برای استفاده از تعالیم دین و دستاوردهای مدرنیته باید بین آن ها ارتباط موثر برقرار کنیم
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، نشست تخصصی «رکن اصلی در دستگاه فکری نواندیشان مسلمان» با حضور جهانگیر مسعودی، مدیر گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد و عضو هیات علمی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی حوزه های علمیه خراسان برگزار شد.
وی با اشاره به مصاحبه اخیر "آرش نراقی" از شاگردان سروش که جزو حامیان جریان نواندیشی مدرنیست است، گفت: نراقی در مصاحبه اخیر خود اذعان می دارد که از شکوفایی جریان نواندیشی سروش، قریب یک دهه می گذرد و رو به پایان است چرا که نسبت به تحول فکری مخاطبان خود توجه کافی ندارد و برای احیای جذابیت و استقبال خود از رادیکالیزم استفاده می کند و معتقد است، نسل جدید عالمان در حوزه های علوم دینی، مرجعیت فکری دینی را از روشنفکران و نو اندیشان غیر حوزوی دینی ربوده و به دست خود گرفته اند.
مدیرگروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: این یعنی طلبه های جوان و خوش فکری در حوزه های علمیه ظهور یافته اند که به مراتب تازه تر و عالمانه تر از سروش، ملکیان و شبستری - به عنوان داعیان نو اندیشی دینی در ایران اسلامی - می توانند مسیر نواندیشی دینی را باز سازی و اصلاح نموده و اعتدال را به نواندیشی دینی برگردانند.
این استاد دانشگاه پس از نقل سخنان نراقی ادامه داد: عالمان دینی دغدغه خلوص دین را دارند، اما روشنفکران دینی دغدغه توانمندی دین را دارند. به همین علت، نزاع هایی با تفاوت زیادی بین این دو پیش می آید و در واقع می توان گفت عالمان دینی عمدتا دانشمندان دیروز و حداکثر امروز هستند اما، نو اندیشان دینی در واقع عالمان فردا هستند و از آنجا که به اقتضای صرافت طبع رفتار می کنند و می خواهند عالم فردا باشند، هرگز نواندیشی دینی و بازار آن کهنه نمی شوند.
وی، به مساله نواندیشان مسلمان در یک سده ی اخیر اشاره کرد که مساله انحطاط تمدن اسلامی در جوامع اسلامی در قرون اخیر است و تصریح کرد: این انحطاط تأثیر نافذی در تمدن اسلامی و علوم اسلامی داشته است. این مساله در دوره های اخیر به مساله" اسلام و مدرنیته " تبدیل می شود چرا که مسلمانان تصمیم به تغییر گرفتند تا با وجود تفاوت های تعالیم دینی و مدرنیته، بتوانند بین آن دو ارتباط برقرار کنند.
حجت الاسلام مسعودی همچنین به مصادیقی از این مساله اشاره کرد از جمله حقوق بشر که از دستاوردهای مدرنیته بشمار می آید و اظهار کرد: ما نیز حقوق بشر را مبنایی در تمدن بشر قبول داریم وبر طبق اقتضائات آن در بین انسان ها بر اساس رنگ، ملیت و نژاد ، جنس و مذهب هیچ تفاوتی وجود ندارد ولی اگر بخواهیم مساله حقوق اسلامی را بر اساس مدرنیته ببندیم داستان پیچیده ای بوجود خواهد آمد.
عضو هیات علمی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی تصریح کرد: در حوزه سیاست جمهوریت محصول مدرنیته و اسلامیت محصول تعالیم دینی است. از نظر برخی صاحبنظران سنتی، آنچه در تعالیم دینی داریم حکومت اسلامی است و جمهوریت معنا ندارد. اما اگر ما بخواهیم بر اساس مدل امام خمینی و رهبر معظم انقلاب، جمهوری اسلامی را الگوی سیاسی قرار دهیم باید برای استفاده از تعالیم دین و همچنین دستاورد های عصر مدرن بین آن ها ارتباط موثری برقرار کنیم.
وی افزود: نواندیشان مسلمان در یک قرن اخیر، در ریشه یابی مساله انحطاط و یافتن راه حل، به دو رویکرد و راه حل متفاوت رسیده اند؛ اولین گروه، متقدمین هستند(سید جمال و اخوان المسلمین و مسلمانان صدر اسلام) و گروه دوم، متاخرین(بعد از اقبال لاهوری) را شامل می شود.
افزودن دیدگاه جدید