رفتن به محتوای اصلی

ویژگی های مبلغان و معیارهای تبلیغ در قرآن -2

تاریخ انتشار:
از منظر دین مبین اسلام برای رسیدن به هدف، بهره گیری از تبلیغات صحیح ضرورت دارد و اصلی ترین وظیفه رسول اکرم(ص) و پیامبران الهی نیز همین بوده است که خداوند فرمود: «و ما علی الرسول الّا البلاغ المبین؛ و برعهده پیامبر خدا وظیفه ای به جز تبلیغ آشکار نیست.»
تبلیغ در قرآن

صبر، قاطعیت و استواری
از منظر قرآن اراده و صلابت و قاطعیت در اجرای فرمان الهی و صبر بر مشکلات و گرفتاریها لازمه وجودی یک مبلّغ دینی است چرا که نداشتن روحیه قوی که ریشه در ایمان و اعتقادات او دارد موجب می شود وی در مقابل موانع و مشکلات راه، به زانو درآمده و خسته و شکسته و دلسرد گردد. به همین جهت قرآن حضرت ابراهیم را به عنوان الگوی مبلّغان راه توحید مطرح کرده و از زبان او می فرماید:
«تاللّه لاکیدنّ اصنامکم؛(1) به خدا سوگند! حتماً طرح شکستن بتهایتان را خواهم ریخت (و آنان را نابود خواهم کرد).
مبلّغ متعهد در راه انجام وظیفه تبلیغی خود ناامید و مأیوس نمی شود، او خود را در پناه قدرتی لایزال می بیند که به هر چیزی قادر و توانا، علیم و سمیع است. به این جهت با اراده ای پولادین و گامهای استوار در راه تبلیغ دین حرکت می کند، سخن او، رفتار او، تصمیمات و طرحهای او همه و همه با اقتدار و عزّت کامل صورت می گیرد زیرا او همواره خود را مخاطب این آیه می داند:
«ولایحزنک قولهم انّ العزّة للّه جمیعاً؛(2) سخنان آنان (مخالفین) تو را محزون و غمگین نسازد زیرا عزّت و عظمت همه از آن خداست.»
یک مبلّغ اسلامی قاطعیت، امیدواری و صبر و تحمّل را از رسول گرامی اسلام آموخته و به مرحله اجرا می گذارد و این آیه را نصب العین خود قرار می دهد که:
«فاصبرکما صبر اولواالعزم من الرسل؛(3) همان گونه که پیامبران اولوالعزم صبر کرده اند تو هم صبر کن!»
 

 

منبع: پاسدار اسلام - دی 1387 - شماره 325 - ویژگی های مبلغان و معیارهای تبلیغ در قرآن
---------------------------------
پی نوشت:

1. سوره انبیاء، آیه 57.
2. سوره یونس، آیه 65.
3. سوره احقاف، آیه 35.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.