سیاست متعالیه امام خمینی(ره) قابلیت عرضه به کشور های دیگر را دارد
به گزارش بلاغ به نقل از رسا، حجت الاسلام و المسلمین نجف لک زایی، رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در جمع دانشجویان علوم سیاسی دانشگاه باقر العلوم(علیه السلام) به سیاست متعالی و متدانی اشاره کرد و گفت: سیاست متعالیه برگرفته از حدیث جنود عقل و جهل امام صادق(علیه السلام) است که نظام های سیاسی را به توحید محور و دنیاگرا تقسیم می کند.
وی سیاست مورد نظر امام خمینی(ره) را متعالی و توحید محور خواند و خاطرنشان کرد: سیاست متعالیه یک نظریه فلسفی است و همان گونه که امروزه در قالب ولایت فقیه در نظام جمهوری اسلامی جریان دارد؛ این نظریه متعالی می تواند در قالب مردم سالاری دینی به کشورهای مسلمان منطقه و حتی قابل عرضه به کشور های غیر مسلمان در قالب رعایت کرامت و ارزش های انسانی است.
رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: امام خمینی(ره) میفرماید: «مبنای فلسفی سیاست متعالیه علم شهودی است و هر فردی با مراجعه به خودش می تواند به عناصر آن که عقل و تمایلات مثبت انسانی است آن را درک کند».
وی صفات رذیله و تمایلات منفی را عناصر سیاست متدانیه برشمرد و ابراز داشت: درنده خویی، حیله گری و شهوترانی، عناصر سیاست متدانی محسوب می شود چنان که سیاست آمریکا، کشور های غربی و کشور های دنباله رو غرب متدانی است.
عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(علیه السلام) به جنایات آمریکا در دنیا به ویژه در کشور های اسلامی اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر کشور آمریکا با ادعای حقوق بشر، آزادی و مبارزه با تروریسم به کشور ها حمله می کند، از رژیم صهیونیستی، حاکمان و گروه های جنایتکار در منطقه حمایت می کند اما با لفافه ای از جنس تعالی گرایانه به فکر سلطه جویی و جلوگیری از استقلال کشور ها است.
وی تأکید کرد: اگر فردی بخواهد به سیاست متعالی و ارزش های دینی پایبند باشد همچون پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) در برخورد با غلام وحشی نیز از تمایلات شخصی اش میگذرد و همانند امیرمؤمنان(علیه السلام) سود و منافع شخصی را کنار می گذارد چنان که حضرت در جریان جنگ خندق و مبارزه با عمربن عبدود، رضایت الهی را بر خشم و غضبش مقدم کرد.
حجت الاسلام و المسلمین لک زایی، وجه غالب در علوم انسانی فعلی را مبتنی بر فلسفه و مکاتب غرب دانست و یادآور شد: به رغم فرهنگ غرب گرایی در دوره های گذشته در رشته های مختلف علوم انسانی و مراکز دانشگاهی این گونه معمول شده است که اگر مباحث و نظریات غربی بیان شود در علمی بودن آن کسی خدشه نمی تواند وارد کند اما اگر نظریه های اندیشمندان و صاحب نظران اسلامی و ایرانی مطرح شود با برچسب غیر علمی بودن رد می شود
افزودن دیدگاه جدید