رفتن به محتوای اصلی
به مناسبت میلاد حضرت قمر بنی هاشم علیه السلام

مقام عرفانی قمر بنی هاشم علیه السلام

تاریخ انتشار:
حضرت ابوالفضل‌(علیه السلام جان خویش را در راه خدا در طبق اخلاص می‌نهد و از هیچ رنج و زحمتی هراس به دل راه نمی‌دهد. این شهامت و ایثار وی حكایت از میزان اخلاص او دارد.
قمر بنی هاشم علیه السلام

پایگاه اطلاع رسانی بلاغ، مقام عرفانی قمر بنی هاشم علیه السلام

مقدمه:

اگر به زندگی و حالات حضرت ابوالفضل‌ (علیه السلام) از این منظر نگریسته شود، مشخص می‌شود كه آن حضرت نماد راستین عرفان است و مقامات سلوك را به بهترین شیوه طی نموده است. مخصوصا وقتی در حالات آن حضرت در روز عاشورا دقت می‌شود، برخی از مقامات عرفانی آن حضرت نمود پیدا می‌کند كه به برخی از آن مقامات اشاره‌ای داریم:

مقام اخلاص

یكی از منازل مهم عرفانی منزل اخلاص است. اخلاص دارای سه درجه است:
1 - انجام خالصانه عمل بدون چشم‌داشت پاداش.
2 - كافی ندانستن سعی و عمل خود.
3 – آن‌كه خود و كار و عمل خود را در مسیر اراده حق هیچ نداند و همه چیز را از خداوند بداند.
حضرت ابوالفضل‌(علیه السلام جان خویش را در راه خدا در طبق اخلاص می‌نهد و از هیچ رنج و زحمتی هراس به دل راه نمی‌دهد. این شهامت و ایثار وی حكایت از میزان اخلاص او دارد. در آن رجز زیبای حضرت این نكته به روشنی نهفته است: «والله ان قطعتموا یمینی / إنّی احامی ابدا عن دینی» که هدف او در این بیت نهفته است؛ چرا كه او حاضر نیست از هدف خویش دست بردارد و این نهایت اخلاص است.

مقام صبر

یكی دیگر از منازل مهم در عرفان عملی، منزل صبر است. صبر در عرفان عملی عبارت است از آن‌كه سالك نفس خویش را با وجود جزع و گله‌مندی از شكایت به غیر باز دارد. یكی از درجات بلند عرفانی حضرت ابوالفضل‌ (علیه السلام) درجه او در صبر است. او در صحنه كربلا برادران خود عبدالله و جعفر و عثمان را پیش از خود به میدان می‌فرستد و شهادت آنان را نظاره‌گر است؛ اما هیچ اظهار شكوه نمی‌كند و با ایمانی راسخ تا پای جان از مولایش دفاع می‌كند. به همین خاطر است که در زیارت‌نامه آن عالی‌مقام آمده است که: «السلام علیك ایها العبد الصالح المطیع لله و لرسوله، اشهد انك جاهدت و نصحت و صبرت حتی اتیك الیقین»

مقام شكر

شكر سه درجه دارد: نخست شكر بر اشیای محبوب و دلخواه، درجه دوم شكر بر امور ناگوار و درجه سوم آن‌كه بنده فقط منعم را شهود نماید. بی‌گمان اگر عباس بن علی را چنین شهودی دست نداده بود، چگونه می‌توانست كه مرگ در كام او از عسل هم شیرین‌تر باشد. ابوالفضل آن جرعه نوش شهادت بی‌گمان در آن لحظه‌هایی كه آب دستانش را بریده بودند، جز شهد این شهود در جان نداشت.

مقام صدق

صدق نیز مراتبی دارد: صدق در نیت، صدق در زندگی و صدق دیگر این است که بنده در شناخت و معرفت قصد صادق باشد.حضرت ابوالفضل العباس (علیه السلام) در قصد خویش صادق بود و حیات خود را جز برای خدا نمی‌خواست. از این رو در زیارت‌نامهآن حضرت صفت صدق نیز به وی نسبت داده شده است.

مقام فتوت

فتوت به این معناست که دشمنی با مردمان را ترك گویی، و به كسی كه به تو آزار رسانده محبت نمایی و مرتبه والای فتوت این است که در سلوك الی‌الله به دلیل عقل تمسك نجویی. که همه یاوران حضرت اباعبدالله (علیه السلام) مخصوصا حضرت اباالفضلاگر می‌خواستند به دلایل عقل توجه نمایند، طریقی دیگر پیش‌رو بود؛ اما آنان عاشق محبوب بودند و جز معشوق هیچ نمی‌دیدند.

 

منبع نشر: سایت اخلاقی حدیث یار 

افزودن دیدگاه جدید

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.