و سال می‌شوند که می‌توانند بیشترین تأثیر تربیتی را از این نوع رفتار بر کودک خود بگذارند و از همین زمان است که پدر و مادر را به عنوان الگوهای خود در زندگی قرار می‌دهد.

وی در ادامه افزود: اگر سیره نبوی(ص) را مورد توجه قرار دهیم می‌بینیم که رسول خدا(ص) چگونه این اصول رفتاری را برای تربیت امام حسن(ع) و امام حسین(ع) مورد استفاده قرار دادند. والدین مسلمان نیز باید چنین رفتار و منشی را سرمشق خود قرار داده تا بتوانند با کودکان خود بهترین رفتار را داشته باشند.

این استاد حوزه و دانشگاه خواستار نظارت و کنترل استفاده کودکان از بازی‌های رایانه‌ای شد و گفت: ابزارهای بازی در اختیار کودکان باید مدیریت شده باشد. فکر و ذهن کودکان نباید از اجزای بازی‌های کامپیوتری انباشته شود. کودک در استفاده از بازی‌های کامپیوتری به دنبال الگوپذیری است که گاهی سبب بلوغ زودرس وی نیز می‌شود.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.