رفتن به محتوای اصلی
معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی تاکید کرد؛

تقوا، علم و مهارت از الزامات «قول سدید» در فعالیت های تبلیغی

تاریخ انتشار:
معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی در جمع فعالان فرهنگی شهر آبدانان استان ایلام اظهار داشت: از موارد خوب سخن گفتن توجه به «قول سدید» یا همان استفاده از مطالب صحیح و متقن می باشد و خداوند در آیه 71 سوره احزاب، نتیجه آن را اصلاح در اعمال و بخشیده شدن گناهان برشمرده است.
روستاآزاد

به گزارش خبرنگار بلاغ، افتتاحیه اردوی آموزشی و زیارتی «تربیت مربی خانواده و کودک و نوجوان» ویژه شهرستان آبدانان استان ایلام، با حضور حجت الاسلام و المسلمین سعید روستاآزاد معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی در مرکز آموزش های کاربردی برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین روستاآزاد در ابتدای مطالب خود تربیت، توانمندی و اعزام مبلغان به سراسر کشور را از ماموریت های اصلی دفتر تبلیغات اسلامی برشمرد و گفت: در ماه مبارک رمضان سال جاری تعداد 11500 مبلغ از دفتر تبلیغات اسلامی قم به سراسر کشور اعزام شده اند. پیگیری و تلاش های امام جمعه محترم و رئیس سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان آبادانان موجب گردیده است تا دوره های آموزشی در آنجا به صورت پرحجم صورت پذیرد.

وی اظهار داشت: حضور جدی فعالان فرهنگی و مبلغان، لازمه اثربخشی این دوره های آموزشی بوده و نتیجه این فعالیت ها زمانی قابل مشاهده خواهد بود که تحول، ارتقا و رشد را در فکر، عمل و اندیشه مخاطب ایجاد نماید. افزایش مهارت های دانشی و مهارتی و همچنین تحصیل و مطالعه مطالب کاربردی از جمله عوامل موثر در موفقیت فعالیت های تبلیغی می باشد.

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی توجه به نتیجه های ارزشمند نشر معارف دین را امری مهم برشمرد و بیان کرد: پیامبر خاتم (صل الله علیه و آله و سلم) در زمان اعزام امیرالمومنین علی علیه السلام به یمن، خطاب به ایشان فرمود: «يا عليُّ ، لا تُقاتِلَنَّ أحَدا حتّى تَدعُوَهُ ، و ايمُ اللّه ِ لَأن يَهدي اللّه ُ على يَدَيكَ رجُلاً خَيرٌ لَكَ مِمّا طَلَعَت علَيهِ الشَّمسُ و غَرَبَت؛ اى على! هرگز با كسى جنگ مكن مگر اينكه قبلاً او را [به اسلام] دعوت كرده باشى كه به خدا سوگند، اگر خداوند كسى را به دست تو هدايت كند برايت بهتر است از آنچه آفتاب بر آن طلوع و غروب مى كند.(الكافی ج 5 ص 28.)»

حجت الاسلام و المسلمین روستاآزاد در ادامه افزود: خداوند متعال در قرآن کریم نیز هدایت مردم را امری مهم و ارزشمند دانسته است که آیه 32 سوره مائده «مَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا» شاهد بر این مدعی می باشد.

وی تصریح کرد: لازمه بهره مندی از قرآن کریم به عنوان نسخه هدایت بشر (إِنَّ هذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ)، توجه و استفاده آن در متن زندگی می باشد و خواندن تنهای آن کافی نبوده و این مهم را تامین نمی کند. این کتاب با عظمت حتی زمان مناسب برای تلاوت و بهره مندی از خود را برای انسان ها در آیه (قُمِ اللَّيْلَ إِلَّا قَلِيلًا* نِصْفَهُ أَوِ انْقُصْ مِنْهُ قَلِيلًا* أَوْ زِدْ عَلَيْهِ وَرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِيلًا) یا در آیه (إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ كَانَ مَشْهُودًا) معین و سحرگاه را برای فهم و درک بیشتر، مشخص نموده است. هرچند که در هر زمان و هر مکان به هر اندازه ای که برای انسان مقدور باشد سزاور است که قرآن بخواند(فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ).

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی اظهار داشت: هر فردی که می خواهد فعالیت های اجتماعی موفقی داشته باشد باید ارتباط سحرگاهان خود را با خداوند متعال بیشتر نماید، اثرگذاری فرهنگی در بین مردم در توانایی مهارتی و دانشی خلاصه نمی گردد، گاهی موفقیت های خود را مدیون آن نوری هستیم که خداوند در دل ما قرار می دهد.

حجت الاسلام و المسلمین روستاآزاد، خوب سخن گفتن را مهمترین ابزار انسان برای ارتباط با دیگران برشمرد و افزود: در موارد بسیاری از قرآن کریم مشاهد می کنیم که خداوند متعال در خصوص واژه «قول» از جملاتی همچون؛ «قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً»، «قَوْلٌ مَعْرُوفٌ وَ مَغْفِرَةٌ خَيْرٌ مِنْ صَدَقَةٍ يَتْبَعُها أَذىً»، «فَقُولَا لَهُ قَوْلًا لَيِّنًا» «وَمَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِمَّنْ دَعَا إِلَى اللَّهِ» و ...، استفاده کرده است.

وی بیان کرد: از موارد خوب سخن گفتن توجه به «قول سدید(يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِيدًا)» یا همان استفاده از مطالب صحیح و متقن می باشد و خداوند در آیه 71 سوره احزاب«يُصْلِـحْ لَكُمْ أَعْمَالَكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ»، نتیجه آن را اصلاح در اعمال و بخشیده شدن گناهان برشمرده است.

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی در ادامه بر لزوم داشتن امید در فعالیت های تبلیغی اشاره کرد و گفت: در مسیر فعالیت های تبلیغی همانطور که رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید دارد موضوع امید داشتن و القای امید به مخاطب است. البته عوامل دلسردکننده در مسیر بسیار است اما در همین فضای موجود، خدواند درب های رحمت خویش را بر روی کسانی که دغدغه هدایت انسان ها را داشته ابشند باز خواهد کرد.

حجت الاسلام و المسلمین روستاآزاد در بخش پایانی مطالب خود اظهار داشت: در سال 1391، امریکا و تمام متحدانش با هدف تضعیف ایران و آماده سازی بستر جهت حمله نظامی به این کشور، پرونده ایران را به شورای امنیت ملی بردند اما به خواست خدا و تدابیر حکیمانه رهبر معظم انقلاب و ایجاد امید توسط ایشان به جامعه و همچنین جانفشانی شهدا، نه تنها ایران در موضع ضعف قرار نگرفت بلکه هم اکنون به عنوان قدرت برتر در منطقه، یاری کننده و امید دهنده به کشور های مستضعف از جمله مردم صبور و مقاوم غزه یاد می شود.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.