پرسش ها و پاسخ های عاشورایی| قسمت هفتم
پایگاه اطلاع رسانی بلاغ| پرسش ها و پاسخ های عاشورایی، قسمت هفتم
7- ((راز رویش ها توابین در واقعه کربلا))
یکی از صفحات سفید و نورانی و پرتامل واقعه عاشورا و حماسه حسینی که این واقعه را از همه انقلاب ها متمایز و متفاوت ساخت، حضور پرمعنای توابینی چون حربن یزیدریاحی، وهب مسیحی، زهیربن قین عثمانی دراین نهضت است، که نه تنها در اوج غربت و تنهایی سید الشهداء به وی نصرت رساندند، بلکه با آن حضرت به شهادت رسیدند، پرسش پر تاملی که این رویش توابین در برابر ما قرار می دهد این است، راز این تغییر و دتحول دراین سه شخصیت چه بوده است که تا این مرتبه و درجه به امام شهیدان نزدیک شدند؟ پاسخ دقیق این پرسش و کشف علت تغییر توابین کربلا درصورتی امکان پذیر است که دو نکته به درستی توضیح داده شود؛
1 ((خداوند باگناهکاران چه معامله ای میکند))
نکته اول این است هرچند ازمسلمات عقلی و قرآنی و مطابق عدل الهی این است که خداوند متعال معصومین علیهم السلام واولیاء خاص و نیز شهدا را به بهشت می برد و کفار، مشرکین و تبه کاران به جهنم خواهد برد، ولی مهم این است کسانی که این وسط قرار می گیرند که نه ازجنس گروه اول اند و نه ازجنس گروه دوم اند بلکه انسان های هستند که ازسر تقصیر یا قصور گناهی مرتکب می شوند به دلایل متعدد قرآنی عزم و تصمیم حضرت حق براین است این دسته ازمردم را اگر توبه کرده باشند مورد رحمت و مغفرت قرار داده و به بهشت می برد.
دلیل اول(۵۴) سوره انعام است که حق تعالی رسول خدا را مکلف مي کند که بعد ازسلام این پیام الهی را به گناه کاران برساند که اگر توفیق توبه کنند آنان را مورد رحمت و مغفرت قرار داده و توبه آنان را می پذیرد: (واذا جایک الذین امنوا بایاتنا فقل سلام علکیم کتب ربکم علی نفسه الرحمه انه من عمل منکم سوا بجهاله ثم تاب من بعده و اصلح فانه غفور رحیم).
دلیل دوم؛ آیه(۵۳) سوره زمر است که حق تعالی پیامبر رحمتش را مکلف می کند که به گنهکاران بگوید نبایست کثرت وبزرگی گناه موجب یاس ازرحمت الهی شوند اگرآنان توبه کنند قطعا مشمول رحمت الهی می شوند خداوند گناهشان می بخشد: (قل یا عبادی الذین اسرفوا علی انفسهم لا تقنطوا من رحمه الله ان الله یغفر الذنوب جمیعا انه هو الغفور الرحیم).
دلیل سوم؛ آیه(۷۰) سوره فرقان است دراین آیه نه تنها وعده پذ یرش توبه می دهد بلکه نکته ظریف و بسیار لطیف این است، حق تعالی می گوید اگر کسی توبه کند و با انجام عمل صالح توبه خودش را به اثبات برساند ما عمل ناپسند وسیئه وی راتبدیل به حسنه می کنم:(الا من تاب وامن وعمل عملا صالحا فاولئک یبدل الله سیئاتهم حسنات وکان الله غفورا رحیما).
دلیل چهارم؛ آیه(۵۲) سوره(هود) است، دراین آیه حق تعالی می گوید اگر معصیت کاران بعد از استغفار وانابه واقعا توبه کنند ما آنان را صاحب کرامت نموده و به برکت آنان رحمتان را ازآسمان نازل می کنیم:(وَيَا قَوْمِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ يُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَيْكُمْ مِدْرَارًا وَيَزِدْكُمْ قُوَّةً إِلَىٰ قُوَّتِكُمْ وَلَا تَتَوَلَّوْا مُجْرِمِينَ).
باتامل دراین چهار آیه می یابیم از ناحیه حق تعالی قفل راه به بهشت بسته نیست، راهش فقط درتوبه و بازگشت ازگناه است.
2-((هم نفس شدن با صاحب دل))
نکته دوم این است هرچند برای تغییر وتحول روحی و انقلاب درونی راههای فراوانی وجو دارد، ولی قوی ترین، میان برترین راه برای توبه و انابه انیس و جلیس شدن با صاحبدلان وصاحب نفسان است. یعنی همنشینی با کسانی که جنس حرف ها حرف نیست بلکه ازجنس دل است، اتصال و ارتباط با اولیاء الهی که فعل آنان فعل نیست بلکه معنا و نور است، اگر کسی از چنین سعادتی برخوردار شود متحول می شود و دل بی قراری پیدا می کند که تا با عا لم قدس وصل نشود آرام نمی گیرد، بلکه مسیر فناء و شهادت را می پیماید، داستان جهانگیر قشقایی تجربه نقد وعملی در پیش روی همه ماست او پس از چهل سال تار نواختن در بازار صدر اصفهان با عارف و سالک بی نام و نشان چون (همای شیرازی) روبرو می شود وازاو آدرس مغازه ای را می خواهد که تارهای ابزار موسیقی را اصلاح کند، همای شیرازی این عارف، آدرس را به جهانگیر قشقایی می دهد وهنگام خدا حافظی می گوید:( فرزندم چهل سال تار زدی، یکبارتار دلت را بزن) سخن کوتاه این صاحب نفس و صاحب دل آن چنان جهانگیر قشقایی را متحول می کند که ازهمان جا به مدرسه صدر می رود و طلبه می شود و به یک فلیسفوف نامدار تبدیل می شود.
راز رویش توابین درواقعه کربلا و اینکه وهب مسیحی با مادر و همسرش حسینی می شوند و زهیرعثمانی وحریزیدی، حسینی می گردند دراین بوده است که با صاحب نفس وصاحب دلی چون حسین بن علی علیه السلام لحظات کوتاه هم نفس وهم دل شدند وهمین همنشینی کوتاه که هیچ گزارشی از گفتگوی امام با زهیر و همچنین وهب نشده است و ما نمی دانیم امام به آنان چه فرمودند آنچنان در قلب و دل آنان تاثیر گذاشت که تا شهادت پیش رفتند وبا شهادت خویش نه تنها امام علیه السلام را نصرت رساندند بلکه با شهادت خویش دلیل برحقانیت نهضت سیدالشهداء علیه السلام شدند و حجت را بر مسلمین جفاکار بد عاقبت آن عصر و آن زمانه تمام کردند که ما سیدالشهداء را نصرت رساندیم و خود را هزینه آرمانهایش کردیم ولی شما با شناختی که ازمنزل وجایگاه داشتید تنهایش گذاشتید.
نگارنده، حجت الاسلام و المسلمین سید محمدتقی قادری
افزودن دیدگاه جدید