رفتن به محتوای اصلی

شجاعت حضرت عباس علیه السلام در مقابل مالک اشتر چگونه بود؟

تاریخ انتشار:
درباره شجاعت و دلاوری های حضرت عباس (علیه السلام) هیچ و شک و تردیدی نیست ولی درباره حضور ایشان در جنگ های جمل، صفین و ... قبل از کربلا، اسناد تاریخی دست اول و منابع محکمی وجود ندارد.

پایگاه اطلاع رسانی بلاغ، شجاعت حضرت عباس علیه السلام در مقابل مالک اشتر چگونه بود؟

از مالک می پرسند که تو با این همه شجاعت ، تا به حال ترسیدی؟ مالک می گوید: در جنگ صفین بود . . . برای اولین بار در عمرم ترسیدم.

درباره شجاعت و دلاوری های حضرت عباس (علیه السلام) هیچ و شک و تردیدی نیست ولی درباره حضور ایشان در جنگ های جمل، صفین و ... قبل از کربلا، اسناد تاریخی دست اول و منابع محکمی وجود ندارد و منابع متأخر و دست دوم تاریخی و برخی منابع معاصر حضور او را در این جنگ ها تأیید می کنند. که از لحاظ علمی، تاریخی و سندی از صحت چندانی برخوردار نیستند. دلیل آن هم بسیار روشن است چرا که:حضرت ابوالفضل (علیه السلام) متولد سال 26 هجری بوده اند و جنگ صفین هم در سال 37 هجری رخ داده است، در واقع حضرت عباس (علیه السلام) در آن زمان یک نوجوان 12- 13 بودند. در نتیجه اینکه در بعضی از کتابهای متأخر نوشته اند که حضرت عباس در جنگ صفین حضور داشته، و قصه های آن چنانی از حضور دلاورانه او تعریف کردند و گفته شده که او با یک نگاه باعث ترس و خوف به دل مالک اشتر شده و و یا یک روز که علی (علیه السلام) می خواست با یکی از دشمنان بجنگند، لباس حضرت عباس (علیه السلام) را پوشید تا ناشناس بماند، همگی صحت ندارد. و ساخته و پرداخته است که اسناد تاریخی معتبری ندارد.

جهت مطالعه بیشتر به کتاب «تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهدا»‌ که زیر نظر حجت‌الاسلام والملسمین مهدی پیشوایی تألیف شده، مراجعه نمایید.

منبع: سایت پرسمان، ستاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها

دیدگاه‌ها

فرهان 23:43 - 1402/04/31

عالی

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.