سعه صدر و تبلیغ
نام نشریه: مبلغان، شماره 144
سعه صدر
یکی از اخلاقیاتی که در ارتباطات اجتماعی از جایگاه ویژهای برخوردار است، سعۀ صدر است؛ اگر بخواهیم در یک جملۀ کوتاه سعه صدر را تعریف کنیم، باید بگوییم: ظرفیت روحی بالایی که در تحوّلات، شادیها، غمها و نگرانیها موجب واکنش معتدل و آرام میشود.
هنگامی که حضرت موسیعلیهالسلام مأمور به تبلیغ رسالات الهی میشود، اولین درخواست او از خداوند، شرح صدر است تا بتواند این مأموریت حساس را بهدرستی انجام دهد.
حضرت موسیعلیهالسلام عرض میکند: «رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی * وَ یسِّرْ لی أَمْری * وَ احْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسانی * یفْقَهُوا قَوْلی»؛ (1) «پروردگارا، شرح صدرم عطا فرما و كار مرا برایم آسان گردان و عقده را از زبانم بگشا تا مردم سخنم را نیكو بفهمند.» کسانی که دارای شرح صدر باشند، با شکستها، ملامت دیگران و یا انتقاد دوستان، کلافه نمیشوند و در مقابل از موفّقیّتها، فراگیری اصطلاحات، شهرت اجتماعی، تعریف و تمجید مردم و... دچار اضطراب، نومیدی و یأس نمیشوند.
مبلّغین در موارد بسیاری مدیر روحی و فکری مردم گردیده و به طور جدّ عموم افراد، ریاست معنوی آنان را در منطقه و جامعه میپذیرند.
برای ریاست و انجام مسئولیت اداره انسانها شرح صدر بهصورت ابزاری دائماً مورد نیاز است.
امیرالمؤمنین علیعلیهالسلام میفرماید: «آلَةُ الرِّئَاسَةِ سَعَةُ الصَّدْر؛ (2) ابزار ریاست سعه صدر است.»
شرح صدر و تبليغ
در عرصه تبلیغ، سعه صدر از جایگاه و اهمیت ویژهای برخوردار است تا جایی که میتوان این خصیصۀ بسیار ارزشمند را از بزرگترین عوامل موفّقیّت مبلّغین معرفی کرد. سعۀ صدر در کلیه فعّالیّتهای تبلیغی دارای آثار و برکات فراوان است که اکنون در صدد بیان تمام جزئیات این موضوع نبوده تنها به بخشهایی اشاره میشود.
سعه صدر و معاندين
دشمنان دین و معاندین اسلام کسانی هستند که یا به هیچ دینی معتقد نیستند و یا طرفداران ادیان و مذاهب انحرافی هستند. در رویارویی با انحرافات و یا تبلیغات سوء آنان گرچه لازم است از طرق قانونی توطئه آنان کنترل شود و از نشر اعتقادات انحرافی آنان جلوگیری گردد؛ اما در مقام بحث و مناظره و ارتباطات اجتماعی، توجه به سعۀ صدر و تلاش برای هدایت افراد غیر مغرض، از اولویتهای تبلیغی است؛ هر گونه تندی در بحث و ارتباطات اجتماعی که از واکنش منفی در بین مردم و طرفداران آنها برخوردار بوده، نه تنها به هدایت آنان و روشنبینی مردم منجر نمیشود؛ بلکه به مظلومنمایی و طرفداری عاطفی مردم از آنان خواهد انجامید.
سعه صدر و مخالفين
در اغلب اماکن تبلیغی، محلات، روستاها و شهرها افرادی یافت میشوند که به هر دلیل (موجه و یا غیر منطقی) نسبت به روحانیون بیعلاقه و یا دارای ذهنیّتهای منفی هستند؛ این افراد با شایعهسازی، بدگویی و گاهی استهزاء عملی سعی در تخریب شخصیّت و چهرۀ علمی، اخلاقی و معنوی روحانی دارند و در کوچه و بازار و خیابان به مسخره کردن روحانی میپردازند و در مواردی به صورت بحث و مناظره با مبلّغان، اهداف خود را دنبال میکنند؛ بهترین و موفّقیّت آمیزترین روش برخورد با این افراد که در سیرۀ معصومینعلیهمالسلام هم مصادیق آن به وفور دیده میشود، تحمّل و سعۀ صدر است. در برخورد با این افراد هنگام مناظره، بهترین روش، جدال احسن است و اگر استهزاء نمودند، زیباترین و مشروعترین روش، سکوت است.
سعه صدر و موافقين
اگر مبلّغ نسبت به افراد مسجدی دارای سعه صدر باشد، انتقادات، پیشنهادات و گاهی تندیهای آنان را با بزرگواری تحمّل کند، دلسوزانه و مشفقانه برای رشد و ارتقاء معنوی آنان بکوشد، پدرانه در حدّ توان برای رفع مشکلات آنان اقدام کند، این روحیه به انسجام مردم و اهل مسجد کمک کرده و همگان را در جهت پیشبرد اهداف تبلیغی و گسترش معارف دین و ترویج عمل به دستورات دینی هماهنگ میسازد.
زمينه روحي سعه صدر
در اینکه چگونه میتوان سعه صدر داشت و از کنار مشکلات، ناملایمات و سختیها با بردباری و صبورانه عبور کرده و کلافه نشد، جای بحث گستردهای است؛ لیکن به نظر میرسد یکی از مهمترین عوامل مؤثر، گذشت از علقههای دنیوی است؛ اگر کسی برای سرای آخرت آماده باشد، بسیاری از مسائل ظاهری دنیا در نظر او رنگ باخته، اهمیّت خود را از دست میدهد.
از رسول خداصلیاللهعلیهوآله در باره چیستی شرح صدر سؤال شد پیامبرصلیاللهعلیهوآله فرمودند: «نُورٌ یقْذِفُهُ اللَّهُ فِی قَلْبِ الْمُؤْمِنِ فَیشْرَحُ صَدْرَهُ وَ ینْفَسِحُ قَالُوا فَهَلْ لِذَلِكَ أَمَارَةٌ یعْرَفُ بِهَا فَقَالَ نَعَمْ وَ الْإِنَابَةُ إِلَى دَارِ الْخُلُودِ وَ التَّجَافِی عَنَْ دَارِ الْغُرُورِ وَ الِاسْتِعْدَادُ لِلْمَوْتِ قَبْلَ نُزُولِهِ؛ (3) نوری است كه خداوند در دل مؤمن مىافكند، پس سینهاش گشاده میگردد، عرض كردند آیا علامتی دارد تا به آن شناخته شود؟ آن حضرت فرمودند: آرى با توبه آماده باز گشت به خانۀ همیشگی است، و در خانۀ فریب ناآرام است (و به آن دل نبسته است) و براى مرگ قبل از نزول آن آماده است.»
پینوشـــــــــــــتها:
(1). طه/25 - 28.
(2). بحار الأنوار، علامه مجلسی، مؤسسۀ الوفاء، بیروت، 1404 ق، ج72، ص357.
(3). بحار الأنوار، علامه مجلسی، ج65، ص 225.
افزودن دیدگاه جدید