ردیابی دشمن عنصر اساسی در تبلیغ جهادی
به گزارش بلاغ به نقل از خبرگزاری رسا، حجت الاسلام جواد ربیعی، مدیر گروه جهادی فرهنگی تبلیغی رهروان انتظار، با اشاره به برخی مؤلفه های شخصیتی مبلغان جهادی ابراز داشت: مبلغ جهادی باید بداند، تبلیغ جهادی یکی از روش های بسیار موفق در جذب مردم خواهد بود، مبلغ جهادی نباید منتظر باشد تا مردم به او مراجعه کنند. علت موفقیت برخی مبلغان در گروه جهادی ما نسبت به دیگران این است که خودشان مردم را به مباحث فرهنگی دعوت می کنند.
وی اظهار داشت: حضرت آیت الله وحید خراسانی نقل می کردند که شخصی خدمت امام حسن مجتبی(ع) رسید و هزار درهم به امام حسن(ع) هدیه داد. کریم اهل بیت(ع) هم از آن شخص خواست تا چیزی را در قبال این هدیه درخواست کند و به او فرمود که آیا می خواهی در قبال این هدیه به تو بیست هزار درهم بدهم یا چند کلمه را به تو بیاموزم تا فلان گمراه را در قوم خود هدایت کنی؟
مبلغ حوزه علمیه ادامه داد: آن فرد به امام حسن(ع) گفت کدامیک بهتر است؟ امام حسن(ع) در پاسخ فرمود اگر آن چند کلمه را یاد بگیری و فلان گمراه را در قوم خود هدایت کنی، ارزش آن بیش از بیست هزار دنیا و آخرت است. آن شخص می گوید آن کلمات را یاد گرفتم و فلان گمراه توسط آن کلمات هدایت شد و برگشتم و به امام قضیه را گفتم و امام بیست هزار درهم به من هدیه داد.
همیشه تبلیغ هست اما مردم طلبه با سواد می خواهند. اگر طلبه تا پایه ششم تحصیل کند، می تواند با یک برنامه ریزی، هم به تبلیغ و هم به کارهای علمی و پژوهشی بپردازد. بهترین الگوی طلبه ها، رهبر معظم انقلاب هستند که به مطالعه، تدریس، مرجعیت، رهبریت و پدر بودنشان هم می پردازند.
مدیر گروه جهادی فرهنگی تبلیغی رهروان انتظار افزود: اگر بدانیم که دست یک نفر را بگیریم چه مقدار ارزش دارد، با تمام وجود وارد این عرصه و میدان می شویم. تبلیغ، جبهه جنگ است. طبق رهنمود رهبر معظم انقلاب، امسال سال جهاد فرهنگی است و این انتخاب، ارزش جهاد فرهنگی را می رساند. مبلغانی که می خواهند وارد عرصه تبلیغ شوند باید روحیه جهادی داشته باشند.
حجت الاسلام ربیعی به عوامل موفقیت مبلغان جهادی پرداخت و گفت: کسانی که وارد عرصه تبلیغ جهادی می شوند، باید روحیه اهل بیتی داشته باشند و اگر می خواهند موفق باشند، تبلیغ و زندگی علما را سرمشق کارهای خود قرار دهند.
وی گفت: اعضای گروه های جهادی باید در کار جهادی رفیق هم باشند، نه رقیب برای یکدیگر. علت این که برخی گروه های تبلیغی خیلی موفق نیستند این است که خود را رقیب یکدیگرند می دانند.
مدیر گروه جهادی رهروان انتظار درباره وضعیت امروز تبلیغ جهادی در حوزه های علمیه گفت: فعالیت هایی در زمینه تبلیغ جهادی شروع شده و فراوان هم است، اما این فعالیتها نسبت به تهاجم و حملات فرهنگی دشمن کم است.
حجت الاسلام ربیعی درباره سازماندهی گروه های تبلیغی برای دوری از موازی کاری ها گفت: سازماندهی گروه های تبلیغی نیاز به حضور سرگروه ها دارد و باید در نشست ها و تعامل های متعدد به نتایجی برسند که اکنون هر هفته گروه های جهادی در جلسات هم اندیشی به آسیب شناسی می پردازند.
وی افزود: معاونت تبلیغ دفتر تبلیغات اسلامی در هر استان می تواند هر ماه جلساتی را برای گروه ها جهادی برگزار کند تا گروه ها تجربه های یکدیگر را به هم انتقال دهند و به مسائل مورد نیاز بپردازند.
مدیر گروه جهادی رهروان انتظار به گسترش سریع و آسان آموزه های دین از راه فرهنگ جهادی پرداخت و اظهار داشت: اگر فرهنگ جهادی در بین طلاب زنده و کاربردی شود، در واقع خودشان عامل به یکی از مسائل می شوند و در این خصوص برای گروه های جهادی اولین مطلب انتقال مفاهیم و معارف اهل بیت(ع) خواهد بود.
حجت الاسلام ربیعی درباره هدف اصلی در فرهنگ جهادی گفت: هدف اصلی در فرهنگ جهادی، فقط ایستادن جلوی دشمن است چرا که نگاه، نگاه جهادی است؛ بنابر این می طلبد که مسؤولان در حمایت از گروه های جهادی پیشگام باشند.
وی به سؤالی مبنی بر این که آیا مباحث تبلیغی، به درس و بحث طلاب و روحانیان آسیب می رساند، اظهار داشت: طلبه ها تا پایه ششم فقط به تحصیل علم بپردازند و درس در اولویت باشد و بعد از آن سعی کنند خود را به سلاح های روز همچون ارائه مشاوره دینی و فن بیان مجهز کند که با استقبال مخاطب روبه رو شود.
مدیر گروه جهادی رهروان انتظار با بیان این که در مسائل تبلیغ باید به دو عنصر قالب و محتوا توجه جدی شود، افزود: همیشه تبلیغ هست اما مردم طلبه با سواد می خواهند. اگر طلبه تا پایه ششم تحصیل کند، می تواند با یک برنامه ریزی، هم به تبلیغ و هم به کارهای علمی و پژوهشی بپردازد. بهترین الگوی طلبه ها، رهبر معظم انقلاب هستند که به مطالعه، تدریس، مرجعیت، رهبریت و پدر بودنشان هم می پردازند.
افزودن دیدگاه جدید