مخاطب شناسی رکن اصلی منبر داری
![حجت الاسلام رفیعی](/sites/default/files/media/image/12078_771.jpg)
به گزارش خبرنگار بلاغ، حجت الاسلام ناصر رفیعی، سخنران برجسته حوزه علمیه، امشب در چهارمین جلسه دوره آموزشی انتقال تجارب تبلغی که در سالن همایش مدرسه علمیه فیضیه و با حضور پرشور طلاب برگزار شد به تبیین هنر منبرداری در تبلیغ پرداخت.
در این مجلس که در شب تولد امام حسن عسگری(ع) برگزار حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی با تبریک این میلاد به عناصر مهم منبرداری اشاره کرد و گفت: مخاطب شناسی یکی از عناصر مهم منبر داری است که یک مبلغ باید آن را سر لوحه تبلیغ خود بداند.
وی به سخنان رهبر معظم انقلاب و حضرت آیت الله سیستانی اشاره کرد و گفت: که منبر باید متن محور باشد.
حجت الاسلام رفیعی در تشریح عناصر مهم منبر داری ، گفت: چهار عنصر برای منبر داری که شامل؛ مخاطب شناسی، موضوع شناسی، محتوای منبر و القای محتوا است.
حجت الاسلام رفیعی با تأکید بر توجه به نیاز مخاطب اظهار کرد: مبلغ در منبر باید مناسب با نیاز مخاطب سخن بگویید.
وی به تقسیم مخاطبان در عموم جامعه افزود: مخاطب ها به چند دسته تقسیم می شوند که عبارتند از: مخاطب تشنه، بی تفاوت،نوطلب، داوطلب، مجبور، بدبین و خوشبین داریم.
واعظ و خطیب برجسته حوزه علمیه شناخت مؤلفه ها مخاطب شناسی را مهم دانست و ادامه داد: مخاطب را نباید لوس کرد یعنی اینکه بدست آوردن بهشت را نباید زیاد ساده برای مخاطب تبیین کرد و نه خیلی سخت و در خوف و رجا مخاطب خود را قرار دهیم.
افزودن دیدگاه جدید