رفتن به محتوای اصلی
آیت الله فاضل لنکرانی بیان کرد:

ضرورت تمرکز بر تعقل و تدبر در فعالیت های تبلیغی

تاریخ انتشار:
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) اظهار داشت: برخی از مبلغان و خطبای دینی به جای تمرکز بر عقول جوانان و ذهن‌ها، به سراغ احساسات رفته‌اند. اسلام با پرورش تعقل «افلاتدبرون» پیشرفت کرده است و ما باید همین راه را معیار در امر تبلیغ قرار دهیم.
آیت الله فاضل لنکرانی

به گزارش خبرنگار بلاغ، حجت الاسلام والمسلمین سعید روستاآزاد معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی، رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) دیدار و گفتگو کرد.

آیت الله فاضل لنکرانی با تأکید بر اهمیت تمرکز بر تعقل در فعالیت های تبلیغی، اظهار داشت: برخی از مبلغان و خطبای دینی به جای تمرکز بر عقول جوانان و ذهن‌ها، به سراغ احساسات رفته‌اند. اسلام با پرورش تعقل «افلاتدبرون» پیشرفت کرده است و ما باید همین راه را معیار در امر تبلیغ قرار دهیم.

وی افزود: داستان‌های جعلی و کرامت‌های ساختگی نباید محور فعالیت های تبلیغی قرار گیرند. محور تبلیغ باید بر این باشد که ذهن مخاطب را به کار بیندازیم و به فکر واداریم. کسانی که در این زمینه موفق بوده‌اند، مانند شیخ علی صفایی، تأکید ویژه‌ای بر پرورش ذهن داشتند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بیان داشت: به دلیل تأکید بیش از حد بر احساسات، به ذوق مخاطبان در عرصه دین، ضربه بزرگی وارد شده است. نباید به این وضعیت راضی شویم و باید راهکارهای جدیدی برای تبلیغ ارائه دهیم.

آیت الله فاضل لنکرانی به ضرورت بکارگیری آیات قرآن و روایات در منابر تبلیغی اشاره کرد و گفت: تشویق طلاب به استفاده از آیات و احادیث در منبرهایشان، موجب تقویت تعقل و بهره‌مندی اذهان می‌شود.

گفتنی است در ادامه این جلسه معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به افزایش تعداد منبرهای مذهبی با تکیه بر مطالب غیر مستند، اظهار داشت: تغییر ذوق مردم به واسطه این کثرت منبرها و همچنین صدا و سیما که به گونه‌ای جدید در این راستا نقش ایفا کرده‌اند، مشهود است. متاسفانه بیان مطالب غیر مستند بسیار مورد توجه قرار می‌گیرند.

وی افزود: دفتر تبلیغات اسلامی که بخشی از بدنه تبلیغ است، با در نظر گرفتن ملزومات امر تبلیغ اقداماتی را انجام داده است تا فعالیت های تبلیغی در قالب مشخص و مطابق با اصول امر تبلیغ صورت پذیرد.

حجت الاسلام والمسلمین روستاآزاد اعلام کرد: در امر تشکیل پرونده تبلیغی، از طلاب سطح یک به بالا و بعد از مصاحبه و گذراندن دوره های آموزشی مورد نیاز در عرصه های مختلف همچون؛ کودک و نوجوان، زنان و فرق انحرافی، انجام می شود.

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی گفت: در بخش تبلیغ تخصصی این معاونت، طلابی که غیر از تحصیلات مرسوم حوزوی، به صورت تخصصی در زمینه‌هایی مانند تاریخ، مشاوره و روانشناسی تحصیل کرده‌اند، دسته‌بندی و اعزام می‌شوند و از حمایت ویژه برخوردار خواهند بود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: فصلنامه تبلیغی در قالب «ره توشه» از دیگر اقدامات معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی در راستای بهره مندی مبلغان از محتوای کاربردی می باشد. این بسته محتوایی، در ذیل سه عنوان : "فصلنامه ره توشه مبلغان"، "فصلنامه تبلیغ و خانواده" و " فصلنامه تبلیغ و تقریب" منتشر می گردد و همچنین به صورت مجازی نیز در تارنمای بلاغ قابل مشاهده می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین روستاآزاد با تأکید بر اهمیت حفظ اعتبار مبلغان مذهبی، اظهار داشت: تأکید بزرگان دین بر این موضوعات بسیار کارساز است. ورود مبلغان و تریبون‌داران به مسائل جناحی و سیاسی، آرام آرام از حجیت و اعتبار آنها می‌کاهد. وقتی مردم به معمم به عنوان یک رجل سیاسی نگاه می‌کنند، این موضوع می‌تواند تأثیر منفی داشته باشد.

افزودن دیدگاه جدید

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.