تجهیز حوزویان به سواد رسانه رمز بالندگی تبلیغ دینی
به گزارش بلاغ به نقل از رسا، حجت الاسلام مجتبی فرهنگیان، دبیر کرسی های آزاد اندیشی حوزه های علمیه کشور، با بیان این که سواد رسانه بحثی است که به طور متأخر در حوزه های آکادمیک و همچنین در نظام ارتباطی ایرانیان وارد شده است، گفت: این یک بحث پر دامنه ای است که هم ذهن مردم عادی و هم مبتکران و نخبگان را به خود مشغول کرده است.
وی به تبیین معنا و مفهوم سواد رسانه پرداخت و عنوان کرد: سواد رسانه در واقع توانایی رمز گشایی یک پیامی است که رسانه منتقل می کند، که نکته مهم آن برخورد انتخابی با آن است، چون اگر پشتوانه و دست پنهان رسانه ها به خصوص رسانه های غربی را بررسی کنیم، می بینیم این ها به دنبال مالکیت و ثروت هستند و اهداف سیاسی خاصی را دنبال می کنند، از این رو پیام هایی را که صادر می کنند، پیام های هدف گذاری شده ای هستند که اگر مخاطب به صورت انتخابی با آن برخورد کند می تواند اهداف و انگیزش های مالکان و صاحبان آن رسانه ها را در بیرون کشف کند.
حجت الاسلام فرهنگیان ادامه داد: سواد رسانه در واقع مهارت کشف و واقع نمایی یک پیامی است که یک رسانه می دهد، اگر با این حیث به این بحث نگاه کنیم ضرورت آن را خواهیم فهمید.
ضرورت سواد رسانه برای طلاب
دبیر کرسی های آزاد اندیشی حوزه های علمیه در ادامه با اشاره با این که انسان های امروز در برابر پیام های متعارضی از رسانه های مختلف شنیداری و دیداری تا رسانه های دیجیتال قرار دارند، گفت: بسیاری مواقع نا واقع نمایی در پیام ها وجود دارد، اگر بخواهیم با رویکرد دینی به این مسأله نگاه کنیم، کشف حقیقت و واقع نمایی از پیام ها برای کسانی که به دنبال پیام های دینی هستند و یا حوزه فعالیتشان همچون طلاب و فضلای حوزه، دینی است؛نیازمند مهارت می باشد به گفته «مک لوهان» آینده ما دهکده جهانی است که درآن باید به سواد رسانه مجهز باشیم.
رویکرد سلبی و ایجابی در برابر پیام های رسانه ها
وی عنوان کرد: ما دو مواجهه با پیام ها خواهیم داشت یک مواجهه سلبی و یک مواجهه ایجابی، در مواجهه سلبی باید پیام هایی که از کانال غیر دینی یا سکولاریستی به مخاطبان ارائه می شود را مدیریت کنیم.
حجت الاسلام فرهنگیان ابراز داشت: رویکرد دیگر رویکرد ایجابی است وآن این که رسانه های موجود یک بار خنثی هم می توانند داشته باشند و می توانند محمل پیامی باشند که ما می خواهیم منتقل کنیم، با این تفاوت که بر خلاف پیام های واقع نما مثل مسجد که گستره پوشش آن بسیار محدود است، این پیام ها یک برد جهانی دارند و در حوزه فضای جهانی می توانند سپر جهانی را نشانه بگیرند از این جهت کارکرد ما از این رسانه ها استفاده بسیار خوبی خواهد بود و رقابتی است با رسانه های غیر دینی.
کارشناس مسائل رسانه ای در پایان اظهار داشت: با توجه به رویکرد یاد شده، مفاهیمی همچون رسانه و حوزه علمیه، رسانه و طلبه، رسانه و تبلیغ دینی نیازمند بررسی و پی ریزی دقیق است، از این رو ما باید به سمت شناسایی و برخورد آگاهانه و فعالانه با رسانه های موجود، چه رسانه های دیجیتال و چه رسانه ای مدرن برویم و بتوانیم با استفاده از این ابزار ها پیام های خودمان را به جامعه برسانیم.
افزودن دیدگاه جدید