مجموعه کتاب های کاربردی در عرصه تبلیغ کودک و نوجوان

به گزارش خبرنگار بلاغ، با تلاش استاد محمود خیری مولف کتب قرآنی کودکان مجموعه کتاب های کاربردی در عرصه تبلیغ کودک و نوجوان با عناوین «روزهای خدا»، «چم و خم مسابقه»، «ورزش، نرمش، اردو، صبحگاه» و «ابزارهای فرهنگی» منتشر شد.
آشنایی با کتاب «روزهای خدا»
«محمود خیری» در گفتگو با خبرنگار ما پیرامون محتوای کتاب «روزهای خدا» گفت: این کتاب درسنامه ای است که برای مناسبت های دینی برای کودکان و نوجوانان کاربردی است و معلمان، مبلغان امور تربیتی و مربیان کانون های مساجد می توانند از این کتاب برای امر تبلیغ استفاده نمایند.
وی افزود: این کتاب برای مناسبت هایی مذهبی به جز ولادت و شهادت ائمه اطهار(ع) همانند ولادت و شهادت حضرت زینب(س)، حضرت ابوالفضل(ع)، عیدغدیرخم،عید قربان و... تولید نموده است و هر درس شامل مقدمه، موضوع در قالب سوال و جواب و معما، بازی با کلمات، متن کوتاه، مسابقه و شعر و داستان است.
کتاب دیگری که به قلم محمود خیری و سیده زینب موسوی تالیف شده است کتاب «چم و خم مسابقه» تجربهنگاری برگزاری مسابقات تبلیغی برای کودکان و نوجوانان» است.
خیری خاطر نشان کرد: در فرهنگ غنی اسلام، تفریح از مراحل و اجزای سیر تکاملی و رشد شخصیت فردی و اجتماعی انسان به حساب میآید و تفریحی مناسب است که با اصول تعلیم و تربیت اسلامی و رشد استعدادهای روانی و شخصیتی مغایرت نداشته باشد و باعث آزار و اذیت دیگران نشود. یکی از تفریحات خوب در اجرای برنامههای کلاسی و اردویی و جمعهای خانوادگی، اجرای مسابقه و تهیه جایزه از طرف والدین، معلمان و دستاندرکاران امور تعلیم و تربیت، برای انجام مسابقاتی مانند معلومات عمومی، پرسش و پاسخ، تکرار جمله با سرعت، مشاعره، لطیفهگویی و ورزش (مانند پرتاب توپ در سبد یا گلدان و پرتاب تیر یا دارت) است.
وی ابراز کرد: از آنجا که بیشتر پیامهای مبلّغان فرهنگی و دینی است، مسابقه یکی از ابزارهای بسیار مؤثر و کارآمد و ساده، برای آموزش، تربیت و انتقال پیام و مفاهیم دینی به شمار میرود و در عین جذاب بودن، میتواند پیامهای خود را به سادگی به مخاطبان برساند و با القاء غیرمستقیم، پیامهای فرهنگی و دینی را ارسال کرده و مخاطب بدون مقاومت و جبههگیری و با میل و رغبت زیاد، آنها را دریافت و جذب کند.
خیری تصریح کرد: با بررسی روش کاری برخی مربیان و مبلّغان، بهخصوص مبلّغان کودک و نوجوان، میتوان دریافت که استفاده از ابزارهای مسابقه نتایج بهتری حاصل کرده و حتی تحسین و تشویق دیگران را به دنبال داشته است. مبلّغ میتواند مطالب موردنظر خود را در قالب مسابقه ریخته و در اختیار مشارکتکنندگان در مسابقه قرار دهد. حتی میتوان مباحث دشوار و مشکل مذهبی، علمی و فرهنگی را به مسابقه تبدیل کرد تا مشارکتکنندگان به راحتی و آسانی پذیرای مطالب و مباحث باشند.
نویسنده کتاب «چم و خم مسابقه» بیان کرد: این اثر در سه فصل «مسابقه، کاری ساده تا حدی پیچیده»، «چارچوبهای برگزاری مسابقه» و «دانستنیهای مسابقه» تدوین شده است، در فصل نخست آن پس از ارائه مقدمهای کوتاه، درباره ابعاد مختلف اجرای مسابقه و نحوه تنظیم این کتاب به بیان مباحثی همچون مسابقه، ابعاد و لوازم مسابقه، ایده، طراحی و برنامهریزی، اجرا یا شکل مسابقه و ویژگیهای یک مسابقه پرداخته شده است.
وی افزود: فصل دوم کتاب در سه بخش پیش از اجرا، نکات اجرایی مسابقه و مدلهای اجرای مسابقه تنظیم شده است که مخاطب را با زمینههای ورود مبلّغ به برگزاری مسابقه، ابزارها و لوازم تهیه محتوا برای مسابقه موفق، بایدها و نکات آموزشی پیش از اجرا، نکات آموزشی در اجرای مسابقه، توجه به مشکلات اجرای مسابقه و مدلهای اجرای مسابقه آشنا میکند.
خیری ادامه داد: فصل سوم کتاب نیز شامل دو بخش «نکات کلی و عمومی» و «پاسخگویی به سئوالات پژوهش» است که به بررسی پنج مبحث دانستنیهایی درباره ضرورت و اهداف مسابقه برای کودکان و جوانان، ویژگیهای مسابقات موفق و سالم، تقویت بُعد عاطفی و رفتاری، تقویت حس مثبت با پاسخگویی به هیجان و کنجکاوی مخاطب و مسابقه روشی برای انتقال مفاهیم میپردازد.
کتاب "ابزارهای فرهنگی؛ تجربهنگاری تولید و استفاده از ابزارهای کمک آموزشی در تبلیغ دینی" تألیف محمود خیری و زهرا اخلاقی
نویسنده کتاب «ابزارهای فرهنگی» بیان کرد: بی شک یکی از چالشهای بزرگِ استفاده از وسایل کمک آموزشی در تبلیغ، ناآشنا بودنِ مبلغان، معلمان و مربیان با این وسایل و روش بهکارگیری آنها است و متأسفانه هنوز هم در این زمینه، تلاش درخوری مشاهده نمیشود.
وی افزود: این کتاب در قطع رقعی، ۱۸۶ صفحه، شمارگان ۳۰۰ نسخه منتشر و راهی بازار نشر شده و در این کتاب دادهها براساس مصاحبه با متخصصان جمعآوری شده است. در اینجا برخلاف مصاحبههای زندگینامهنگارانه، به مصاحبهشونده نه بهمنزله یک کل یا شخص، بلکه به قابلیتش بهمنزله متخصص در یک حوزه خاص توجه میشود و متخصصان نه بهمنزله یک مورد منفرد، بلکه بهمنزله نمایندگان یک گروه در نمونه گنجانده میشوند.
خیری ادامه داد: پس از انجام مصاحبهها، دادههای جمعآوری شده مبتنیبر روش سرگذشت تولید و استفاده از وسیله، تجمیع و گزارش نهایی در معرفی وسایل، داستان تولید و نحوه استفاده از وسایل کمکآموزشی تنظیم شده است.
نویسنده کتاب «ابزارهای فرهنگی» اظهار داشت: شناسایی و معرفی این وسایل کمک میکند تا استفادهکنندگان با اهمیت تولید، کاربرد و اثربخشی این وسایل بیشتر آشنا شده و از آنها در فعالیتهای خود استفاده کنند و بهمرور تعداد علاقهمندان به این حوزه در تولید و استفاده زیاد شده و آن را به ابزاری دائمی در کمک به فرایندهای تربیتی و آموزشی تبدیل سازند.
وی تصریح کرد: کتاب «ابزارهای فرهنگی» در دو فصل «نیاز به وسایل کمک آموزشی در تبلیغ برای کودک و نوجوان» و «معرفی تجربیات» تدوین شده است که فصل نخست آن به بیان تجارب یادگیری از مراحل تولید ابزارها و وسایل کمک آموزشی مانند ایده، طراحی، برنامهریزی و تولید میپردازد و فصل دوم سرفصلهای مهم قصهگویی، بازی و سرگرمی، پردهخوانی، کارت بازی و پوسترها را در بر گرفته است.
خیری در ادامه مطالب خود اظهار داشت: در بخشی از فصل دوم اثر ذیل عنوان بازی و سرگرمی میخوانیم: «هر نوع ورزش یا فعالیتی که کودکان بهمنظور تفریح و تفنن انجام دهند بازی نامیده میشود. بازی علاوهبر لذت، دارای ارزشهایی است که به خودی خود نقش زیادی در بسیاری از عرصههای آموزشی و تربیتی دارد.» در ادامه این مطلب انواع بازیها همچون شناختی، تمرینی، تحویلی، نمایشی، ساختنی، ورزشی و ... برشمرده شده است.
علاقه مندان جهت تهیه سه اثر فوق می توانند از طریق تارنمای انتشارات پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام، نسبت به خرید آن اقدام نمایند.
کتاب «ورزش، نرمش، اردو، صبحگاه» ویژه مربیان مساجد و مدارس
خبری در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به کتاب «ورزش، نرمش، اردو، صبحگاه»، این کتاب را ویژه مربیان مساجد و مدارس برشمرد و گفت: مربیان و مبلغین در ارودها و برنامه های عمومی که در فضای باز و طبیعت برگزار می شود به الگوها، ابزارها و وسائلی نیاز دارند تا ضمن ترویج ورزش همگانی و آمادگی جسمانی کودکان و نوجوانان، برای سلامت بدنی و توانایی جسمی بچه ها برنامه ریزی کنند.
وی افزود: باتوجه به اینکه در اردوگاه ها، مدارس و... مربیان فعالیتهای جسمی آموزش می دهند که گاهی حرکات نرمشی و ورزش استانداردهای لازم را ندارند و حتی گاهی باعث آسیب رساندن به جسم بچه ها می شود، لازم بود محتوای ساده و کلی در کتاب مذکور تولید شود تا کاستی ها در این زمینه تا حدودی جبران گردد. این کتاب زیر نظر استاد محمود حامد تهیه شده و ایشان با توجه به اصول و مبانی ورزشی حرکات را آموزش داده است.
مبلغان و مربیان گرامی می توانند جهت تهیه اثر با شماره 09014637314 تماس بگیرند.
افزودن دیدگاه جدید