هدف «هر طلبه، یک پژوهشگر» با جدیت بیشتری دنبال شود
به گزارش بلاغ حجتالاسلام والمسلمین محسن حبیبی، استاد درس خارج حوزه علمیه در گفتگو با شبستان با اشاره به برگزاری سالیانه جشنواره های علامه حلی ویژه طلاب و شعرانی ویژه اساتید، اظهار داشت: جشنواره علامه حلی توانسته است زمینه ساز بروز استعدادها و ظرفیت های طلاب جوان در زمینه پژوهش باشد.
وی با بیان اینکه جشنواره های پژوهشی می تواند علاوه بر تولید علوم دینی و بومی، فضایی برای سنجش میزان درک و تحلیل طلاب از علوم و معارف دینی باشد، خاطرنشان کرد: هدف «هر طلبه، یک پژوهشگر» باید با جدیت بیشتری از سوی اساتید، مسئولان و مدیران مدارس علمیه دنبال شود زیرا تحقیق و پژوهش از ضروریات عصر حاضر و تحول بدون آن، غیرممکن است.
استاد درس خارج حوزه با اشاره به تازه ترین مصوبات معاونت آموزش حوزه های علمیه کشور مبنی بر الزام طلاب سطح چهار به تدوین 4 مقاله علمی پژوهشی گفت: چنین قوانینی باید برای طلاب سایر سطوح نیز وضع شود تا آنها با شیوه ها و روش های علمی مقاله نگاری آشنا شوند.
استاد، مهم ترین عامل در ترغیب طلاب به تحقیق است
وی استاد را مهم ترین عامل در ترغیب طلاب به سوی تحقیق دانست و تأکید کرد: وقتی طلبه مشاهده کند استادش همواره در تکاپوی تحصیل علوم و دانش های نو از طریق علمی و دقیق است مطمئنا انگیزه اش افزایش می یاید؛ همچنان که بی انگیزگی یا دوری استاد از علوم و روش های جدید تحقیق، اثرات سوئی بر طلبه دارد!
حجتالاسلام والمسلمین حبیبی با اشاره به برگزاری جشنواره علامه شعرانی ویژه اساتید، تصریح کرد: باید برنامه ریزی ها زمینه ساز همکاری استاد و طلبه در تدوین و نگارش مقالات باشد. برای مثال یکی از شروط پذیرش مقالات در جشنواره علامه شعرانی، همکاری طلبه یا طلاب سطح یک باشد.
وی با تأکید بر گسترش فعالیت های پژوهشی در مدارس علمیه، اظهار داشت: الحمدالله شاهد روند روبه رشد این فعالیت ها هستیم که باید گسترش بیشتری داشته باشند.
افزودن دیدگاه جدید