نبی رحمت در کلام اندیشمندان
وحدت
ساروجيني نايدو
با توجه به يكسان بودن افراد نزد خدا در اسلام مي گويد: «دين اسلام، اولين ديني بود كه مردم سالاري را توصيه و اجرا كرد؛ از آن جهت كه در مسجد و در پنج نوبت روزانه، وقتي كه براي اقامه نماز، اذان گفته مي شود و عابدان با هم جمع مي شوند، مردم سالاري ديني مجسم مي شود؛ زيرا رعيت و پادشاه، كنار در كنار هم اعلان مي كنند: فقط خدا برتر است. من بارها و بارها با اين وحدت كه طبيعتاً مردمان را با يكديگر برادر مي سازد، مواجه شده ام.
**************
فرستاده خدا
مستر مارکو داد
محمد(ص) با غني و فقير يکسان رفتار مي کرد به حقيقت پيغمبر شخصيت مبارکي است که خداوند او را براي بشر فرستاده است .
**************
آخرين پيامبر
ارنست رنان
اما ملت عرب كه خداوند او را گرامي داشت و با برگزيدن گرامي ترين بندگانش، از ميان شريف ترين اشراف آن ملت به پيغمبري خاتميت، مقامش را بالا برده، و زبان و لغتش وسيله اي شد كه بهترين شرايع را در برداشته باشد. به طور حتم اين شريعت تا جهان برپاست پايدار خواهد بود، زيرا پيغمبري بعد از اين پيغمبر نيست و ديني بعد از اين دين نخواهد بود.
**************
رسول آسمان براي زمين
کارل مارکس
وي در سال1817م در آلمان متولد شد. وي از مردان سياست و نويسنده بيانيه کمونيستي است. در کتاب خود به نام زندگي مي گويد: به درستي که آن مرد عرب اشتباهات مسيحيت و يهوديت را درک کرد و باهمتي که عاري از خطر نبود در ميان اقوام بت پرست قيام نمود و آنان را به توحيد دعوت فرمود و جاوداني روح را در نهاد آنها کاشت. سزاوار نيست که تنها در شمار مردان بزرگ تاريخ به شمار آيد. بلکه برماست تا به پيامبري او اعتراف نموده و او را رسول آسمان براي زمين بدانيم.
**************
والا پيامبر
آلبرنس کاتيان ايتاليايي
آلبرنس کاتيان ايتاليايي در صفحه34 کتاب اديان عرب مي گويد: امتياز محمد صلي الله عليه واله در کفايت شگفت انگيز او مانند يک سياستمدار برجسته بيش از آن است که پيامبري باشد و به او وحي شود .آن که محمد صلي الله عليه وآله را بشناسد نمي تواند بخشندگي او را پايين آورد و کسي که اين گونه باشد هم به خود و هم به محمد صلي الله عليه واله ستم مي کند.
**************
پيامبر اسلام هستي خود را وقف اهداف والاي زندگي نموده است
داگهرت فن ميكوش
يكي از ارزيابي هاي مطلوب از زندگي محمد صلي الله عليه و آله و دستاوردهاي او، كتاب محمد[صلي الله عليه و آله]، تراژدي كاميابي (1932) نوشته داگهرت فن ميكوش بود. او در اين كتاب شخصيت محمد صلي الله عليه و آله را به لحاظ ذاتي، انساني مي داند كه سرشار از شور و اشتياق پارسايي و برخوردار از اصول ناب و متعالي اخلاقي است كه هستي خود را وقف اهداف والاي زندگي نموده است.
**************
مرتبه عشق كامل وراي هر پيغمبر ديگري برازنده قامت محمد[صلي الله عليه و آله] است
پروفسور آنه ماري شميل
به سال 1922 در همان سالي كه ريكله اثر يادشده را كه از آن بعنوان تكليف نمايي زندگي اش ياد مي كند به پايان رساند، يكي از پرآوازه ترين كارشناسان در زمينه اسلام و عرفان اسلامي، آنه ماري شيمل، در شهر ارفورت آلمان چشم به جهان گشود. اگرچه ريكله همان طور كه خود اذعان داشته بود در تلاش براي دست يافتن به معناي باطني فلسفه ديني محمد صلي الله عليه و آله تنها به پوسته آن دست يازيده بود، شيمل به دركي ژرف و منحصر به فرد از عضويت اسلامي رسيد.
وي كه به عنوان استاد مطالعات و پژوهش هاي اسلامي در چندين دانشگاه از جمله، بن، آنكارا، هاروارد به تدريس مشغول بود، در مصاحبه اي تلويزيوني، سلمان رشدي را به خاطر جريحه دار كردن احساسات مسلمانان به گونه اي اهريمني به شدت مورد انتقاد قرار داد.
وي در يكي از آثار اصلي اش تحت عنوان ابعاد عرفاني دين اسلام، اين چنين مي نويسد: حتي تازه ترين پژوهش ها در مورد پيغمبر اسلام صلي الله عليه و آله كه صداقت و نگرش عميقاً مذهبي وي را نشان مي دهند هيچ چيزي از عشق عرفاني را كه پيروانش نسبت به او احساس مي كنند فاش نمي كند.
پروفسور شميل در كتاب ديگر خود «محمد[ص]، رسول خدا» چنين مي گويد: پارسايان مسلمان كلمه خليل الله را منحصراً براي ابراهيم به كار بردند، چونان كه كليم الله (آنكه خدا با او سخن گفت) در حق موسي به كار مي رود و به راستي از اين جهت كه محمد [صلي الله عليه و آله] را حبيب الله خواندند مي توان نتيجه گرفت كه اسلام دين عشق و محبت است زيرا مرتبه عشق كامل وراي هر پيغمبر ديگري برازنده قامت محمد [صلي الله عليه و آله] است.
شميل در مورد عصمت پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله حديثي را به نقل از صوفيان مي آورد: زماني كه درباره شيطان، قواي پست و شهوات نفساني انسان از پيغمبر سوال كردند، پاسخ داد: اسلم شيطاني علي يدي فلا يأمرني الا بخير. مراد آن است كه انسان كامل، غرايز و شهوات خود را چنان رام كرده است كه در نهايت امر از آنها منحصراً براي اعمال نيكو و كارهاي خدايي استفاده مي كند.
نزد صوفيان راز جهاد اكبر، يعني جدال دائمي با تمايلات پليد كه نمي شود آنها را زدود، اما مي توان بر آنها غلبه كرد و آنها را به ارزش هاي مفيد مبدل ساخت، همين است.
حديث پيامبر صلي الله عليه و آله درباره «شيطان مغلوب او» اشارت به حقيقت روان شناختي بسيار مهمي دارد. از اين رو نه تنها براي عارفان بل نزد تجددطلبان نيز مثل شده است. در اين صورت پيغمبر [صلي الله عليه و آله] بر حسب خلق، كاملاً بري از گناه به نظر نمي آيد، بل به سبب تعالي به وقفه روحاني و از فيض حق مبدل به معصوم، بري از گناه شده است.
شيمل در فصل نور محمد[ص]و مكتب عرفان همان كتاب چنين مي گويد: اگرچه محمد [صلي الله عليه و آله] به مراتب رفيع نوراني تعالي يافت و به مقامي رسيد از برخي جهات مانند شدني به لوگوس در الهيات مسيحي، اما در مقام انسان كامل، «عبده» بنده حق و مخلوق او باقي ماند؛ محبوب ترين آفريده او به يقين.
**************
اخلاق محمد (صلي الله عليه و آله)
لوزان کشيش فرانسوي
وي در يکي از سخنراني هاي خود مي گويد: آن حضرت از نظر عادتهاي بخشندگي، شرف اخلاقي و شدت احساس در بالاترين درجه قرار داشت. داراي خوي عظيم و عادت مرضيه اي در شفقت به کودکان بود، طبعي مبتني بر نيکويي، دور از تکبر نفساني و صلابت در رابطه با مردم داشت. همچنين حايز نيروي درک عجيب، هوش سرشار و عواطف رقيق شريفي است.
منبع: www.payambarazam.ir
افزودن دیدگاه جدید